TR Warszawa i Teatr Narodowy powracają z Nosferatu

Brief.pl / Patronaty

TR Warszawa i Teatr Narodowy w nadchodzącym sezonie powracają do „Nosferatu”, którego zagra Cezary Kosiński. Spektakl można zobaczyć od 13 do 15 września w sali Bogusławskiego. Przedstawienie w reżyserii Grzegorza Jarzyny pod koniec października pokaże również prestiżowa Brooklyn Academy of Music w Nowym Jorku.

-

Główną rolę w spektaklu „Nosferatu” w reżyserii Grzegorza Jarzyny zagra Cezary Kosiński. Aktor wcielił się w postać mrocznego wampira już podczas Adelaide Festival w Australii w marcu tego roku. Zagraniczna prasa podkreślała hipnotyzującą rolę polskiego aktora, „poruszającego się z odwiecznym spokojem, wyrażającego wielką moc oraz straszną tęsknotę i pustkę”. W Polsce Kosiński wystąpi w „Nosferatu” po raz pierwszy, a towarzyszyć mu będą: Lech Łotocki jako szalony, opętany samobójczymi myślami Renfield, Jan Frycz jako profesor Van Helsing oraz Sandra Korzeniak jako uwodzicielska, rudowłosa Lucy. W pozostałych rolach: Katarzyna Warnke, Jan Englert, Krzysztof Franieczek, Marcin Hycnar, Dawid Ogrodnik i Adam Woronowicz. Spektakl wystawiany w koprodukcji z Teatrem Narodowym można zobaczyć w sali Bogusławskiego 13, 14 i 15 września 2013.

„Czym innym jest współtworzenie spektaklu, a czym innym wejście w istniejący już, zmaterializowany świat przedstawienia. Wieloletnia współpraca z Grzegorzem Jarzyną sprawiła, że od początku rozumiałem jego wizję Wampira. Już na premierze spektaklu w 2011 roku, zafascynował mnie jego melancholijny charakter i wrażenie uczestniczenia we śnie na jawie. Tytułowy Wampir, który niegdyś budził jedynie śmiertelne przerażenie, później, za sprawą kultury masowej stał się obiektem podziwu i zazdrości ze względu na swoje piękno oraz nadludzką moc. W przedstawieniu Jarzyny staje się zmęczoną własną nieśmiertelnością istotą, chciałoby się powiedzieć: ludzką. U źródeł historii Bram Stokera leży utrata miłości i rozpaczliwa próba jej odnalezienia – sytuacja czysto romantyczna. Czy zatem Wampir, jako nieszczęśliwy kochanek musi odejść wraz z innymi bohaterami romantycznymi? W dzisiejszych, wampirycznych czasach nie ma dla nich miejsca. Może Książę Ciemności musi umrzeć i tym samym pogrzebać ideę nieśmiertelności” – mówi o roli „Nosferatu” Cezary Kosiński.

W październiku tego roku, zespół TR Warszawa po raz pierwszy zaprezentuje „Nosferatu” w Stanach Zjednoczonych, w nowojorskiej Brooklyn Academy of Music. Najstarszy amerykański ośrodek kultury, od 150 lat prezentuje awangardowe i nowatorskie projekty muzyczne, filmowe, teatralne i wizualne. Polskie przedstawienie można zobaczyć w ramach Next Wave Festival od 30 października do 2 listopada. Premiera „Nosferatu” odbyła się w listopadzie 2011 r. w Warszawie. Za granicą inscenizację Jarzyny pokazano na  scenach: Barbican Center w Londynie w październiku 2012 r., Odeon Theater w Paryżu w listopadzie 2012 r. i na Adelaide Festival w Australii w marcu 2013 r.

„Nosferatu” to opowieść o wpisanej w ludzką naturę potrzebie transgresji, próbie przekroczenia granic materialnych, społecznych i symbolicznych oraz wyzwoleniu z cielesności. W postaci Drakuli, na stałe wpisanej w kanon kultury popularnej, od zawsze doszukiwano się metafor współczesności. Sięgając po ten psychologiczno-metafizyczny thriller, Grzegorz Jarzyna pokazuje, jak jednostkowe lęki i obsesje materializują się w życiu społecznym.

„Każdy ma w sobie coś z wampira. Czerpiemy energię od innych i to jest część naszej natury. Ale zabierając komuś, jednocześnie sami coś oddajemy. Nową energią zapełniamy pustkę. Ulegamy przemianom, zmieniamy innych, ale i inni nas zmieniają” – mówił tuż po premierze Grzegorz Jarzyna.

Cezary Kosiński związany jest z TR Warszawa od 1997 r. Współpracę z teatrem rozpoczął od debiutu reżyserskiego Grzegorza Jarzyny – w „Bziku Tropikalnym” według Stanisława Ignacego Witkiewicza wcielił się w postać Sydney’a Price’a. Z Jarzyną współpracował później wielokrotnie, grając Albina we fredrowskiej komedii „Magnetyzm serca”, Leporella w „Govannim” na podstawie "Don Giovanniego" Mozarta i "Don Juana"Moliera oraz tytułową rolę w „2007: Macbeth” Williama Szekspira.

Spektakl „Nosferatu” powstał w koprodukcji TR Warszawa i Teatru Narodowego we współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym oraz Barbican Theatre w Londynie, Dublin Theatre Festival i Adelaide Festival - przy wsparciu Fundacji TR Warszawa. Strategicznym partnerem zagranicznych pokazów przedstawienia jest Instytut Adama Mickiewicza.

Spektakl trwa 1 godz. 50 min (bez przerwy)

Nosferatu Teatr Narodowy

 

Prasa o „Nosferatu”:


„Jarzyna zamiast epatowania grozą, mrokiem, tajemnicą przynależną każdej opowieści wampirycznej buduje sytuację realną i nierzeczywistą zarazem, stawia na ułudę piękna i harmonii” - Łukasz Drewniak, Przekrój


„Jarzyna boi się bluźnierstwa, więc Bóg nie umrze z ręki człowieka, ale sam unicestwi się poprzez spotkanie ze wschodem słońca. Wydźwięk tej sceny jest dużo mocniejszy i dużo bardziej gorzki niż w filozofii Fryderyka Nietzschego, z którego koncepcją przedstawienie jawnie polemizuje. "Gdy Boga nie będzie - zostanie tylko śmierć", zdaje się mówić Jarzyna” – Tomasz Domagała, Gazeta Wyborcza

„Nosferatu w reżyserii uznanego przez krytyków Grzegorza Jarzyny to sztuka, która zmusza widza do konfrontacji z najgłębszymi lękami. Jeśli podczas festiwalu pragniecie wybrać się na psychologiczny i metafizyczny thriller o wampirach, inscenizacja Jarzyny jest zdecydowanie najlepszym wyborem” - Gordon Kanki Knight, The Advertiser - SA Weekend.

Zobacz inne polecane artykuły

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Magazyn / Aktualności

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?
Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Marketing afiliacyjny, jako rodzaj działań marketingowych online, powinna znać każda duża i średnia firma, prowadząca aktywną sprzedaż w sieci. Stwarza on optymalne warunki do promocji produktów i usług, zapewniając jednocześnie dodatkowe korzyści, wynikające ze współpracy z siecią afiliacyjną. Choć zainteresowanie nim stale wzrasta, wciąż nie wszyscy mają świadomość istnienia tego rozwiązania i nie dla wszystkich jest ono zrozumiałe. Czym zatem jest afiliacja i kto powinien z niej skorzystać?