wp - grudzien 2016

Logo Bayer 109 lat po premierze (case study)

Logo Bayer 109 lat po premierze (case study)

Brief.pl / Inspiracje

Krzyżujący się napis Bayer w okręgu – to symbol grupy Bayer, która w bieżącym roku obchodzi 150-lecie istnienia. Jak zmieniało się logo koncernu przez te lata?

-

Znaków towarowy grupy Bayer został wpisany do rejestru Cesarskiego Urzędu Patentowego 109 lat temu – w 1904 roku. Początkowo oznaczano nim „leki dla ludzi i zwierząt, środki dezynfekujące i konserwujące, barwniki smołowe i preparaty chemiczne do celów fotograficznych i barwienia”. Od 1914 roku sygnowano nim również środki ochrony roślin.

Jak powstało logo?
Nie jest jasne, kto zaprojektował znak Bayer, gdyż archiwa firmowe zawierają dwie wersje jego powstania. Jedna z nich przypisuje pomysł Hansowi Schneiderowi, który pracował w dziale naukowym firmy w niemieckim miasteczku Elberfeld.

Druga wersja wydarzeń jako twórcę znaku Bayer wymienia doktora Schweitzera, który pracował w nowojorskim biurze Bayer w latach 90. XIX wieku. Jego zadaniem było pozyskiwanie zainteresowania amerykańskich lekarzy niemieckimi produktami. Najwyraźniej długa nazwa firmy - która w owym czasie brzmiała „Farbenfabriken vormals Friedr. Bayer & Co., Elberfeld” - utrudniała komunikację. Dlatego dr Schweizer miał opracować atrakcyjny dla oka znak firmowy w postaci koła z krzyżującym się napisem. Na początku używał go w nagłówkach firmowej korespondencji, następnie w materiałach i broszurach drukowanych. Znak został zatwierdzony przez centralę spółki w Elberfeld.

Niezależnie od tego, kto był autorem pomysłu, nowe logo zdobyło uznanie na świecie i zastąpiło pierwotny znak towarowy spółki Bayer, którego głównym elementem był lew.

Ewolucja znaku graficznego
Spółka Bayer została założona w 1863 roku jako przedsiębiorstwo rodzinne przez Friedricha Bayera. W 1881 roku, po jego śmierci, firmę przekształcono w spółkę akcyjną pod nazwą Farbenfabriken vorm. Friedr. Bayer & Co., Elberfeld. Spółka wybrała godło nawiązujące do herbu miasteczka Elberfeld, gdzie miała siedzibę – był to lew o dwóch ogonach trzymający kratę, na której męczeńską śmierć poniósł patron miasta, św. Wawrzyniec z Rzymu. Kilka lat później dodano hełm i inne elementy, a w 1895 roku znak przybrał formę uskrzydlonego lwa trzymającego kaduceusz i stojącego na kuli ziemskiej.

W pierwszych latach po rejestracji nowy znak handlowy spółki Bayer stosowano wraz ze znakiem przedstawiającym lwa i europejską nazwą spółki. Natomiast biura spółki Bayer spoza Niemiec we wszystkich dokumentach i na opakowaniach produktów używały już tylko nowego logo, które z czasem całkowicie zastąpiło lwa – również w Europie.

Przełomowym wydarzeniem dla popularności znaku firmowego Bayer (a przy tym pomysłowym posunięciem marketingowym) była decyzja o wytłaczaniu nowego logo na tabletkach – zwłaszcza na tabletkach Aspirin. Od 1910 roku logo chroniło produkty farmaceutyczne spółki przed podrabianiem, a konsumenci szybko zaczęli je traktować jako symbol wysokiej jakości.

W 1929 roku znak handlowy został po raz pierwszy zmieniony i zaktualizowany. Wyprostowano wtedy lekko ukośne litery.

20 lutego 1933 roku technologiczną sensacją stało się przedstawienie znaku Bayer w formie pulsującej iluminacji, rozciągającej się pomiędzy dwoma kominami fabrycznymi w zakładzie w Leverkusen. Konstrukcja świetlna miała 70 metrów średnicy i składała się z 2 200 żarówek. Najpierw pojawiał się okrąg, następnie dołączały do niego litery.

Od tego czasu znak Bayer w Leverkusen przeprojektowywano i modernizowano kilkakrotnie. Obecnie okrąg ma średnicę 51 metrów, litery mierzą 7 metrów, a całość oświetla 1 710 żarówek, co czyni z tej instalacji największy znak handlowy na świecie. W 2009 roku żarówki zastąpiono energooszczędnymi diodami świetlnymi.

Kolejny ważny moment w historii logo Bayer to wrzesień 1994 roku, gdy spółka odzyskała prawa do korzystania z nazwy i znaku handlowego w Stanach Zjednoczonych. Ponowne prowadzenie działalności pod dawną nazwą i znakiem towarowym w Ameryce Północnej stało się możliwe po nabyciu przez spółkę Bayer firmy Sterling Winthrop, amerykańskiego przedsiębiorstwa produkującego leki sprzedawane bez recepty.

Od czasu zarejestrowania w Cesarskim Urzędzie Patentowym, znak towarowy Bayer kilkakrotnie aktualizowano. Najnowsze modyfikacje przeprowadzono w 2002 i 2010 roku. - Obecna wersja znaku Bayer w barwach korporacyjnych, tj. niebieskim i zielonym, to pierwsza kolorowa wersja naszego logo – wyjaśnia Michael Schade, szef działu komunikacji korporacyjnej, odpowiedzialny za projekt i globalny marketing znaku towarowego koncernu Bayer.

                                                 

::

Sto dziewięć lat po oficjalnej rejestracji, znak Bayer można znaleźć we wszystkich krajach na świecie – na produktach i opakowaniach, w zakładach i biurach koncernu, na lotniskach i w aptekach. Stanowi nieodzowną część reklam koncernu – od billboardów po reklamy telewizyjne. Wykorzystywany jest również jako element strojów wielu sportowców i logo klubów sportowych sponsorowanych przez koncern.

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.