Co o płatnościach mobilnych sądzą eksperci z polskich banków?

Co o płatnościach mobilnych sądzą eksperci z polskich banków?

Brief.pl / Wiedza

W czerwcu bieżącego roku First Data Polska przeprowadziła sondaż dotyczący mobilnych płatności. Respondentami były działające w Polsce banki, zarówno te, które posiadają w swojej ofercie konkretne rozwiązanie, jak i te jeszcze niezdecydowane.

-

Osiem z dziewięciu instytucji, które odpowiedziały na ankietę, zadeklarowało zainteresowanie wdrożeniem płatności mobilnych. W badaniu wzięli udział przedstawiciele 9 działających na polskim rynku banków (wśród nich 6 z segmentu banków dużych –powyżej 200 tys. kart i 3 z segmentu banków średnich z liczbą kart nabazie First Data Polska pomiędzy 20 a 200 tys.).

Poniżej prezentujemy najważniejsze wnioski płynące z badania.

W ocenie ankietowanych banków odsetek polskich konsumentów płacących mobilnie to średnio 2 proc.. Jest to wynik porównywalny z szacunkami z niezależnych badań według których od 5 do 8 proc. posiadaczy smartfonów w Polsce używa ich jako narzędzie płatnicze.

Preferencje ekspertów w zakresie formy wdrożenia płatności mobilnych nie ograniczyły się do jednego rozwiązania. Największą liczbę wskazań uzyskał moduł NFC na karcie SIM (38 proc.), w drugiej kolejności kody QR (Quick Response) skanowane przy użyciu aplikacji (25 proc.). Trzecie miejsce w zestawieniu zajęły kody numeryczne (19 proc.), na których opiera się rozwiązanie wdrażane obecnie przez First Data Polska. Schemat płatności z użyciem kodów numerycznych to trzy proste kroki. W celu dokonania płatności konieczne jest pobranie kodu z aplikacji zainstalowanej na telefonie i przedstawienie go kasjerowi. Transakcja jest następnie potwierdzana przez użytkownika kodem PIN wpisywanym na terminalu. Jeśli autoryzacja ma wynik pozytywny, generowane jest potwierdzenie z terminala, a kupujący może odebrać zakupy. Transakcja zostaje dodatkowo zapisana w historii aplikacji użytkownika.

W badaniu postanowiliśmy zweryfikować również, który aspekt komercjalizacji płatności mobilnych jest najważniejszy. Badani podkreślali, że zależy im przede wszystkim na rozbudowanej sieci akceptacji, dostępności kilku scenariuszy transakcyjnych w jednej aplikacji (POS, wypłata z bankomatu, zakupy w internecie) oraz możliwości wyboru z szerokiej gamy urządzeń.

W odpowiedzi na zgłaszane oczekiwania chcemy zaoferować klientom jedną aplikację, obsługującą płatności mobilne a docelowo również geolokalizację i program lojalnościowy - mówi Janusz Diemko, prezes zarządu First Data Polska. Co ważne, nasze rozwiązanie powstaje w oparciu o system POLCARD, dzięki czemu działa niezależnie od organizacji płatniczych i jest otwarte dla wszystkich uczestników - banków, akceptantów i partnerów technologicznych.

Eksperci prognozują, że najczęściej mobilnie płacić będziemy w punktach handlowo – usługowych za codzienne zakupy oraz uiszczając w ten sposób opłaty za bilety, rachunki i parkingi - czyli wtedy, gdy potencjalnie najbardziej zależy nam na szybkim sfinalizowaniu zakupu. Konsumenci na całym świecie oczekują rozwiązań prostych w obsłudze, które pozwolą im zaoszczędzić czas. Aż 48 proc. z nich, zapytanych o powód dla którego warto płacić telefonem, wskazuje na wygodę i szybkość procesowania transakcji, 29 proc. - ponieważ nie lubi stać w kolejkach – mówi Janusz Diemko.

Zobacz inne polecane artykuły

Okazje warte milion(y)

Brief.pl / Aktualności

Okazje warte milion(y)
Okazje warte milion(y)

Ile razy zdarzyło Ci się z żalem odrzucić atrakcyjną promocję, bo była to „oferta dla dwojga”, albo należało „podzielić się nią z przyjaciółmi”? Marcinowi i Adrianowi, dwóm studentom z Gniezna także przytrafiło się to nie raz i dlatego założyli serwis NaSpółę.pl. Młody, funkcjonujący od kilku miesięcy startup docenili inwestorzy, zasilając go okrągłym milionem złotych.

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.