Wynik eksportu w 2012 r. lepszy niż przypuszczano

Wynik eksportu w 2012 r. lepszy niż przypuszczano

Brief for Poland / Aktualności

Według ostatecznych danych GUS, w 2012 roku eksport towarów z Polski zwiększył się o 4,9 proc. (o ok. 6,8 mld euro) w porównaniu z 2011 r. Jego wartość wyniosła 143,5 mld euro. Import wyniósł 154 mld euro, czyli był wyższy o 1 proc. niż w 2011 r. W rezultacie deficyt obrotów towarowych został zredukowany o 5,3 mld euro, do ok. 10,6 mld euro.

-

W roku 2012, podobnie jak w latach poprzednich, relatywnie szybko wzrósł eksport na rynki rozwijające się i słabiej rozwinięte – o blisko 19 proc., do 25,5 mld euro. Eksport na rynki rozwinięte zwiększył się natomiast o 2,4 proc. (do 118 mld euro), co przy spadku importu z tych krajów o 2,4 proc. (do 99,4 mld euro) wpłynęło na dalsze powiększenie nadwyżki obrotów (o 5,2 mld euro, do 18,5 mld euro).

Eksport do UE wzrósł o 2,3 proc. (do ponad 109 mld euro), w tym na Litwę o 18,5 proc. (do 2,3 mld euro), Słowację o 11 proc. (do 3,7 mld euro), do Wielkiej Brytanii o 10,2 proc. (do 9,7 mld euro). Wśród rynków UE największą poprawę salda odnotowano w handlu z Niemcami (o 1,6 mld euro), Wielką Brytanią (o 1,1 mld euro) oraz Republiką Czeską (o prawie 0,6 mld euro).

Stosunkowo wysoka dynamika eksportu do państw rozwijających się i słabiej rozwiniętych wynikała z jego szybkiego wzrostu na rynki Wspólnoty Niepodległych Państw (o 22,3 proc., do 14,2 mld euro), w tym do Rosji o ok. 25 proc. (do 7,7 mld euro), na Ukrainę o ponad 21 proc. (do 4,1 mld euro) oraz na Białoruś o 16,7 proc. (do 1,6 mld euro).

W 2012 r. najszybciej wzrósł eksport artykułów rolno-spożywczych (o 17,5 proc., do blisko 18 mld euro), co wynikało z szybkiego wzrostu wywozu produktów roślinnych (o 35 proc.). Import artykułów rolno-spożywczych zwiększył się znacznie wolniej – o 7,4 proc., co wpłynęło na wzrost nadwyżki w obrotach tymi produktami o 1,7 mld euro, do poziomu 4,3 mld euro.

Istotną poprawę salda obserwowaliśmy także w handlu wyrobami chemicznymi, gdzie w wyniku wzrostu eksportu o 6,3 proc. i spadku importu o 1,2 proc., deficyt obrotów spadł do poziomu 6,3 mld euro wobec 7,8 mld euro w 2011 r.

Z kolei eksport dominujących w polskiej wymianie z zagranicą wyrobów elektromaszynowych ukształtował się na poziomie prawie 56 mld euro, tj. o 1,1 proc. wyższym niż rok wcześniej. Jednocześnie import tej grupy towarów zwiększył się o 0,4 proc., co przełożyło się na powiększenie nadwyżki w obrotach nimi o 0,4 mld euro, do 2,3 mld euro.

::

Źródło: MG, GUS

Zobacz inne polecane artykuły

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Brief.pl / Aktualności

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!
GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Już w ten czwartek o godzinie 14.30 na Facebooku Business in Brief rusza transmisja live z wyjątkowego wydarzenia, jakie przygotowaliśmy dla Was wspólnie z partnerami. Jeśli spodziewacie się nudnych prezentacji, przydługich paneli, straconego czasu... pozwólcie, że Was zaskoczymy.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.