...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Wideo będzie napędzać reklamę internetową

Jak co roku, IAB opublikowało we współpracy z PwC wyniki badania AdEx, które pokazuje jak kształtują się wydatki marketerów na reklamę internetową. Ciekawie prezentują się dane na temat reklamy w formie wideo. Okazuje się, że może to być jedno z kół zamachowych całej branży.

Na początek rzecz najważniejsza z całego badania AdEx: wartość całego rynku reklamy online cały czas rośnie. W 2007 roku rynek wyceniano na niecałe 750 mln zł, a zeszły rok zamknięto kwotą przekraczającą 2,6 mld zł. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że systematycznie spada dynamika rozwoju branży. Warto jednak zaznaczyć, że przy takich wolumenach i ogólnej sytuacji gospodarczej nie będzie łatwo uzyskać dwucyforwy wynik, jeżeli chodzi o dynamikę.

Królem polskiej reklamy internetowej wciąż pozostaje display. Udziały reklamy graficznej to 44,5 proc. Na drugim miejscu znajdują się wydatki na reklamę w wyszukiwarkach (36,5 proc.), a podium zamykają ogłoszenia (13,9 proc.).

Najwięksi mają to do siebie, że często rosną, ale powoli. Mali natomiast łatwiej mogą rozwijać się w szybszym tempie. Dlatego największe wzrosty rok do roku odnotowano w następujących formatach – mobile (wzrost – 122 proc., udział w torcie reklamowym – 5,4 proc.), social (wzrost – 33 proc., udział w torcie reklamowym – 6,1 proc.) i wideo (wzrost – 16 proc., udział w torcie reklamowym – 7,5 proc.).

Skupmy się nieco bardziej na tej ostatniej formie, czyli displayowej reklamie wideo.

Na tę formę reklamy internetowej w zeszłym roku marketerzy przeznaczyli 195 mln zł. Dla porównania, na cały display przypadło 1,16 mld zł, na mobile 140 mln zł, a na social media 160 mln zł. Rok do roku wydatki na display w formie wideo wzrosły o 16 proc. – z 168 mln zł.

Mówi się, że rok 2015 to „rok wideo”. Kiedy w jakiejś dyskusji pada to określenie to zazwyczaj odnosi się ono do zwiększającej się popularności twórców internetowych, kolejnych kampanii z udziałem youtuberów czy tym, że w tym roku Facebook postawił na tę właśnie formę tworzenia treści.

Okazuje się, że i bardziej „tradycyjne” wykorzystanie wideo, czyli w formie displayu, jest coraz popularniejsze wśród marketerów.

Napisałem, że dwucyfrowe tempo wzrostu wydatków na reklamę online będzie trudne do osiągnięcia, lecz innego zdania jest agencja ZenithOptimedia – według ich wyliczeń w 2015 roku rynek urośnie o 10,7 proc. Co zapewni branży wzrost w tym roku? Wideo.

– Dynamika inwestycji w reklamę online lekko słabnie, bo rynek jest coraz dojrzalszy i powoli się stabilizuje. Na polskim, jak i na globalnym rynku, nadal najszybciej rośnie reklama video, rozwijająca się dzięki rosnącej liczbie urządzeń mobilnych z dostępem do internetu i coraz szybszemu transferowi danych, co umożliwia oglądanie wysokiej jakości materiałów video praktycznie wszędzie. Do wzrostu tej kategorii przyczyniają się również inwestycje w badania wspólnego pomiaru video, niezależnie od urządzenia, na jakim jest oglądane – twierdzi raport na temat trendów w reklamie przygotowany przez ZenithOptimedia.

Jaka będzie dynamika rozwoju rynku reklamy online przekonamy się  na początku 2016 roku, ale jedno jest pewno – to naprawdę będzie rok wideo.

© Coloures-picZobacz portfolio

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF