Udany start kampanii na rzecz ratowania pszczół

Brief.pl / Inspiracje

Ruszyła najnowsza akcja społeczna Greenpeace „Adoptuj Pszczołę” (www.adoptujpszczole.pl) , pierwszego dnia udział w niej wzięło niemal 2500 osób. Projekt jest kolejną odsłoną kampanii „Przychylmy Pszczołom Nieba”, mającej na celu ochronę pszczół miodnych i owadów zapylających, które masowo wymierają m.in. w wyniku chemizacji rolnictwa, zmian klimatycznych, chorób oraz niszczenia siedlisk.

-

W ramach projektu „Adoptuj Pszczołę” Greenpeace chce zbudować w miastach tzw. „hotele” dla owadów zapylających i w ten sposób stworzyć im dogodne miejsce do życia, rozmnażania i pracy, czyli zapylania. Dzięki temu będziemy mogli cieszyć się przyrodą i produktami spożywczymi.

Aby zbudować hotele dla pszczół potrzeba jednak funduszy. Każdy z nich kosztuje kilkaset złotych. Greenpeace stworzył specjalną stronę internetową, na której będzie można „adoptować pszczołę” i w ten sposób wesprzeć projekt. Każdy sfinansowana “adopcja” to także odsłonięcie jednego fragmentu obrazka legendy polskiego komiksu, Tadeusza Baranowskiego, autora znanych historii obrazkowych, jak "Antresolka Profesorka Nerwosolka", czy "Skąd się bierze woda sodowa". Cel to 100 hoteli i cały odsłonięty obrazek!

- Ta innowacyjna forma zbiórki pieniędzy on-line ma za zadanie nie tylko zebranie funduszy, ale także zaangażowanie jak największej liczby osób w pomoc owadom, które tej pomocy potrzebują. To też pierwsza tego typu akcja Greenpeace w Polsce. „Adoptuj Pszczołę” wzorowano na innych projektach crowdfundingowych, staraliśmy się jednak wprowadzić elementy, które zmieniają cały proces w wielką pszczelą, online'ową zabawę. - mówi Katarzyna Jagiełło, koordynatorka projektu z ramienia Greenpeace Polska

Partnerem projektu jest dystrybutor filmowy Against Gravity, który na cele kampanii „Adoptuj Pszczołę” zdecydował się przekazać złotówkę od sprzedanego biletu na film dokumentalny „Więcej niż miód”.

Projekt graficzny strony www.adoptujpszczole.pl wykonała Marianna Wybieralska, ilustracje Tadeusz Baranowski, za rozwiązania IT odpowiada Mashup Media sp. z o.o., a public relations prowadzi agencja Steinke Communications.

Więcej informacji www.adoptujpszczole.pl

 

O wymieraniu pszczół

Zjawisko wymierania pszczół miodnych i innych owadów zapylających nasila się w ostatnich latach. W USA ginie co roku średnio 1/3 pszczół, w Europie 20 proc. (przy czym istnieją rejony, w których straty sięgają ponad 50 proc.), w Chinach są już miejsca, gdzie nie ma ich w ogóle.

A jest o co walczyć. Wprawdzie pszczoły kojarzą nam się głównie z produkcją miodu, ale przecież najważniejszy dar, jaki dostajemy od nich i innych owadów zapylających, to przede wszystkim zapylanie. Co trzecią łyżkę spożywanego pokarmu zawdzięczamy właśnie im. Dzięki nim możemy się cieszyć m.in. owocami, warzywami, migdałami i wieloma olejami jadalnymi. W samej Europie ponad 4000 odmian warzyw zależy od zapylania przez pszczoły i inne owady. Potrzebuje ich również większość dziko rosnących roślin.

Dotychczasowe działania Greenpeace, pszczelarzy oraz części polityków (w tym Komisji Europejskiej) skupiały się głównie na ochronie znanych i lubianych pszczół miodnych. Udało się już doprowadzić do zakazu używania w Unii Europejskiej kilku niebezpiecznych dla tych owadów pestycydów. Jednak o dziko żyjące zapylacze dba niewielu.

- Wiemy, że dotykają je te same problemy, jakie dziesiątkują pszczoły miodne, jednak brak szeroko zakrojonych programów badawczych, które stanowiłyby impuls do wytężonych działań na rzecz ich ochrony. Czas zatem zadbać także o te owady. Potrzebujemy ich cichej pracy w terenach wiejskich, ale są one również niezwykle ważne dla utrzymania zieleni miejskiej. A to właśnie w miastach ich naturalne siedliska są przez nas stale niszczone. - dodaje Jagiełło.

 

O filmie "Więcej niż miód" reż. Markus Imhoof

Wykorzystując najnowszą technologię, umożliwiającą obserwację niewidocznych gołym okiem zjawisk, Imhoof z własnej perspektywy pokazuje rolę i piękno pszczół, a także tragizm ich losu. Podróżując z kamerą po całym świecie filmuje tereny, na których zamieszkują pszczoły, a za pomocą mikroskopowych zdjęć pokazuje jak żyją i zachowują się one w gniazdach i ulach. Widzowie poznają pszczelarzy, naukowców i rolników, owładniętych pasją do pszczół i pragnących poznać tajemnicę ich masowego wymierania w ostatnich latach. Dokładny powód tego zjawiska nie jest znany, choć mówi się o przyczynach takich jak chemizacja rolnictwa, zmiany klimatu czy pasożyty. Imhoof stara się pokazać międzynarodowy zasięg tego zjawiska, dokumentując przebieg, jaki ma ono w różnych częściach świata. W Chinach doszło już nawet do tego, że rolnicy zatrudniają ludzi, którzy zapylają rośliny rośliny ręcznie.

„Więcej niż miód” to dokumentalny bestseller i jeden z najdroższych w historii filmów dokumentalnych (jego budżet wyniósł ok. 2 miliony euro), zrealizowany przez producentów głośnych „Nakarmimy świat” oraz „Zaróbmy jeszcze więcej”.

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.