Czy showrooming dotarł już nad Wisłę?

Czy showrooming dotarł już nad Wisłę?

Brief.pl / Wiedza

DDB i Ceneo.pl przeanalizowało jak Polacy porównują ceny i dokonują zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

-

Już prawie co trzeci Polak ma smartfona. Wykorzystujemy to, by płacić mniej i dlatego coraz częściej sklepy służą do oglądania, a nie kupowania. Amerykańskie sieci takie jak Walmart czy Target starają się walczyć z showroomingiem, oferując produkty do kupienia tylko w sklepach stacjonarnych lub darmowy odbiór zakupów online w swoich sklepach. Według danych Ceneo.pl już 300 tys. Polaków korzysta z mobilnej porównywarki cen – to dwa razy więcej niż rok wcześniej. Dynamiczny wzrost zakupów dokonywanych przez urządzenia mobilne to ogromne zagrożenie, ale i szansa dla detalistów w Polsce, którzy już teraz powinni zaadaptować się do zmieniającej się rzeczywistości. W końcu, jak powiedział Darwin, przetrwa nie gatunek najsilniejszy, ani najbardziej inteligentny, ale ten, który najlepiej dostosuje się do zmian” – mówi Miron Mironiuk, DDC mobile director, advisor to the board of DDB Warszawa

Dynamiczny rozwój rynku mobilnego

Czy możemy już mówić o "dekadzie mobile", gdy w kolejnym roku dynamicznie rośnie sprzedaż telefonów, liczba pobrań aplikacji, nowych stron mobilnych czy kampani promocyjnych wykorzystujących marketing mobilny? Według najnowszych badań rynku ze stycznia 2013 nakłady na mobilny marketing wzrosły o 100 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, natomiast według danych Facebooka w ostatnim roku obroty mobile osiągnęły 41 proc. obrotów całej firmy. Obecnie marketerzy traktują marketing mobilny raczej jako kanał uzupełniający w kampaniach promocyjnych. Poświęcają na nie tylko 3 proc. wydatków marketingowych. Duże zainteresowanie reklamą mobilną potwierdza się jednak w badaniach ankietowych – 20 proc. czasu spędzonego z mediami użytkownicy poświęcają na treści dostarczane mobilnie.

Jak e-commerce zmienia się w m-commerce

Ceneo.pl to największa porównywarka cen w polskim internecie. Miesięcznie korzysta z niej 5 mln użytkowników. Serwis oferuje dostęp do usługi przez stronę mobilną i 9 specjalnych aplikacji natywnych na popularne w Polsce systemy operacyjne. Takie kompleksowe podejście nie dziwi – według prognoz do końca 2013 w Polsce będzie nawet 13 mln smartfonów. Obecnie 88 proc. Polaków ma przynajmniej jeden telefon komórkowy (badania Millward Brown na zlecenie UKE, listopad 2012), a 5,5 mln regularnie korzysta z internetu w telefonie (badanie Consumer Connection System – CCS, Aegis Media Polska, Ipsos, Kantar Media). Porównywarka inwestuje w rozwiązania mobilne, by zapewnić wszystkim użytkownikom jak najlepsze doświadczenia zakupowe.

Z telefonem na zakupy

Polacy aktywniej korzystają z internetu w telefonach, również robiąc zakupy. Przez telefon porównują ceny podczas zakupów offline, w ramach showroomingu. W efekcie coraz częściej kupują w internecie po wcześniejszym obejrzeniu produktu w markecie. W przeciwieństwie do trendu ROPO: „research online purchase offline”, mamy do czynienia ze zjawiskiem „reversed ROPO”, czyli poszukiwaniem najlepszych konkretnych ofert w sklepach internetowych po tym, jak w tradycyjnym sklepie coś nam wpadło w oko. Według badania Global Tablet Research przeprowadzonego przez Mobext i InMobi 69 proc. właścicieli tabletów deklaruje, że robi przez nie zakupy, a 22 proc. przyznaje, że odkąd ma tablety, mniej kupuje w tradycyjnym sklepie niż w internecie (Global Tablet Research, Mobext, InMobi, 2012).

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.