Logo Bayer 109 lat po premierze (case study)

Logo Bayer 109 lat po premierze (case study)

Brief.pl / Inspiracje

Krzyżujący się napis Bayer w okręgu – to symbol grupy Bayer, która w bieżącym roku obchodzi 150-lecie istnienia. Jak zmieniało się logo koncernu przez te lata?

-

Znaków towarowy grupy Bayer został wpisany do rejestru Cesarskiego Urzędu Patentowego 109 lat temu – w 1904 roku. Początkowo oznaczano nim „leki dla ludzi i zwierząt, środki dezynfekujące i konserwujące, barwniki smołowe i preparaty chemiczne do celów fotograficznych i barwienia”. Od 1914 roku sygnowano nim również środki ochrony roślin.

Jak powstało logo?
Nie jest jasne, kto zaprojektował znak Bayer, gdyż archiwa firmowe zawierają dwie wersje jego powstania. Jedna z nich przypisuje pomysł Hansowi Schneiderowi, który pracował w dziale naukowym firmy w niemieckim miasteczku Elberfeld.

Druga wersja wydarzeń jako twórcę znaku Bayer wymienia doktora Schweitzera, który pracował w nowojorskim biurze Bayer w latach 90. XIX wieku. Jego zadaniem było pozyskiwanie zainteresowania amerykańskich lekarzy niemieckimi produktami. Najwyraźniej długa nazwa firmy - która w owym czasie brzmiała „Farbenfabriken vormals Friedr. Bayer & Co., Elberfeld” - utrudniała komunikację. Dlatego dr Schweizer miał opracować atrakcyjny dla oka znak firmowy w postaci koła z krzyżującym się napisem. Na początku używał go w nagłówkach firmowej korespondencji, następnie w materiałach i broszurach drukowanych. Znak został zatwierdzony przez centralę spółki w Elberfeld.

Niezależnie od tego, kto był autorem pomysłu, nowe logo zdobyło uznanie na świecie i zastąpiło pierwotny znak towarowy spółki Bayer, którego głównym elementem był lew.

Ewolucja znaku graficznego
Spółka Bayer została założona w 1863 roku jako przedsiębiorstwo rodzinne przez Friedricha Bayera. W 1881 roku, po jego śmierci, firmę przekształcono w spółkę akcyjną pod nazwą Farbenfabriken vorm. Friedr. Bayer & Co., Elberfeld. Spółka wybrała godło nawiązujące do herbu miasteczka Elberfeld, gdzie miała siedzibę – był to lew o dwóch ogonach trzymający kratę, na której męczeńską śmierć poniósł patron miasta, św. Wawrzyniec z Rzymu. Kilka lat później dodano hełm i inne elementy, a w 1895 roku znak przybrał formę uskrzydlonego lwa trzymającego kaduceusz i stojącego na kuli ziemskiej.

W pierwszych latach po rejestracji nowy znak handlowy spółki Bayer stosowano wraz ze znakiem przedstawiającym lwa i europejską nazwą spółki. Natomiast biura spółki Bayer spoza Niemiec we wszystkich dokumentach i na opakowaniach produktów używały już tylko nowego logo, które z czasem całkowicie zastąpiło lwa – również w Europie.

Przełomowym wydarzeniem dla popularności znaku firmowego Bayer (a przy tym pomysłowym posunięciem marketingowym) była decyzja o wytłaczaniu nowego logo na tabletkach – zwłaszcza na tabletkach Aspirin. Od 1910 roku logo chroniło produkty farmaceutyczne spółki przed podrabianiem, a konsumenci szybko zaczęli je traktować jako symbol wysokiej jakości.

W 1929 roku znak handlowy został po raz pierwszy zmieniony i zaktualizowany. Wyprostowano wtedy lekko ukośne litery.

20 lutego 1933 roku technologiczną sensacją stało się przedstawienie znaku Bayer w formie pulsującej iluminacji, rozciągającej się pomiędzy dwoma kominami fabrycznymi w zakładzie w Leverkusen. Konstrukcja świetlna miała 70 metrów średnicy i składała się z 2 200 żarówek. Najpierw pojawiał się okrąg, następnie dołączały do niego litery.

Od tego czasu znak Bayer w Leverkusen przeprojektowywano i modernizowano kilkakrotnie. Obecnie okrąg ma średnicę 51 metrów, litery mierzą 7 metrów, a całość oświetla 1 710 żarówek, co czyni z tej instalacji największy znak handlowy na świecie. W 2009 roku żarówki zastąpiono energooszczędnymi diodami świetlnymi.

Kolejny ważny moment w historii logo Bayer to wrzesień 1994 roku, gdy spółka odzyskała prawa do korzystania z nazwy i znaku handlowego w Stanach Zjednoczonych. Ponowne prowadzenie działalności pod dawną nazwą i znakiem towarowym w Ameryce Północnej stało się możliwe po nabyciu przez spółkę Bayer firmy Sterling Winthrop, amerykańskiego przedsiębiorstwa produkującego leki sprzedawane bez recepty.

Od czasu zarejestrowania w Cesarskim Urzędzie Patentowym, znak towarowy Bayer kilkakrotnie aktualizowano. Najnowsze modyfikacje przeprowadzono w 2002 i 2010 roku. - Obecna wersja znaku Bayer w barwach korporacyjnych, tj. niebieskim i zielonym, to pierwsza kolorowa wersja naszego logo – wyjaśnia Michael Schade, szef działu komunikacji korporacyjnej, odpowiedzialny za projekt i globalny marketing znaku towarowego koncernu Bayer.

                                                 

::

Sto dziewięć lat po oficjalnej rejestracji, znak Bayer można znaleźć we wszystkich krajach na świecie – na produktach i opakowaniach, w zakładach i biurach koncernu, na lotniskach i w aptekach. Stanowi nieodzowną część reklam koncernu – od billboardów po reklamy telewizyjne. Wykorzystywany jest również jako element strojów wielu sportowców i logo klubów sportowych sponsorowanych przez koncern.

Zobacz inne polecane artykuły

Okazje warte milion(y)

Brief.pl / Aktualności

Okazje warte milion(y)
Okazje warte milion(y)

Ile razy zdarzyło Ci się z żalem odrzucić atrakcyjną promocję, bo była to „oferta dla dwojga”, albo należało „podzielić się nią z przyjaciółmi”? Marcinowi i Adrianowi, dwóm studentom z Gniezna także przytrafiło się to nie raz i dlatego założyli serwis NaSpółę.pl. Młody, funkcjonujący od kilku miesięcy startup docenili inwestorzy, zasilając go okrągłym milionem złotych.

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Brief.pl / Aktualności

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar
Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Zbierają dane o użytkownikach sieci w 187 państwach, a ich autorska platforma DMP – OnAudience.com - przetwarza już ponad 3 mld profili internautów. Pokornie przyznają, że nie monitorują jeszcze aktywności sieciowej mieszkańców San Escobar, ale i tu obiecują rychłą poprawę. Warszawska spółka Cloud Technologies swój biznes zaczynała jako start-up w garażu, dziś po 6 latach działalności ma pozycję polskiego lidera analityki Big Data, posiadającego największą hurtownię danych w Europie. W tym roku spółka planuje opuścić NewConnect na rzecz głównego parkietu GPW.