Komentuj. Nie obrażaj

Komentuj. Nie obrażaj

Brief.pl / Wiedza

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wspólnie z partnerami podsumował akcję “Komentuj. Nie obrażaj” - głos branży internetowej w debacie dotyczącej kultury wypowiedzi w sieci. Dzięki wsparciu wielu partnerów informacja o akcji dotarła do milionów internautów, zaś kilkadziesiąt tysięcy zgłębiało jej szczegóły, przeglądając informacje na stronie www, czytając artykuły, czy dołączając do grup bądź profili w serwisach społecznościowych.

-

- Internet zmienił nasz świat. Komunikacja online ułatwiła dzielenie się wiedzą, co pozwala podejmować lepsze decyzje. Wolność internetu oznacza, że każdy może zabrać głos na dowolny temat. Niektórzy wykorzystują tę wolność do promowania agresji i nietolerancji. Nie możemy być na to obojętni. Zawsze bowiem, gdy do debaty wkracza przemoc, może dojść do nieszczęścia. Agresja, która przejawia się najpierw w komentarzach w sieci, może przełożyć się na konkretne działania. Rozwiązaniem nie jest jednak wprowadzanie zakazów czy nakazów, ale tworzenie pozytywnych wzorów i promowanie postawy obywatelskiej. Każdy powinien wiedzieć, jak ma zareagować, gdy spotka się z agresją w internecie. Taki jest też cel akcji „Komentuj. Nie obrażaj”. Cieszę się, że działania podjęte w ramach tej akcji już przynoszą efekty. - powiedział dr Michał Boni, minister administracji i cyfryzacji RP.

Pierwszym celem przedsięwzięcia było opracowanie badania diagnozującego stan dyskusji w polskiej Sieci. Drugim założeniem projektu było promowanie kulturalnego zachowywania się w wirtualnym świecie. Wreszcie po trzecie projekt zakładał ponowny pomiar badanych zjawisk.

Wyniki badania “Internetowa kultura obrażania?” pokazały, że obraźliwe wypowiedzi stanowią margines wszystkich wpisów w internecie, ale wpływają negatywnie na wizerunek mediów internetowych. Aby zmienić postrzeganie internetu jako medium prowokującego do „trolowania” Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska w 2012 roku zorganizował akcję „Komentuj. Nie obrażaj”, która ma za zadanie promować postawę obywatelską zachęcając do komentowania, bycia sobą i reagowania na obraźliwe wpisy (zobacz „Kodeks kulturalnego komentowania”). Dzięki wsparciu wielu partnerów, informacja o akcji dotarła do wielu milionów internautów.

Komentuj. Nie obrażaj

- W roku 2011 Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska zrealizował projekt, z którego wynikało, że wypowiedzi internautów przekraczające granice kultury stanowią marginalny udział komentarzy w sieci, jednak mają bardzo negatywny wpływ na ocenę całego medium. W roku 2013 powtórzyliśmy pomiar. Wynika z niego, że odsetek niekulturalnych wypowiedzi jest nadal na poziomie minimalnym, jednak wizerunek sieci znacznie się ocieplił - analizuje Paweł Kolenda, menedżer ds. badań IAB Polska.

Komentuj. Nie obrażaj

Kilkumiesięczne działania na portalu NK.pl pozwoliły promować akcję „Komentuj. Nie obrażaj” wśród osób, które najbardziej potrzebują wsparcia w cyfrowym świecie. Najmłodsi użytkownicy Internetu oraz osoby znające tylko podstawowe funkcje portali społecznościowych zwracały się do moderatora konta „Komentuj. Nie obrażaj” z szeregiem problemów. Najczęściej były to pytania dotyczące sposobu radzenia sobie z przemocą słowną w sieci i poza nią, w życiu prywatnym. Szczególnie wiele pytań dotykało kwestii związanych z relacjami pomiędzy rówieśnikami, ale także pojawiały się te od osób dorosłych, o wiele trudniejsze, jak chociażby złe stosunki między sąsiadami.

Pobierz raport 

 

Uczestnicy akcji:

  • Onet

  • SociAll, Agora SA

  • Wirtualna Polska

  • o2

  • Marquard Media Polska

  • GG Network

  • Interia.pl

  • NK

  • Goldbach Audience

  • TVN

  • Polskapresse

  • TVP.pl

 

Patronem honorowym akcji zostało Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

Za kreację strony oraz bannerów odpowiada E_misja Interactive 360 http://e-misja.net/

„Komentuj. Nie obrażaj” – akcja zorganizowana przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska - jest głosem branży internetowej w debacie dotyczącej kultury wypowiedzi w Sieci. Jest to akcja edukacyjna, która ma za zadanie promować postawę obywatelską zachęcając do komentowania, reagowania i bycia sobą. Akcja rozpoczęła się w czerwcu 2012 i trwa do dziś.

www.komentujnieobrazaj.pl

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.