wp - grudzien 2016

Wynik eksportu w 2012 r. lepszy niż przypuszczano

Wynik eksportu w 2012 r. lepszy niż przypuszczano

Brief for Poland / Aktualności

Według ostatecznych danych GUS, w 2012 roku eksport towarów z Polski zwiększył się o 4,9 proc. (o ok. 6,8 mld euro) w porównaniu z 2011 r. Jego wartość wyniosła 143,5 mld euro. Import wyniósł 154 mld euro, czyli był wyższy o 1 proc. niż w 2011 r. W rezultacie deficyt obrotów towarowych został zredukowany o 5,3 mld euro, do ok. 10,6 mld euro.

-

W roku 2012, podobnie jak w latach poprzednich, relatywnie szybko wzrósł eksport na rynki rozwijające się i słabiej rozwinięte – o blisko 19 proc., do 25,5 mld euro. Eksport na rynki rozwinięte zwiększył się natomiast o 2,4 proc. (do 118 mld euro), co przy spadku importu z tych krajów o 2,4 proc. (do 99,4 mld euro) wpłynęło na dalsze powiększenie nadwyżki obrotów (o 5,2 mld euro, do 18,5 mld euro).

Eksport do UE wzrósł o 2,3 proc. (do ponad 109 mld euro), w tym na Litwę o 18,5 proc. (do 2,3 mld euro), Słowację o 11 proc. (do 3,7 mld euro), do Wielkiej Brytanii o 10,2 proc. (do 9,7 mld euro). Wśród rynków UE największą poprawę salda odnotowano w handlu z Niemcami (o 1,6 mld euro), Wielką Brytanią (o 1,1 mld euro) oraz Republiką Czeską (o prawie 0,6 mld euro).

Stosunkowo wysoka dynamika eksportu do państw rozwijających się i słabiej rozwiniętych wynikała z jego szybkiego wzrostu na rynki Wspólnoty Niepodległych Państw (o 22,3 proc., do 14,2 mld euro), w tym do Rosji o ok. 25 proc. (do 7,7 mld euro), na Ukrainę o ponad 21 proc. (do 4,1 mld euro) oraz na Białoruś o 16,7 proc. (do 1,6 mld euro).

W 2012 r. najszybciej wzrósł eksport artykułów rolno-spożywczych (o 17,5 proc., do blisko 18 mld euro), co wynikało z szybkiego wzrostu wywozu produktów roślinnych (o 35 proc.). Import artykułów rolno-spożywczych zwiększył się znacznie wolniej – o 7,4 proc., co wpłynęło na wzrost nadwyżki w obrotach tymi produktami o 1,7 mld euro, do poziomu 4,3 mld euro.

Istotną poprawę salda obserwowaliśmy także w handlu wyrobami chemicznymi, gdzie w wyniku wzrostu eksportu o 6,3 proc. i spadku importu o 1,2 proc., deficyt obrotów spadł do poziomu 6,3 mld euro wobec 7,8 mld euro w 2011 r.

Z kolei eksport dominujących w polskiej wymianie z zagranicą wyrobów elektromaszynowych ukształtował się na poziomie prawie 56 mld euro, tj. o 1,1 proc. wyższym niż rok wcześniej. Jednocześnie import tej grupy towarów zwiększył się o 0,4 proc., co przełożyło się na powiększenie nadwyżki w obrotach nimi o 0,4 mld euro, do 2,3 mld euro.

::

Źródło: MG, GUS

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego

Magazyn / Ludzie

Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego
Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego

Zgodnie z najnowszym raportem „Mobile Economy 2015”, stworzonym przez organizację GSMA, pod koniec 2014 r. ponad 3,6 mld ludzi na świecie miało wykupioną minimum jedną subskrypcję mobilną. To oznacza, że więcej niż połowa populacji ziemskiej właściwie w każdej chwili, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje, i bez żadnego wysiłku może skontaktować się z drugą osobą. Wykonując telefon czy wysyłając wiadomość tekstową za pomocą urządzenia mobilnego, rzadko kiedy zastanawiamy się jednak nad tym, kto sprawił, że czynności te są dziś nie tylko możliwe, ale również tak powszechne, że tracą na swojej wyjątkowości. Martin Cooper, wynalazca telefonu komórkowego, jest dla wielu kolejnym „wielkim nieznanym”.