Fundusze UE dla MŚP

Fundusze UE dla MŚP

Brief.pl / Wiedza

Zaledwie 17,6 proc. małych i średnich przedsiębiorstw skorzystało z funduszy strukturalnych UE w latach 2007-2013, a zainteresowanie skorzystaniem ze środków unijnych w latach 2014-2020 deklaruje tylko 14,2 proc. MŚP – wynika z badań Instytutu Badań i Analiz oraz portalu Firmy.net.

-

W latach 2007-2013 polskie małe i średnie przedsiębiorstwa niespecjalnie zabiegały o pomoc unijną. W znaczącej większości (78,1 proc.) w ogóle nie starały się o pieniądze z UE. Projekty współfinansowane ze środków strukturalnych realizowało tylko 17,6 proc. firm. W latach 2014-2020 przewidywany jest spadek zainteresowania firm środkami unijnymi. Skorzystanie z tej formy pomocy deklaruje zaledwie 14,2 proc. przebadanych firm. 13,7 proc. przedsiębiorców nie zamierza korzystać z funduszy, a 72,1 proc. jest jeszcze niezdecydowana.

Najbardziej aktywne branże w sięganiu po unijne dotacje

Największą aktywnością w sięganiu po środki pomocowe z UE w latach 2007-2013 charakteryzowały się branże: kultura i sztuka (25,9 proc.), uroda i relaks (25,9 proc.), edukacja i szkolnictwo (23,2 proc.), budownictwo (22,6 proc.), odzież i obuwie (21,9 proc.), komputery i internet (21 proc.). W perspektywie finansowania na lata 2014-2020 przewidywany jest spadek aktywności przedsiębiorstw w pozyskiwaniu środków UE we wszystkich omawianych branżach: kultura i sztuka (spadek o 13 p.p. do 12,9 proc.), uroda i relaks (spadek o 6,9 p.p. do 19 proc.), edukacja i szkolnictwo (spadek o 1 p.p. do 22,2 proc.), budownictwo (spadek o 9,1 p.p. do 13,5 proc.), odzież i obuwie (spadek o 13,7 p.p. do 8,2 proc.) oraz komputery i internet (spadek o 0,9 p.p. do 20,1 proc.).

Większą aktywność w pozyskiwaniu środków unijnych w latach 2014-2020 deklarują za to przedstawiciele branż, które do tej pory niezbyt starały się o pomoc. Tak było np. w przypadku branż: prawo (wzrost z 9,7 proc do 12,9 proc.), gastronomia (wzrost z 9,3 proc. do 16,3 proc.), hobby i rozrywka (wzrost z 6,1 proc. do 9,1 proc.), transport i spedycja (wzrost z 6,0 proc. do 12 proc.) oraz nieruchomości (wzrost z 5,8 proc. do 10,1 proc.). Niewielkiego wzrostu aktywności w pozyskiwaniu środków z UE w latach 2014-2020 oczekiwać należy także w branżach: biuro, usługi biznesowe (usługi B2B, jak doradztwo i konsulting, reklama i marketing, konferencje i targi) oraz sport i turystyka. W pozostałych branżach najczęściej przewidywany jest niewielki spadek aktywności w aplikowaniu o środki pomocowe lub utrzymanie tego samego poziomu.

Dlaczego firmy nie chcą korzystać z pomocy UE?

Zgodnie z deklaracjami badanych, w latach 2007-2013 najczęstszą przyczyną braku aktywności w staraniu się o pomoc unijną były trudności proceduralne (17,9 proc.) oraz brak odpowiednich programów/działań (16,2 proc.), w których firmy mogłyby uczestniczyć. Badani licznie wskazywali również brak potrzeby wykorzystania środków pomocowych (14,1 proc.) oraz trudności z wniesieniem wkładu własnego do realizowanych projektów (11,0 proc.). Nie brakowało także firm deklarujących brak wiedzy na temat środków unijnych (7,9 proc.) lub trudności z uzyskaniem dostępu do tych informacji (4,1 proc.).

Jeśli chodzi o lata 2014-2020, najczęściej respondenci nie potrafili wskazać, dlaczego ich firmy nie będą pozyskiwać środków z UE (15,6 proc.). Nieznacznie mniejszy odsetek, jako barierę zadeklarował brak środków finansowych na pokrycie wkładu własnego (13,8 proc.), przeszkody proceduralne (13,7 proc.) oraz brak programów/działań pozwalających uczestniczyć w projektach wspierających rozwój firm (9,3 proc.). Pozostałe bariery utrudniające aplikowanie o środki z UE w kolejnych latach programowania związane będą z niedostrzeganiem przez przedsiębiorców takiej potrzeby (8,2 proc.), brakiem wiedzy (7,1 proc.) oraz małą dostępnością informacji na temat możliwości pozyskania środków (3,4 proc.).

:: ::

Badanie nastrojów gospodarczych zostało przeprowadzone w marcu 2013 roku z zastosowaniem techniki CAWI przez Instytut Badań i Analiz. W badaniu wzięło udział 2393 przedstawicieli przedsiębiorstw, które są zarejestrowane w jednym z największych internetowych katalogów branżowych – Firmy.net, umożliwiającym kompleksową promocję firm w internecie. Z uwagi na liczbę i strukturę respondentów wyniki badania mają charakter reprezentatywny.

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.