Jak zmienić pracę?

Jak zmienić pracę?

Brief.pl / Wiedza

Nowa praca najczęściej wiąże się z ciekawymi wyzwaniami, wyższym wynagrodzeniem i bardziej prestiżowym stanowiskiem. Zanim jednak zdecydujemy się na odejście z obecnego miejsca pracy warto zadbać o bezpieczeństwo zmiany pracy. Oto kilka kluczowych wskazówek na podstawie obserwacji Antal International.

-

Myśląc o zmianie pracy w pierwszej kolejności należy zastanowić się nad swoją motywacją do tego kroku. Zły dzień w pracy nie powinien się stać powodem do pochopnych działań.

- Czasem zmiana pracy jest efektem telefonu z ofertą nie do odrzucenia od head huntera, innym razem skutkiem intensywnych poszukiwań. Brak możliwości rozwoju jest najczęstszym motywatorem wskazywanym przez kandydatów aktywnych na rynku pracy, choć nie zawsze są oni w stanie zdefiniować kierunek, w którym chcieliby się rozwijać. Jeśli rozmowa z przełożonymi utwierdzi nas w przekonaniu, że na realizację naszej wizji poprzez awans czy nowe obowiązki nie mamy co liczyć, na pewno warto podjąć zdecydowane działania. Błędem jest natomiast poszukiwanie pracy ze względu na tymczasowe natężenie pracy w czasie procesu reorganizacji lub bez żadnej próby podjęcia rozmów z obecnym pracodawcą – mówi Anna Piotrowska-Banasiak, menedżer Antal Finance & Accountancy.

1. Poszukuj z głową

Poszukując pracy, zadbaj o dyskrecję. Afiszowanie się z poszukiwaniami pracy przed obecnym przełożonym może kosztować nas utratę jego zaufania i dobrych relacji. Dlatego dopóki nie podejmiemy ostatecznej decyzji o zmianie lepiej nie ujawniać szefowi i kolegom, że nie chcemy już zostać w obecnej organizacji.

- Niedyskretne poszukiwania nowej pracy mogą odbić się na nas niekorzystnie. Dlatego pamiętajmy, aby nie korzystać w tych celach z komputera służbowego, nie zamieszczać informacji o poszukiwaniach na portalach społecznościowych. Warto selektywnie podchodzić do ofert, na które przesyła się swoją aplikację, i skontaktować się z wyspecjalizowanym w naszej branży rekruterem, który zapewni poufność – radzi Anna Piotrowska-Banasiak, menedżer Antal Finance & Accountancy.

2. Poznaj przyszłego pracodawcę

Jeśli proces rekrutacji, w którym uczestniczysz zakończy się sukcesem, nie daj się zwieść emocjom i nie zaniedbuj środków bezpieczeństwa. Zanim przyjmiesz konkurencyjną ofertę raz jeszcze dokładnie przeanalizuj opis stanowiska, zbierz więcej informacji na temat firmy, w której potencjalnie rozpoczniesz pracę. Żródłem wiedzy może być internet, opinie znajomych, rankingi pracodawców, np. Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów przygotowywany corocznie przez Antal International. Inne niezbędne informacje powinieneś uzyskać podczas rozmów kwalifikacyjnych, profesjonalny rekruter powinien opowiedzieć o kulturze organizacyjnej, stylu zarządzania i atmosferze panującej w firmie.

- Do zmiany pracy warto podejść jak do poważnego projektu, definiując wszystkie kluczowe aspekty związane z przyszłą pracą w tym zakres obowiązków, umiejscowienia stanowiska w strukturze, etc. Można zaoszczędzić sporo czasu, jeśli zainwestuje się odrobinę wysiłku w przygotowanie listy pytań przed każdym ze spotkań rekrutacyjnych. Odpowiedzi szybko pokażą, czy to dobry kierunek. Poza twardymi czynnikami, o komforcie pracy decyduje atmosfera kreowana przez ludzi. Dlatego upewnij się, że poznałeś wszystkich przyszłych przełożonych, czasem możliwe jest też zorganizowanie spotkania z kluczowymi współpracownikami. Przed podjęciem wiążącej decyzji upewnij się, że nie ma żadnych niedomówień – podkreśla Anna Piotrowska-Banasiak z Antal Finance & Accountancy.

3. Zadbaj o formalności

Zanim złożysz wypowiedzenie i zakomunikujesz wszystkim swoje odejście, uzyskaj od przyszłego pracodawcy podpisany list intencyjny, a najlepiej umowę o pracę.

- Upewnij się, że w dokumencie potwierdzającym zatrudnienie zawarte są wszystkie ustalone kwestie: data rozpoczęcia zatrudnienia realna z perspektywy obowiązującego ciebie okresu wypowiedzenia, wysokość wynagrodzenia i zasady przyznawania premii, ewentualna podwyżka po okresie próbnym czy istotne elementy pozapłacowe wynagrodzenia jak na przykład wysokość budżetu szkoleniowego – wylicza Piotrowska-Banasiak.

W miarę możliwości warto zdobyć wzory dodatkowych dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy o pracę – czasem konieczne jest podpisanie restrykcyjnych umów o poufności czy zakazie konkurencji. Lepiej przeanalizować je wcześniej niż zafundować sobie niemiłą niespodziankę w pierwszym dniu pracy.

4. Nie pal za sobą mostów

Nowa praca w większości przypadków wiąże się z ciekawymi wyzwaniami, bardziej atrakcyjnym wynagrodzeniem, a co się z tym wiąże – z większą satysfakcją. Nigdy jednak nie wiadomo, jak ułoży się dalsza ścieżka kariery – dlatego zadbaj o dobre relacje z dotychczasowym przełożonym. Przedstaw powody swojego odejścia, ale staraj się być obiektywnym, unikać nadmiernego podkreślania czynników negatywnych i emocjonalnej oceny. Podziękuj za czas współpracy, możliwość zdobycia cennych umiejętności i doświadczeń.

- Postaraj się pracować na pełnych obrotach do ostatniego dnia, dobre odczucia z kilku lat rzetelnej pracy można zburzyć bardzo szybko. Odchodząc, nie zakładasz zwykle, że wejdziesz dwa razy do tej samej rzeki, ale bardzo prawdopodobne jest, że w przyszłości head hunter będzie chciał sprawdzić twoje referencje u wcześniejszego przełożonego – zwraca uwagę Anna Piotrowska-Banasiak, menedżer Antal Finance & Accountancy.

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.