Połowa urzędów nie posiada strategii marki miejsca

Połowa urzędów nie posiada strategii marki miejsca

Brief for Poland / Wiedza

Czy miasta i regiony posiadają strategię marki miejsca? Czy i jak jest ona realizowana? Co jest celem marki terytorialnej? Które narzędzia są niezbędne w działaniach związanych z zarządzaniem marką miejsca? Co stanowi największy problem lub wyzwanie dla osób pracujących nad marką miejsca? Odpowiedzi na te pytania przynosi Barometr Marki Miejsca, badanie wykonane przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Brief for Poland.

-

Barometr Marki Miejsca to wspólna inicjatywa Brief for Poland oraz Instytutu ARC Rynek i Opinia. Chcemy, by to badanie polskich samorządów stale towarzyszyło kolejnym stadiom rozwoju marketingu terytorialnego, na bieżąco dokumentując trendy, opinie i postawy osób, które na co dzień zarządzają markami miejsc.

Pierwsza edycja badania startuje w szczególnym momencie. Rozpoczyna się bowiem drugi etap w procesie budowy polskich marek miejsc. W etapie pierwszym część samorządów podjęła próbę „przestawienia się” na myślenie w kategoriach marketingu i marki, opracowała dokumenty strategiczne dotyczące założeń własnych marek, zaproponowała nowe logo, miały miejsce pierwsze, entuzjastyczne działania promocyjne nawiązujące do nowych marek i… No właśnie. Częstokroć, o czym dobrze wiemy, na tym się kończy, a kolejne działania bądź to nie są podejmowane, bądź miewają charakter równie niespójny, niepodporządkowany naczelnemu celowi, jak wcześniej.

Sytuacja jest tym trudniejsza, że zmniejszają się budżety marketingowe polskich samorządów i możliwości „zewnętrznego” finansowania działań związanych z marką. Nadchodzi czas mądrego zarządzania marką, na jej prawdziwe „pobudzenie do życia”.

Etap, o którym mówimy, jest więc swego rodzaju progiem. Na kolejny stopień, dojrzałego, konsekwentnego, spójnego rozwoju marki terytorialnej, najprawdopodobniej wejdą tylko nieliczni.

Połowa urzędów posiada strategię marki
W naszym badaniu niespełna 50 proc. urzędów zadeklarowało, że posiada strategię marki. Na ogół respondenci deklarowali bardzo duże zadowolenie z ostatecznego kształtu marki, jej trafności, oprawy wizualnej czy tkwiącego w niej potencjału. Znacznie mniej zadowoleni są z wdrażania strategii. W większości przypadków – 2/3 – strategia jest wdrażana w sposób selektywny, częściowy.

Czy strategia Państwa marki zawiera następujące elementy i czy są one realizowane?




Źródło: Barometr Marki Miejsca, opracowanie ARC Rynek i Opinia

Ponad połowa badanych urzędów – 56 proc. – nie prowadzi żadnych działań o charakterze monitoringu. Można domyślać się, że wobec malejących nakładów na marketing w JST działania związane z monitoringiem są pomijane w planie prac w pierwszej kolejności. Niewątpliwie jednak może to rodzić duże trudności w praktycznym zarządzaniu marką.

::

Badanie Barometr Marki Miejsca przeprowadziliśmy metodą CAWI, czyli ankiet internetowych. Zaproszenie do badania skierowaliśmy do ponad 300. najaktywniejszych marketingowo polskich samorządów. Ostatecznie zgromadziliśmy 88 odpowiedzi. Badanie nie pretenduje do miana reprezentatywnego, jest raczej „jakościową” fotografią sposobu myślenia i działania osób, które zarządzają marketingiem w polskich Jednostkach Samorządu Terytorialnego (JST).

::

Barometr Marki Miejsca został zaprezentowany podczas drugiej edycji Welcome Festivalu, która odbyła się w dniach 24-25 czerwca na Stadionie Narodowym w Warszawie. Więcej o wynikach badania będzie można przeczytać w specjalnym raporcie "Welcome 2013", który ukaże się na przełomie sierpnia i września br. 

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Brief.pl / Aktualności

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar
Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Zbierają dane o użytkownikach sieci w 187 państwach, a ich autorska platforma DMP – OnAudience.com - przetwarza już ponad 3 mld profili internautów. Pokornie przyznają, że nie monitorują jeszcze aktywności sieciowej mieszkańców San Escobar, ale i tu obiecują rychłą poprawę. Warszawska spółka Cloud Technologies swój biznes zaczynała jako start-up w garażu, dziś po 6 latach działalności ma pozycję polskiego lidera analityki Big Data, posiadającego największą hurtownię danych w Europie. W tym roku spółka planuje opuścić NewConnect na rzecz głównego parkietu GPW.