Kryzysu nie będzie

Kryzysu nie będzie

Brief.pl / Wiedza

Połowa dyrektorów finansowych (CFO) w USA z optymizmem myśli o najbliższych miesiącach, a 83 proc. ich szwajcarskich kolegów nie spodziewa się recesji w ciągu najbliższych dwóch lat. – wynika z badania Deloitte.

-

Z badania „Q1 2013 Global CFO Signals” przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte w 16 krajach świata wynika, iż większość CFO na świecie nie obawia się już kryzysu finansowego w Europie oraz spowolnienia gospodarczego w Chinach i USA. Menedżerowie odpowiedzialni za finanse przewidują wręcz, że ich firmy powrócą do strategii rozwoju organicznego, aktywności na rynku fuzji i przejęć (M&A) oraz zdobywania rynków międzynarodowych.

W odróżnieniu od popordzednich edycji badania, w których dominował pesymizm oraz ostrożne i zachowawcze podejście do prowadzenia biznesu, w obecnej edycji CFO na całym świecie są pełni optymizmu w prognozowaniu sytuacji w światowej gospodarce. Widać to szczególnie w regionie Azji i Pacyfiku oraz Ameryce Północnej.

Nieco gorzej jest z nastrojami w Europie Zachodniej, która wciąż boryka się ze spowolnieniem gospodarczym. Nienajlepsza kondycja ekonomiczna krajów starej UE wzbudza obawy wśród finansistów szczególnie w Australii i Chinach, gdzie ponad połowa CFO wyraziła wątpliwości co do ożywienia w Europie.

- Pozytywnym sygnałem jest jednak to, że CFO na całym świecie nie pytają „czy”, ale „jak” i „kiedy” ich firmy powrócą do realizowania strategii rozwoju czy np. ekspansji na rynku fuzji i przejęć - mówi Krzysztof Pniewski, partner w dziale konsultingu Deloitte.Choć niepewność dotycząca rozwoju sytuacji ekonomicznej w Wielkiej Brytanii zmniejszyła się do poziomu najniższego od dwóch i pół roku, dla odmiany w Belgii jedna czwarta respondentów nie spodziewa się wzrostu gospodarczego przed 2015 rokiem– dodaje.

Dyrektorzy finansowi na całym świecie coraz odważniej mówią o rozwoju swoich organizacji, skupiając się przede wszystkim na rynkach międzynarodowych. W Irlandii 69 proc. CFO określa strategię przyjętą przez ich firmy jako ekspansywną, a nie defensywną, a w Holandii 71 proc. respondentów oczekuje, że w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy liczba transakcji M&A zwiększy się. Prawie 50 proc. szwedzkich menedżerów spodziewa się większej aktywności na rynku fuzji i przejęć, nawet pomimo obaw o popyt. Francuzi są raczej pesymistami, nie widząc możliwości rozwoju we własnym kraju, ale 40 proc. z nich dostrzega je na rynkach wschodzących.

Nastroje CFO na całym świecie są zbieżne z odczuciami polskich i środkowoeuropejskich dyrektorów finansowych.  Jak pokazała czwarta edycja badania „CE CFO Survey”,  polscy menedżerowie zarządzający finansami są coraz bardziej optymistycznie nastawieni do sytuacji gospodarczej, choć nadal trudno mówić o euforii. Prawie 95 proc. CFO prognozuje wzrost gospodarczy, w tym więcej niż połowa szacuje, że sięgnie on ponad 1,5 proc.

- W Polsce odsetek tzw. optymizmu netto wzrósł z - 28 do + 24. Jednocześnie jednak nastąpił dalszy wzrost odczuwanej niepewności. Wskazuje to na dużą ostrożność, z jednej strony CFO widzą perspektywę poprawy sytuacji gospodarczej, ale z drugiej mają świadomość, że daleko nam do stabilności. Są za to optymistami jeżeli chodzi o prognozy długoterminowe. Aż 73 proc. z nich przewiduje wzrost możliwości obsługi zadłużenia w ciągu trzech lat – podsumowuje Pniewski.

Zobacz inne polecane artykuły

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Brief.pl / Ludzie

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production
Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Czym jest branded content? Którym markom czy branżom działania branded contentowe przynieść mogą szczególną korzyść? O stosunkowo młodym trendzie, który w najbliższym czasie może zrewolucjonizować komunikację marketingową marek rozmawiamy z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production.

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Brief.pl / Ludzie

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland
Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Czy istnieje dobry moment na odpalenie własnego biznesu? Jak w kontekście wszechobecnych startupów rysuje się przyszłość korporacji? Jaka jest świadomość siły małych i średnich przedsiębiorców w Polsce? W ramach cyklu wywiadów przedstawiającego Kapitułę 7. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie rozmawiamy z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland.