wp - grudzien 2016

Komentuj. Nie obrażaj

Komentuj. Nie obrażaj

Brief.pl / Wiedza

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wspólnie z partnerami podsumował akcję “Komentuj. Nie obrażaj” - głos branży internetowej w debacie dotyczącej kultury wypowiedzi w sieci. Dzięki wsparciu wielu partnerów informacja o akcji dotarła do milionów internautów, zaś kilkadziesiąt tysięcy zgłębiało jej szczegóły, przeglądając informacje na stronie www, czytając artykuły, czy dołączając do grup bądź profili w serwisach społecznościowych.

-

- Internet zmienił nasz świat. Komunikacja online ułatwiła dzielenie się wiedzą, co pozwala podejmować lepsze decyzje. Wolność internetu oznacza, że każdy może zabrać głos na dowolny temat. Niektórzy wykorzystują tę wolność do promowania agresji i nietolerancji. Nie możemy być na to obojętni. Zawsze bowiem, gdy do debaty wkracza przemoc, może dojść do nieszczęścia. Agresja, która przejawia się najpierw w komentarzach w sieci, może przełożyć się na konkretne działania. Rozwiązaniem nie jest jednak wprowadzanie zakazów czy nakazów, ale tworzenie pozytywnych wzorów i promowanie postawy obywatelskiej. Każdy powinien wiedzieć, jak ma zareagować, gdy spotka się z agresją w internecie. Taki jest też cel akcji „Komentuj. Nie obrażaj”. Cieszę się, że działania podjęte w ramach tej akcji już przynoszą efekty. - powiedział dr Michał Boni, minister administracji i cyfryzacji RP.

Pierwszym celem przedsięwzięcia było opracowanie badania diagnozującego stan dyskusji w polskiej Sieci. Drugim założeniem projektu było promowanie kulturalnego zachowywania się w wirtualnym świecie. Wreszcie po trzecie projekt zakładał ponowny pomiar badanych zjawisk.

Wyniki badania “Internetowa kultura obrażania?” pokazały, że obraźliwe wypowiedzi stanowią margines wszystkich wpisów w internecie, ale wpływają negatywnie na wizerunek mediów internetowych. Aby zmienić postrzeganie internetu jako medium prowokującego do „trolowania” Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska w 2012 roku zorganizował akcję „Komentuj. Nie obrażaj”, która ma za zadanie promować postawę obywatelską zachęcając do komentowania, bycia sobą i reagowania na obraźliwe wpisy (zobacz „Kodeks kulturalnego komentowania”). Dzięki wsparciu wielu partnerów, informacja o akcji dotarła do wielu milionów internautów.

Komentuj. Nie obrażaj

- W roku 2011 Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska zrealizował projekt, z którego wynikało, że wypowiedzi internautów przekraczające granice kultury stanowią marginalny udział komentarzy w sieci, jednak mają bardzo negatywny wpływ na ocenę całego medium. W roku 2013 powtórzyliśmy pomiar. Wynika z niego, że odsetek niekulturalnych wypowiedzi jest nadal na poziomie minimalnym, jednak wizerunek sieci znacznie się ocieplił - analizuje Paweł Kolenda, menedżer ds. badań IAB Polska.

Komentuj. Nie obrażaj

Kilkumiesięczne działania na portalu NK.pl pozwoliły promować akcję „Komentuj. Nie obrażaj” wśród osób, które najbardziej potrzebują wsparcia w cyfrowym świecie. Najmłodsi użytkownicy Internetu oraz osoby znające tylko podstawowe funkcje portali społecznościowych zwracały się do moderatora konta „Komentuj. Nie obrażaj” z szeregiem problemów. Najczęściej były to pytania dotyczące sposobu radzenia sobie z przemocą słowną w sieci i poza nią, w życiu prywatnym. Szczególnie wiele pytań dotykało kwestii związanych z relacjami pomiędzy rówieśnikami, ale także pojawiały się te od osób dorosłych, o wiele trudniejsze, jak chociażby złe stosunki między sąsiadami.

Pobierz raport 

 

Uczestnicy akcji:

  • Onet

  • SociAll, Agora SA

  • Wirtualna Polska

  • o2

  • Marquard Media Polska

  • GG Network

  • Interia.pl

  • NK

  • Goldbach Audience

  • TVN

  • Polskapresse

  • TVP.pl

 

Patronem honorowym akcji zostało Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

Za kreację strony oraz bannerów odpowiada E_misja Interactive 360 http://e-misja.net/

„Komentuj. Nie obrażaj” – akcja zorganizowana przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska - jest głosem branży internetowej w debacie dotyczącej kultury wypowiedzi w Sieci. Jest to akcja edukacyjna, która ma za zadanie promować postawę obywatelską zachęcając do komentowania, reagowania i bycia sobą. Akcja rozpoczęła się w czerwcu 2012 i trwa do dziś.

www.komentujnieobrazaj.pl

Zobacz inne polecane artykuły

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Magazyn / Ludzie

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność
Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Gdy mowa o najbardziej nowatorskich firmach technologicznych na świecie, na myśl zazwyczaj jako pierwsze przychodzą takie spółki, jak Apple, Google czy Facebook. Microsoft w gronie wymienionych jest zaś traktowany raczej jako starszy brat, który może i kiedyś napędzał rozwój technologii, ale dziś na tyle przyzwyczaił się do stosowanych przez lata rozwiązań, że daleko mu do miana najważniejszego innowatora. Stojący od przeszło dwóch lat na czele założonej przez Billa Gatesa firmy Satya Nadella robi jednak wszystko, by ów wizerunek zmienić... a niedawny zakup LinkedIna to tylko jeden z przykładów jego starań.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.