Po co nam silna marka kraju?

Po co nam silna marka kraju?

Brief for Poland / Ludzie

Co wpływa na siłę marki narodowej? Co zyskujemy dzięki silnej marce narodowej? M.in. na te pytania odpowiada Mateusz Zmyślony, creative director i założyciel Grupy Eskadra, twórca i współtwórca wielu strategii i kampanii marketingowych dla instytucji, miast i regionów.

-

Dlaczego siła marki kraju jest istotna?

Marki krajów konkurują na wolnym, światowym rynku jak każde inne. Rywalizują o turystów, inwestorów, imigrantów, pracowników, organizację wielkich wydarzeń. Walczą między sobą oczywiście również racjonalnymi ofertami – ale od prestiżu marki kraju, jego wizerunku, związanej z nim mody – zależy jeszcze więcej. Siła marki jest dziś warta więcej niż siła militarna.

Co wpływa na siłę marki narodowej?

Aktywność na arenie międzynarodowej w zakresie dyplomacji oraz wszelkich inicjatyw o zasięgu ponadregionalnym, innowacyjność, jakość życia z tą marką identyfikowana, globalne firmy i marki z tego kraju pochodzące, sukcesy sportowe, osiągnięcia naukowe, ekspansywność i jakość postaw emigrantów z tego kraju pochodzących. Ogromne znaczenie ma kultura – zasięg i prestiż międzynarodowych sukcesów artystycznych jest nie do przecenienia. Dotyczy to zarówno kultury wysokiej, jak i popkultury.  

Co zyskujemy dzięki silnej marce narodowej?

To oczywiste, że silna marka narodowa (czy też marka kraju? Nie zawsze to jedno i to samo…)  wpływa na… wszystko. Kraj z silną marką lepiej komunikuje swoje potrzeby i jest w stanie je spełniać. Może decydować o kierunkach własnego rozwoju, wybierać oferty i inicjować korzystne dla siebie procesy społeczne i ekonomiczne. Markowy kraj to wysoka samoocena społeczeństwa, motywacja utalentowanych imigrantów z wyższym wykształceniem, konkurencyjna nauka i gospodarka. Długo by wymieniać. Oczywiście, co kraj, to obyczaj i inne potrzeby – marka turystyczna może być warta biliony (vide Egipt przed rewolucją i po), marka gospodarcza – również (vide – inwestycje w Polsce). Wizerunkowo – marka może mieć ogromny wpływ na losy świata (nie liczy się on ze zdaniem kogoś, kogo nie zna, nie rozumie i nie szanuje).

Zobacz inne polecane artykuły

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Brief.pl / Ludzie

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland
Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Czy istnieje dobry moment na odpalenie własnego biznesu? Jak w kontekście wszechobecnych startupów rysuje się przyszłość korporacji? Jaka jest świadomość siły małych i średnich przedsiębiorców w Polsce? W ramach cyklu wywiadów przedstawiającego Kapitułę 7. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie rozmawiamy z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland.