...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Perspektywiczny rynek – wywiad cz. II

Grzegorz Wójcik, prezes Fundacji Rozwoju Gospodarki Elektronicznej, mówi m.in. o rynku m-commerce oraz preferowanych przez Polaków formach płatności za zakupy online

Prozmawiajmy na temat rozwoju m-commerce w Polsce. Czy przedsiębiorcy działający na polskim rynku mają jeszcze czas, by wykorzystać potencjał także tego kanału sprzedaży? O czym należy pamiętać, przygotowując się do tego obszaru?

Dla dobrych koncepcji, które potrafią wyróżnić się na rynku i spełniać oczekiwania konsumentów, nigdy nie jest za późno. Coraz szerszy dostęp do sieci przez tablety i smartfony tworzy nowe oczekiwania i przyzwyczajenia konsumentów. To olbrzymia szansa dla szybko rozpoznających te potrzeby, ale i duże zagrożenie dla dotychczasowych liderów poszczególnych segmentów tradycyjnego rynku internetowego, jeśli sami w krótkim czasie nie dostosują się do zmieniającego się otoczenia.

Trzeba przede wszystkim zaakceptować fakt, że uruchomienie pierwszej wersji sklepu nie będzie doskonałe i -mimo obszernych case studies – nie ma jednego „dobrego” rozwiązania. Trzeba się ciągle uczyć i udoskonalać ofertę. Ważne jest, by dostosować formę i treść oferty do wykorzystywanego sprzętu czy oprogramowania przez e-konsumentów. Inaczej bowiem funkcjonujemy i podejmujemy decyzje zakupowe w domu, a inaczej poza nim. Poza tym jeden konsument często korzysta z wielu urządzeń i na każdym z nich chce mieć dostosowane funkcjonalnością rozwiązanie.

Jak Polacy najchętniej płacą za zakupy online? Czy różnimy się pod tym względem od innych krajów i jakie są trendy w tym zakresie?

Wyniki najnowszego raportu „e-Commerce w Polsce 2012 w oczach internautów. Gemius dla e-Commerce Polska” wskazują, że serwisy płatności on-line zyskują na znaczeniu. Mimo, że większość respondentów nadal reguluje należności przelewem bankowym (67 proc. kupujących w sklepach internetowych oraz 76 proc. na aukcjach) lub gotówką przy odbiorze (59 proc. w e-sklepach oraz 52 proc. na aukcjach), coraz więcej z nich stawia na serwisy takie jak: PayU, PayPal czy DotPay. Płatności za pośrednictwem tego typu rozwiązań deklaruje 42 proc. użytkowników e-sklepów oraz 50 proc. aukcji internetowych. Odsetek osób korzystających z systemów płatności wzrósł w przypadku e-sklepów o 19 punktów procentowych, a aukcji o 13 punktów procentowych w porównaniu z poprzednim rokiem.

W naszym kraju, podobnie jak na innych rynkach europejskich i światowych, rola nowoczesnych form płatności będzie rosła, czego odzwierciedleniem są deklaracje badanych. Ankietowani coraz częściej wymieniają serwisy płatności jako jedne z najlepszych opcji regulowania należności za zakupy on-line. To rozwiązanie za optymalne uznaje 26 proc. klientów e-sklepów oraz 31 proc. kupujących na aukcjach.

A zakupy grupowe – czy nadal się rozwijają, czy też boom na tę formę już minął? I z drugiej strony – czy Państwa zdaniem wpłynęły one na lojalność osób kupujących online? Jak w ogóle można poradzić sobie z tym aspektem i „lojalizować” pozyskanych już klientów?

Na rynku zakupów grupowych następuje stabilizacja i przedefiniowanie. Boom na tę formę zakupów, widoczny chyba najlepiej w 2011 roku, już przeminął. Najwięksi gracze, jak Groupon, ścięli wydatki marketingowe o ponad połowę i z serwisu zakupów grupowych podążają w stronę platformy e-commerce.

Większy wpływ na lojalność klientów, niż działania marketingowe serwisów zakupów grupowych, mają przemyślane, długofalowe programy lojalnościowe prowadzone przez e-sklepy i serwisy aukcyjne. Chociaż według danych z raportu „e-Commerce w Polsce 2012 w oczach internautów. Gemius dla e-Commerce Polska”, programy lojalnościowe mają istotne znaczenie na dokonanie ponownego zakupu w tym samym sklepie dla 25 proc. respondentów, to e-sprzedawcy powinni zawsze pamiętać o tym instrumencie promocji podczas konstruowania swojej oferty. Doświadczeni praktycy e-handlu wiedzą, że pozyskanie nowego użytkownika w e-commerce jest znacznie bardziej kosztowne niż utrzymanie stałego, zadowolonego z usług klienta.

Na koniec wielka prośba o wskazanie ciekawych, niestandardowych modeli e-commerce funkcjonujących na polskim rynku lub zagranicą.

Przeglądając nowe projekty internetowe, mogę powiedzieć, że codziennie znajduję ciekawe rozwiązania z punktu widzenia innowacyjnych pomysłów w zakresie wizualnym – nawigacji po serwisie, jakości zdjęć, animacji, filmów oraz przedstawiania treści w sposób zindywidualizowany dla użytkownika. Szerokopasmowy internet daje nieprawdopodobne możliwości, a poszczególne serwisy potrafią zrobić olbrzymie wrażenie i zachęcić do zakupu. Przykłady sklepów można zobaczyć chociażby na ecommercegallery.com, ale serwisów agregujących ciekawe strony jest w sieci bardzo wiele.

W zakresie modeli biznesowych ciekawym trendem są serwisy, które oferują sprzedaż w modelu subskrypcyjnym. Ostatnio wrażenie zrobił na mnie serwis barkbox.com – użytkownik określa wielkość swojego psa i wybiera rodzaj abonamentu – czym dłuższy okres umowy, tym niższa cena za paczkę wysyłaną co miesiąc, w której za każdym razem znajdzie inne prezenty dla swojego psa – od zabawek, przez kości po produkty żywnościowe, zdrowotne oraz innowacyjne gadżety. Takie połączenie ciągłej sprzedaży z usługą doboru asortymentu zgodnie z preferencjami klienta jest przykładem na to, że dobry pomysł i koncepcja marketingowa stanowi istotną część prowadzenia e-biznesu.

:: ::

Zachęcamy także do przeczytania I części wywiadu

E-commerce jest tematem głównym majowego wydania miesięcznika „Brief”. Zapraszamy do lektury!

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF