...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Prawdziwy pokaz siły polskiego YouTube’a

Po raz kolejny w tym tekście padnie sformułowanie, że rok 2015 to rok wideo. Jeśli ktoś do tej pory słysząc to hasło ironicznie się uśmiechał to teraz wypadałoby, aby przestał. Łukasz Jakóbiak przeprowadzając w swojej kawalerce wywiad z prezydentem Bronisławem Komorowski pokazał prawdziwą siłę jaką mają w Polsce twórcy internetowi.

Tak, zapewne gdyby nie trwała właśnie kampania wyborcza to prezydent Komorowski nie pojawiłby się w kawalerce Jakóbiaka. Nie zmienia to jednak faktu, że urzędująca głowa państwa, przy okazji ubiegająca się o reelekcję, gościła w programie o stricte internetowych formacie, charakterze, pochodzeniu i wykonaniu.

Publikacja tego wywiadu to jasna wskazówka, gdzie w tej chwili znajduje się kuźnia opinii młodego i średniego pokolenia. To prawdziwy pokaz siły polskiego YouTube’a, namacalny przykład, a nie jedynie zanonimizowany rezultat mniej bądź bardziej deklaratywnego badania.

Dla jasności, badania oddziaływania b(v)logosfery na kształtowanie się zachowań i opinii internautów są szalenie ważne i potrzebne. Ich wyniki nie przemawiają jednak do wyobraźni tak mocno, jak wywiad, który przeprowadził Łukasz Jakóbiak.

Zasięg na poziomie 11 mln ludzi jaki ma polska b(v)logosfera, według wyników badania B(v)log Power, deklaracja 70 proc. respondentów wspomnianego badania, którzy „żałowaliby, gdyby b(v)logosfera znikła z internetu” czy potwierdzenie w badaniu, że co trzeci internauta dokonał decyzji zakupowej pod wpływem opinii opublikowanej na blogu to tylko i aż dane statystyczne. Wywiad z prezydentem Komorowskim to realny przykład siły oddziaływania twórców internetowych, który jest znacznie cenniejszy od nawet najdokładniejszych danych, ponieważ jest punktem odniesienia wokół, którego można budować całą narrację na temat stanu b(v)logosfery.

Ta jedna rozmowa to w pewnym sensie nobilitacja dla wszystkich tzw. nowych mediów, lecz z drugiej strony to w pełni naturalna konsekwencja zmian jakie zachodzą w stylu konsumowania mediów. Niektórzy nazwą to tabloidyzacją, inni upadkiem mediów, a jeszcze inni ruchami tektonicznymi, które są spowodowane rozwojem zupełnie nowego medium jakim jest internet, medium, które jak żadne inne pozwala przekraczać różne granice i demokratyzować informacje oraz wiedzę.

Będziemy świadkami kolejnych wyłomów w swoistym monopolu tradycyjnych mediów, który polega na traktowaniu ich jako pierwszego wyboru przy różnego rodzaju komunikatach. Owszem, jedna rozmowa Jakóbiak – Komorowski nie sprawia, że nagle politycy zaczną pojawiać się wyłącznie na YouTubie. Jednakże, okazuje się, że formaty twórców internatowych są pełnoprawnymi kanałami dotarcia do wyborców. Już nie tylko własna aktywność w mediach społecznościowych będzie w cenie, ale także wykorzystywanie w komunikacji digital influencerów.

Ktoś może zauważyć, że marki tzw. komercyjne już jakiś czas temu to zrozumiały i dlatego coraz częściej współpracują z twórcami internetowymi. To oczywiście słuszne twierdzenie, lecz ten konkretny przykład jest o tyle istotny, że prawdopodobnie będzie szeroko komentowany w różnego rodzaju publikacjach, będzie przekraczał granice podziału na stare i nowe media, ale także dotrze do grup, które do tej pory miały mgliste pojęcie o tym co dzieje się w tej części interentu.

To wywiad wyjątkowy, ponieważ dzięki niemu swój „znak jakości” youtuberom daje prezydent Rzeczpospolitej.

Mając to wszystko na względzie, naprawdę nie należy się dziwić, że YouTube w końcu realizuje swoje plany odnośnie wprowadzenia płatnej subskrypcji. W internecie już teraz pojawia się wiele ekskluzywnych materiałów i formatów, które nie są tanie w produkcji, lecz niosą ze sobą ogromne wartości dla odbiorców. Spodziewajmy się kolejnych przykładów pokazu siły YouTube’a, ale pewnie tym razem kwantyfikatorem nie będzie ilość wywiadów z głową państwa, lecz wyniki finansowe płatnych polskich kanałów.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF