...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Rynek reklamy w Polsce i na świecie – prognozy Zenithoptimedia

Według najnowszych prognoz domu mediowego ZenithOptimedia Group w 2014 roku wydatki netto na reklamę w Polsce będą wyższe o 1,8 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem, a ich łączna wartość na koniec roku wyniesie 6,51 mld zł. Tym samym ZenithOptimedia Group podtrzymuje poprzednią prognozę, opublikowaną w kwietniu.

Według prognoz ZenithOptimedia w tym roku polscy reklamodawcy zwiększą swoje inwestycje w reklamę telewizyjną o 2,1 proc. Dwucyfrowo, bo o 12,2 proc. wzrosną inwestycje w reklamę online. Najszybciej rosnącym segmentem reklamy internetowej pozostaje reklama video, duże wzrosty wydatków odnotują także mobile i reklama targetowana/retargetowana (Audience on Demand). W porównaniu z ubiegłym rokiem reklamodawcy wydadzą o 14,9 proc. mniej na reklamę w magazynach, i o 16,1 proc. mniej na reklamę w dziennikach. Niewielkie wzrosty odnotują radio (o 1,3 proc. ) i kino (o 1,8 proc. ). W porównaniu z ubiegłym rokiem spadną natomiast nieznacznie (o 0,9 proc.) wydatki na outdoor.

– Polska gospodarka nabiera tempa – pierwszy kwartał przyniósł wyższe od prognozowanego przyspieszenie wzrostu gospodarczego, a optymistyczne nastroje przedsiębiorców znajdują odzwierciedlenie w sukcesywnie zwiększających się nakładach inwestycyjnych. Utrzymująca się tendencja wzrostowa w gospodarce to również pozytywny sygnał dla reklamodawców, którzy stopniowo zwiększają swoje inwestycje w media. Dane dotyczące wydatków reklamowych w pierwszym kwartale potwierdziły prognozowane tendencje, zarówno te dotyczące całego rynku, jak i dynamiki zmian wydatków na reklamę w poszczególnych mediach, dlatego utrzymujemy nasze prognozy na niezmienionym poziomie − powiedziała Monika Bronowska, CEO ZenithOptimedia Group.

::

Rynek reklamy w Polsce i USA. 4 proste wykresy

::

W pierwszych czterech miesiącach 2014 roku, w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, wzrosły inwestycje reklamowe firm z branży farmaceutycznej. Liderami wydatków w tym segmencie pozostają Aflofarm i USP Zdrowie. Więcej wydają również reklamodawcy z branży higiena i pielęgnacja, m.in. L’Oreal. W analizowanym okresie wrosły również wydatki reklamodawców z branży turystycznej oraz z segmentu media i książki. Na stabilnym poziomie utrzymują się wydatki reklamowe sieci handlowych, choć kilku czołowych reklamodawców z tej branży – Lidl, Jeronimo Martins, Media Expert i Żabka – zwiększyło swoje wydatki. Swoje wydatki na reklamę zmniejszyły natomiast największe firmy telekomunikacyjne, producenci żywności i napojów (w tym Grupa Żywiec i Coca-Cola). Spadki odnotowały także branża motoryzacyjna, z wyjątkiem Volkswagen, i finansowa, w której wydatki w porównaniu z ubiegłym rokiem zwiększyły tylko BZ WBK i Vivus.

Reklama i Mundial

-Polski rynek reklamowy nie odnotuje znaczących zmian w związku z mundialem. Inaczej wygląda sytuacja na świecie – według szacunków ZenithOptimedia dzięki Mistrzostwom Świata w piłce nożnej na globalne wydatki na reklamę będą w tym roku wyższe o 1,5 mld USD. Medium, które zyska najwięcej na mundialu będzie oczywiście telewizja, a w drugiej kolejności internet, szczególnie segment social media. Według naszych prognoz aktywność reklamodawców w serwisach społecznościowych w czasie mundialu będzie większa niż podczas jakiegokolwiek organizowanego dotąd wydarzenia sportowego − wyjaśnia Monika Bronowska.

Tak wielkie sportowe wydarzenie ściągnie przed ekrany ogromną widownię na całym świecie, zwiększy się również zainteresowanie wiadomościami związanymi z mundialem i serwisami internetowymi poświęconymi sportowi. I to wszystko w porze roku, kiedy – przynajmniej na północnej półkuli – ludzie zazwyczaj spędzają więcej czasu poza domem i konsumpcja mediów jest niższa. Zdaniem analityków ZenithOptimedia największe wzrosty wydatków na reklamę odnotują w czasie piłkarskich zmagań rynki Ameryki Łacińskiej, gdzie mecze będą transmitowane w dogodnym dla kibiców czasie. Wartość rynku reklamowego w tym regionie będzie w tym roku wyższa o 500 mln USD. W krajach Europy Zachodniej, gdzie transmisje meczy mimo różnicy czasu odbywają się w dobrych porach, inwestycje reklamowe będą w tym roku wyższe o 300 mln USD.

Prognoza wydatków na globalnym rynku reklamowym

Globalne wydatki reklamowe wzrosną w 2014 roku o 5,4 proc., a ich łączna wartość wyniesie na koniec roku 524 miliardy dolarów. Największe znaczenie dla tego wzrostu będą miały Mistrzostwa Świata w piłce nożnej. Wzrostowa tendencja będzie się umacniać w kolejnych latach dzięki dalszej poprawie sytuacji gospodarczej, także w strefie euro. Minimalne (o 0,1 p.p.) obniżenie prognozy z kwietnia to efekt rozszerzającego się konfliktu na Ukrainie, który silnie odbił się na tamtejszym rynku reklamowym, oraz sytuacji w Rosji, państwa borykającego się z sankcjami ekonomicznymi, z którego wycofują się zagraniczni inwestorzy. O 0,1 p.p. − do 5,7 proc. − została obniżona także prognoza wzrostu wydatków reklamowych w 2015 roku. Niezmieniona pozostaje prognoza na 2016 rok − zdaniem analityków ZenithOptimedia globalny rynek reklamowy wzrośnie wtedy o 6,1 proc.

Mimo szybkich wzrostów na rynkach rozwijających się, USA wciąż pozostają rynkiem, który przynosi najwięcej nowych dolarów na globalny rynek reklamy. W latach 2013-2016 USA powinny przynieść 26 proc. z 90 mld USD, o które powiększy się globalny rynek.

rynek reklamy zenithoptimedia

Internet jest wciąż najszybciej wzrastającym medium. W latach 2014–2016 globalne wydatki na reklamę w Internecie będą rosły średnio o 16 proc. rocznie. Reklama display (której szeroka definicja obejmuje poza „tradycyjnym” displayem również media społecznościowe i video online) rośnie najszybciej – o 21 proc. rocznie, częściowo dzięki błyskawicznemu wzrostowi wydatków na reklamę w mediach społecznościowych, które rosną rocznie o 30 proc. Wydatki na reklamę video online powiększą się o 24 proc. rocznie do 2016 roku. Natomiast wydatki na reklamę w wyszukiwarkach zanotują wzrost średnio o 14 proc. rocznie do 2016 roku.

::

Raport „2038” – ZenithOptimedia definiuje 6 trendów na następnych 25 lat

::

Wydatki na mobile, rosną 5,5 raza szybciej niż reklama na urządzeniach stacjonarnych (desktop). ZenithOptimedia prognozuje, że dzięki coraz większej popularności smartfonów i tabletów wydatki na mobile w latach 2013-2016 będą rosły średnio o 49 proc. rocznie. Analitycy ZenithOptimedia szacują, że do 2016 roku globalne wydatki na mobile sięgną kwoty 47,5 mld USD, co będzie stanowiło 29,1 proc. wydatków na reklamę online i 8,2 proc. wszystkich wydatków na reklamę. Mobile stanie się więc czwartym co do wielkości medium, a wartość wydatków na reklamę w urządzeniach mobilnych będzie wyższa niż w radio, magazynach i outdoorze. Obecnie mobile jest największym motorem wzrostu wydatków na reklamę. ZenithOptimedia szacuje, że w latach 2013–2016 tego typu reklama przyniesie 38 proc. wzrost wydatków reklamowych. Zaraz za nim uplasuje się telewizja, która przyczyni się do 31 proc. wzrostu. Kolejne 30 proc. przyniesie reklama online na urządzeniach stacjonarnych (desktop).

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF
Poprzedni
«