Dlaczego fani nie widzą wpisów na Facebooku?

Dlaczego fani nie widzą wpisów na Facebooku?

Brief.pl / Wiedza

Za wybór postów, które użytkownicy widzą w swoich strumieniach wiadomości na Facebooku odpowiada algorytm zwany popularnie EdgeRankiem. Wiedza na temat jego działania jest szczególnie istotna dla osób zajmujących się marketingiem i komunikacją w mediach społecznościowych.

-

Warto na początku powiedzieć po co Facebook wprowadził EdgeRank. Jeszcze 3 lata temu w strumieniu wiadomości widoczne były wszystkie wpisy. Wraz z rosnącą popularnością serwisu wzrastała liczba użytkowników (obecnie ponad miliard) oraz fan page’y (ponad 40 milionów). Użytkownicy Facebooka zawierali coraz więcej znajomości, lubili coraz więcej stron. Wiązało się to oczywiście z rosnącą liczbą wpisów w strumieniach wiadomości (ang. newsfeed). 300 znajomych i 200 polubionych fan page’y generuje dziennie od 500 do 1500 wpisów, które powinny się znaleźć w newsfeedzie. Oczywiście nikt nie jest w stanie przebrnąć przez tak dużą porcję informacji. Dlatego został stworzony algorytm, który za użytkownika dokonuje wyboru i określa, które wpisy zostaną mu wyświetlone. Ma to na celu zwiększenie przyjemności w korzystaniu z Facebooka.

Dokładny algorytm EdgeRanka nie jest udostępniony przez Facebooka. Jednak wiadomo jakie elementy się na niego składają.

Liczba interakcji użytkownika z innym użytkownikiem lub stroną w postaci kliknięć, “lubię to”, komentarzy i udostępnień. Warto pamiętać, że kliknięcia to oglądanie zdjęć w pełnym widoku czy otwieranie linków.

Czas jaki upłynął od zamieszczenia postu. Im dawniej post został zamieszczony, tym mniejsza szansa na to, że użytkownik go zobaczy. Obecnie, po ostatnich zmianach w algorytmie, posty, które cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników dostają “drugą szansę”. Polega ona na tym, że jeśli użytkownik nie zobaczy takiego wpisu podczas sprawdzania swojego strumienia wiadomości, to podczas następnych odwiedzin strony ten post zajmie wyższe miejsce w newsfeedzie.

Zgłaszanie lub ukrywanie wpisu lub strony. Jeśli jakiś wpis jest zgłaszany przez użytkowników jako spam lub łamiący regulamin serwisu jego pozycja w EdgeRanku spada. Jeśli zgłoszenia dotyczą użytkowników bądź stron (fan page’y), to wtedy każdy wpis pochodzący z raportowanego źródła ma niższy EdgeRank.

Rodzaj zamieszczanej treści. Jest to zmienna, która ulega najczęstszym i najbardziej istotnym zmianom w EdgeRanku. Jeszcze niedawno algorytm faworyzował wpisy w postaci zdjęć. Jednak ostatnio znacznie poprawiło się pozycjonowanie statusów tekstowych i linków w strumieniach wiadomości.

Ogólna liczba interakcji. Niezależnie od tego jaki jest rodzaj zamieszczanej treści, czas czy częstość interakcji z danym użytkownikiem lub stronami, to ogólna liczba interakcji również ma wpływ na pozycje treści w newsfeedzie.

 

Dlaczego znajomość tych elementów jest niezbędna dla osób zajmujących się marketingiem na Facebooku? Ponieważ dzięki temu są w stanie konstruować i zamieszczać wpisy tak, aby docierały do jak największej liczby fanów. Obecnie przyjmuje się, że post przeciętnie dociera do 15 - 20 procent fanów danego fan page’a. Liczby te zmieniają się w zależności od badania i narzędzia, którym jest przeprowadzane. Jednak jedna zależność jest stała - im mniejszy fan page, tym mniejszy zasięg wpisów. Zasięg wpisów a wielkość fan page'a

Dla fan page’a Brief, który obecnie ma 10 tys. fanów zasięg postów waha się od 20 do 60 proc. Dodatkowo, wpisy o największym zasięgu często nie są tymi, które mają najwięcej komentarzy, polubień czy udostępnień. Są to wpisy w postaci linków, które są chętnie otwierane przez fanów. Warto o tym pamiętać, aby nie popaść w ślepą pogoń za liczbą polubień.

 

Bardzo pomocne w budowaniu zasięgu dla postów są różnego rodzaju narzędzia analityczne. Sotrender oferuje “wskazówki”, czyli gotowe podpowiedzi kiedy i co zamieszczać, aby wpisy były bardziej angażujące, a co za tym idzie docierały do większej ilości fanów. Wskazówki są automatycznie przygotowane na podstawie wcześniejszych zachowań fanów fan page’a. Korzystanie z nich polecamy zwłaszcza osobom, które jeszcze nie posiadły zaawansowanej wiedzy na temat EdgeRanka lub mają niewielkie doświadczenie w prowadzeniu działań na Facebooku.



Zobacz inne polecane artykuły

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Brief.pl / Ludzie

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland
Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Czy istnieje dobry moment na odpalenie własnego biznesu? Jak w kontekście wszechobecnych startupów rysuje się przyszłość korporacji? Jaka jest świadomość siły małych i średnich przedsiębiorców w Polsce? W ramach cyklu wywiadów przedstawiającego Kapitułę 7. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie rozmawiamy z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland.