wp - grudzien 2016

Czy showrooming dotarł już nad Wisłę?

Czy showrooming dotarł już nad Wisłę?

Brief.pl / Wiedza

DDB i Ceneo.pl przeanalizowało jak Polacy porównują ceny i dokonują zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

-

Już prawie co trzeci Polak ma smartfona. Wykorzystujemy to, by płacić mniej i dlatego coraz częściej sklepy służą do oglądania, a nie kupowania. Amerykańskie sieci takie jak Walmart czy Target starają się walczyć z showroomingiem, oferując produkty do kupienia tylko w sklepach stacjonarnych lub darmowy odbiór zakupów online w swoich sklepach. Według danych Ceneo.pl już 300 tys. Polaków korzysta z mobilnej porównywarki cen – to dwa razy więcej niż rok wcześniej. Dynamiczny wzrost zakupów dokonywanych przez urządzenia mobilne to ogromne zagrożenie, ale i szansa dla detalistów w Polsce, którzy już teraz powinni zaadaptować się do zmieniającej się rzeczywistości. W końcu, jak powiedział Darwin, przetrwa nie gatunek najsilniejszy, ani najbardziej inteligentny, ale ten, który najlepiej dostosuje się do zmian” – mówi Miron Mironiuk, DDC mobile director, advisor to the board of DDB Warszawa

Dynamiczny rozwój rynku mobilnego

Czy możemy już mówić o "dekadzie mobile", gdy w kolejnym roku dynamicznie rośnie sprzedaż telefonów, liczba pobrań aplikacji, nowych stron mobilnych czy kampani promocyjnych wykorzystujących marketing mobilny? Według najnowszych badań rynku ze stycznia 2013 nakłady na mobilny marketing wzrosły o 100 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, natomiast według danych Facebooka w ostatnim roku obroty mobile osiągnęły 41 proc. obrotów całej firmy. Obecnie marketerzy traktują marketing mobilny raczej jako kanał uzupełniający w kampaniach promocyjnych. Poświęcają na nie tylko 3 proc. wydatków marketingowych. Duże zainteresowanie reklamą mobilną potwierdza się jednak w badaniach ankietowych – 20 proc. czasu spędzonego z mediami użytkownicy poświęcają na treści dostarczane mobilnie.

Jak e-commerce zmienia się w m-commerce

Ceneo.pl to największa porównywarka cen w polskim internecie. Miesięcznie korzysta z niej 5 mln użytkowników. Serwis oferuje dostęp do usługi przez stronę mobilną i 9 specjalnych aplikacji natywnych na popularne w Polsce systemy operacyjne. Takie kompleksowe podejście nie dziwi – według prognoz do końca 2013 w Polsce będzie nawet 13 mln smartfonów. Obecnie 88 proc. Polaków ma przynajmniej jeden telefon komórkowy (badania Millward Brown na zlecenie UKE, listopad 2012), a 5,5 mln regularnie korzysta z internetu w telefonie (badanie Consumer Connection System – CCS, Aegis Media Polska, Ipsos, Kantar Media). Porównywarka inwestuje w rozwiązania mobilne, by zapewnić wszystkim użytkownikom jak najlepsze doświadczenia zakupowe.

Z telefonem na zakupy

Polacy aktywniej korzystają z internetu w telefonach, również robiąc zakupy. Przez telefon porównują ceny podczas zakupów offline, w ramach showroomingu. W efekcie coraz częściej kupują w internecie po wcześniejszym obejrzeniu produktu w markecie. W przeciwieństwie do trendu ROPO: „research online purchase offline”, mamy do czynienia ze zjawiskiem „reversed ROPO”, czyli poszukiwaniem najlepszych konkretnych ofert w sklepach internetowych po tym, jak w tradycyjnym sklepie coś nam wpadło w oko. Według badania Global Tablet Research przeprowadzonego przez Mobext i InMobi 69 proc. właścicieli tabletów deklaruje, że robi przez nie zakupy, a 22 proc. przyznaje, że odkąd ma tablety, mniej kupuje w tradycyjnym sklepie niż w internecie (Global Tablet Research, Mobext, InMobi, 2012).

Zobacz inne polecane artykuły

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Magazyn / Ludzie

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność
Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Gdy mowa o najbardziej nowatorskich firmach technologicznych na świecie, na myśl zazwyczaj jako pierwsze przychodzą takie spółki, jak Apple, Google czy Facebook. Microsoft w gronie wymienionych jest zaś traktowany raczej jako starszy brat, który może i kiedyś napędzał rozwój technologii, ale dziś na tyle przyzwyczaił się do stosowanych przez lata rozwiązań, że daleko mu do miana najważniejszego innowatora. Stojący od przeszło dwóch lat na czele założonej przez Billa Gatesa firmy Satya Nadella robi jednak wszystko, by ów wizerunek zmienić... a niedawny zakup LinkedIna to tylko jeden z przykładów jego starań.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.