Logo Bayer 109 lat po premierze (case study)

Logo Bayer 109 lat po premierze (case study)

Brief.pl / Inspiracje

Krzyżujący się napis Bayer w okręgu – to symbol grupy Bayer, która w bieżącym roku obchodzi 150-lecie istnienia. Jak zmieniało się logo koncernu przez te lata?

-

Znaków towarowy grupy Bayer został wpisany do rejestru Cesarskiego Urzędu Patentowego 109 lat temu – w 1904 roku. Początkowo oznaczano nim „leki dla ludzi i zwierząt, środki dezynfekujące i konserwujące, barwniki smołowe i preparaty chemiczne do celów fotograficznych i barwienia”. Od 1914 roku sygnowano nim również środki ochrony roślin.

Jak powstało logo?
Nie jest jasne, kto zaprojektował znak Bayer, gdyż archiwa firmowe zawierają dwie wersje jego powstania. Jedna z nich przypisuje pomysł Hansowi Schneiderowi, który pracował w dziale naukowym firmy w niemieckim miasteczku Elberfeld.

Druga wersja wydarzeń jako twórcę znaku Bayer wymienia doktora Schweitzera, który pracował w nowojorskim biurze Bayer w latach 90. XIX wieku. Jego zadaniem było pozyskiwanie zainteresowania amerykańskich lekarzy niemieckimi produktami. Najwyraźniej długa nazwa firmy - która w owym czasie brzmiała „Farbenfabriken vormals Friedr. Bayer & Co., Elberfeld” - utrudniała komunikację. Dlatego dr Schweizer miał opracować atrakcyjny dla oka znak firmowy w postaci koła z krzyżującym się napisem. Na początku używał go w nagłówkach firmowej korespondencji, następnie w materiałach i broszurach drukowanych. Znak został zatwierdzony przez centralę spółki w Elberfeld.

Niezależnie od tego, kto był autorem pomysłu, nowe logo zdobyło uznanie na świecie i zastąpiło pierwotny znak towarowy spółki Bayer, którego głównym elementem był lew.

Ewolucja znaku graficznego
Spółka Bayer została założona w 1863 roku jako przedsiębiorstwo rodzinne przez Friedricha Bayera. W 1881 roku, po jego śmierci, firmę przekształcono w spółkę akcyjną pod nazwą Farbenfabriken vorm. Friedr. Bayer & Co., Elberfeld. Spółka wybrała godło nawiązujące do herbu miasteczka Elberfeld, gdzie miała siedzibę – był to lew o dwóch ogonach trzymający kratę, na której męczeńską śmierć poniósł patron miasta, św. Wawrzyniec z Rzymu. Kilka lat później dodano hełm i inne elementy, a w 1895 roku znak przybrał formę uskrzydlonego lwa trzymającego kaduceusz i stojącego na kuli ziemskiej.

W pierwszych latach po rejestracji nowy znak handlowy spółki Bayer stosowano wraz ze znakiem przedstawiającym lwa i europejską nazwą spółki. Natomiast biura spółki Bayer spoza Niemiec we wszystkich dokumentach i na opakowaniach produktów używały już tylko nowego logo, które z czasem całkowicie zastąpiło lwa – również w Europie.

Przełomowym wydarzeniem dla popularności znaku firmowego Bayer (a przy tym pomysłowym posunięciem marketingowym) była decyzja o wytłaczaniu nowego logo na tabletkach – zwłaszcza na tabletkach Aspirin. Od 1910 roku logo chroniło produkty farmaceutyczne spółki przed podrabianiem, a konsumenci szybko zaczęli je traktować jako symbol wysokiej jakości.

W 1929 roku znak handlowy został po raz pierwszy zmieniony i zaktualizowany. Wyprostowano wtedy lekko ukośne litery.

20 lutego 1933 roku technologiczną sensacją stało się przedstawienie znaku Bayer w formie pulsującej iluminacji, rozciągającej się pomiędzy dwoma kominami fabrycznymi w zakładzie w Leverkusen. Konstrukcja świetlna miała 70 metrów średnicy i składała się z 2 200 żarówek. Najpierw pojawiał się okrąg, następnie dołączały do niego litery.

Od tego czasu znak Bayer w Leverkusen przeprojektowywano i modernizowano kilkakrotnie. Obecnie okrąg ma średnicę 51 metrów, litery mierzą 7 metrów, a całość oświetla 1 710 żarówek, co czyni z tej instalacji największy znak handlowy na świecie. W 2009 roku żarówki zastąpiono energooszczędnymi diodami świetlnymi.

Kolejny ważny moment w historii logo Bayer to wrzesień 1994 roku, gdy spółka odzyskała prawa do korzystania z nazwy i znaku handlowego w Stanach Zjednoczonych. Ponowne prowadzenie działalności pod dawną nazwą i znakiem towarowym w Ameryce Północnej stało się możliwe po nabyciu przez spółkę Bayer firmy Sterling Winthrop, amerykańskiego przedsiębiorstwa produkującego leki sprzedawane bez recepty.

Od czasu zarejestrowania w Cesarskim Urzędzie Patentowym, znak towarowy Bayer kilkakrotnie aktualizowano. Najnowsze modyfikacje przeprowadzono w 2002 i 2010 roku. - Obecna wersja znaku Bayer w barwach korporacyjnych, tj. niebieskim i zielonym, to pierwsza kolorowa wersja naszego logo – wyjaśnia Michael Schade, szef działu komunikacji korporacyjnej, odpowiedzialny za projekt i globalny marketing znaku towarowego koncernu Bayer.

                                                 

::

Sto dziewięć lat po oficjalnej rejestracji, znak Bayer można znaleźć we wszystkich krajach na świecie – na produktach i opakowaniach, w zakładach i biurach koncernu, na lotniskach i w aptekach. Stanowi nieodzowną część reklam koncernu – od billboardów po reklamy telewizyjne. Wykorzystywany jest również jako element strojów wielu sportowców i logo klubów sportowych sponsorowanych przez koncern.

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.