wp - grudzien 2016

Koniec ery Flasha?

Koniec ery Flasha?

Brief.pl / Wiedza

Dzisiaj trudno wyobrazić sobie, aby firma nie posiadała strony internetowej. W dobie powszechnej cyfryzacji, strona www jest często pierwszym kontaktem firmy z klientem. Strona firmowa, zwana także wizerunkową, kreuje sposób, w jaki otoczenie postrzega firmę, dlatego też powinna ona być atrakcyjna, funkcjonalna i zachęcająca do kontaktu.

-

Podstawowym pytaniem, jakie musimy sobie postawić nie jest już: czy warto mieć stronę internetową firmy, lecz jaką stronę zamówić. Najpopularniejsze strony to te w całości stworzone w języku HTML. Alternatywą jest jednak zaprojektowanie strony w technologii Flash. Strony zbudowane przy użyciu HTML i Flasha znacznie różnią się od siebie, zarówno pod względem wyglądu, jak i funkcjonalności.

Możliwości Flasha
Co daje nam użycie technologii Flash na stronie internetowej? Przede wszystkim „ożywia” ją, pozwala na wykorzystanie wielu ciekawych efektów, takich jak animacje, przejścia obrazów i slide'ów, animowane przyciski (buttony) czy wyświetlanie filmów w przeglądarce internetowej. Dzięki użyciu animacji możemy uwypuklać najważniejsze elementy strony, przyciągnąć wzrok odwiedzających tam gdzie chcemy. Wykorzystanie Flasha umożliwia uzyskanie niecodziennego wyglądu, który może wyróżniać nas od konkurencji. Tak przygotowana strona spełnia funkcję reklamową i promocyjną przede wszystkim wśród młodych odbiorców. Przyciąga wzrok, zaciekawia.
 
Wady Flasha
Jak to w życiu zwykle bywa, nie ma jednak róży bez kolców. Strony wykonane przy pomocy technologii Flash posiadają niestety sporo wad, które przysporzyły im wielu przeciwników. Pierwszym minusem Flasha jest ciężar animacji. Jeżeli strona nie została wykonana przez doświadczonego webmastera, to potencjalnie może stanowić duże obciążenie dla procesora komputera. Strony we Flashu nie można uruchomić na większości urządzeń mobilnych. Także sprzęt firmy Apple nie obsługuje Flasha (firma Apple zrezygnowała ze wsparcia Flasha zarzucając mu zaburzanie stabilności systemu).

Problematyczna jest również implementacja systemu zarządzania treścią (CMS) na stronach tego typu. Do poprawnej indeksacji w wyszukiwarkach wymagana jest alternatywna zawartość, która wyświetla się w przypadku gdy dane urządzenie nie współgra z Flashem.

Osoby starsze oraz mniej sprawne w obsłudze komputera i internetu często nie są tak entuzjastycznie nastawione do atrakcji oferowanych przez Flasha. Animacje utrudniają im poruszanie się po stronie, zaburzają jej czytelność oraz intuicyjność.

Javascript, Silverlight oraz Html 5
Ponadto, Flash nie jest jedyną opcją umożliwiającą uzyskanie ciekawego, niebanalnego efektu. Alternatywą dla Flash jest Javascript, Silverlight oraz Html 5. Wielu webmasterów od Flash'a częściej wybiera Javascript ponieważ daje on takie same możliwości, a nie posiada omówionych wcześniej wad. Dla przykładu strona www.luksusportal.pl początkowo stworzona została w technologii Flash, jednak jej ciężar oraz długi czas ładowania zawartości serwisu skutecznie zniechęcały użytkowników do odwiedzin. Obecnie animacje na stronie zbudowane są przy użyciu Javascript. W efekcie portal nie stracił poprzednio uzyskanego wyglądu, stał się zaś łatwiejszy w obsłudze dla użytkowników oraz poprawnie działający na urządzeniach mobilnych.

Co wybrać?
Czy przy tylu czynnikach przemawiających przeciw użyciu Flash'a warto tworzyć stronę internetową z jego użyciem czy może lepiej poszukać alternatywnego rozwiązania? Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie musimy rozważyć kilka kwestii.

Jeśli zależy nam na wysokiej czytelności strony oraz na tym by działała na wszelkich urządzeniach, to zdecydowanie lepiej jest zachować umiar z efektami Flash lub zupełnie zrezygnować z nich.

Zastanówmy się też kto będzie użytkownikiem strony. Jeśli  kierujemy ofertę do ludzi młodych, to efekty flashowe są opcją wartą rozważenia.

Złotym środkiem może być z kolei wykorzystanie technologii Flash w połączeniu z innymi językami programowania stron – HTML lub PHP.

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.