wp - grudzien 2016

Fundusze UE dla MŚP

Fundusze UE dla MŚP

Brief.pl / Wiedza

Zaledwie 17,6 proc. małych i średnich przedsiębiorstw skorzystało z funduszy strukturalnych UE w latach 2007-2013, a zainteresowanie skorzystaniem ze środków unijnych w latach 2014-2020 deklaruje tylko 14,2 proc. MŚP – wynika z badań Instytutu Badań i Analiz oraz portalu Firmy.net.

-

W latach 2007-2013 polskie małe i średnie przedsiębiorstwa niespecjalnie zabiegały o pomoc unijną. W znaczącej większości (78,1 proc.) w ogóle nie starały się o pieniądze z UE. Projekty współfinansowane ze środków strukturalnych realizowało tylko 17,6 proc. firm. W latach 2014-2020 przewidywany jest spadek zainteresowania firm środkami unijnymi. Skorzystanie z tej formy pomocy deklaruje zaledwie 14,2 proc. przebadanych firm. 13,7 proc. przedsiębiorców nie zamierza korzystać z funduszy, a 72,1 proc. jest jeszcze niezdecydowana.

Najbardziej aktywne branże w sięganiu po unijne dotacje

Największą aktywnością w sięganiu po środki pomocowe z UE w latach 2007-2013 charakteryzowały się branże: kultura i sztuka (25,9 proc.), uroda i relaks (25,9 proc.), edukacja i szkolnictwo (23,2 proc.), budownictwo (22,6 proc.), odzież i obuwie (21,9 proc.), komputery i internet (21 proc.). W perspektywie finansowania na lata 2014-2020 przewidywany jest spadek aktywności przedsiębiorstw w pozyskiwaniu środków UE we wszystkich omawianych branżach: kultura i sztuka (spadek o 13 p.p. do 12,9 proc.), uroda i relaks (spadek o 6,9 p.p. do 19 proc.), edukacja i szkolnictwo (spadek o 1 p.p. do 22,2 proc.), budownictwo (spadek o 9,1 p.p. do 13,5 proc.), odzież i obuwie (spadek o 13,7 p.p. do 8,2 proc.) oraz komputery i internet (spadek o 0,9 p.p. do 20,1 proc.).

Większą aktywność w pozyskiwaniu środków unijnych w latach 2014-2020 deklarują za to przedstawiciele branż, które do tej pory niezbyt starały się o pomoc. Tak było np. w przypadku branż: prawo (wzrost z 9,7 proc do 12,9 proc.), gastronomia (wzrost z 9,3 proc. do 16,3 proc.), hobby i rozrywka (wzrost z 6,1 proc. do 9,1 proc.), transport i spedycja (wzrost z 6,0 proc. do 12 proc.) oraz nieruchomości (wzrost z 5,8 proc. do 10,1 proc.). Niewielkiego wzrostu aktywności w pozyskiwaniu środków z UE w latach 2014-2020 oczekiwać należy także w branżach: biuro, usługi biznesowe (usługi B2B, jak doradztwo i konsulting, reklama i marketing, konferencje i targi) oraz sport i turystyka. W pozostałych branżach najczęściej przewidywany jest niewielki spadek aktywności w aplikowaniu o środki pomocowe lub utrzymanie tego samego poziomu.

Dlaczego firmy nie chcą korzystać z pomocy UE?

Zgodnie z deklaracjami badanych, w latach 2007-2013 najczęstszą przyczyną braku aktywności w staraniu się o pomoc unijną były trudności proceduralne (17,9 proc.) oraz brak odpowiednich programów/działań (16,2 proc.), w których firmy mogłyby uczestniczyć. Badani licznie wskazywali również brak potrzeby wykorzystania środków pomocowych (14,1 proc.) oraz trudności z wniesieniem wkładu własnego do realizowanych projektów (11,0 proc.). Nie brakowało także firm deklarujących brak wiedzy na temat środków unijnych (7,9 proc.) lub trudności z uzyskaniem dostępu do tych informacji (4,1 proc.).

Jeśli chodzi o lata 2014-2020, najczęściej respondenci nie potrafili wskazać, dlaczego ich firmy nie będą pozyskiwać środków z UE (15,6 proc.). Nieznacznie mniejszy odsetek, jako barierę zadeklarował brak środków finansowych na pokrycie wkładu własnego (13,8 proc.), przeszkody proceduralne (13,7 proc.) oraz brak programów/działań pozwalających uczestniczyć w projektach wspierających rozwój firm (9,3 proc.). Pozostałe bariery utrudniające aplikowanie o środki z UE w kolejnych latach programowania związane będą z niedostrzeganiem przez przedsiębiorców takiej potrzeby (8,2 proc.), brakiem wiedzy (7,1 proc.) oraz małą dostępnością informacji na temat możliwości pozyskania środków (3,4 proc.).

:: ::

Badanie nastrojów gospodarczych zostało przeprowadzone w marcu 2013 roku z zastosowaniem techniki CAWI przez Instytut Badań i Analiz. W badaniu wzięło udział 2393 przedstawicieli przedsiębiorstw, które są zarejestrowane w jednym z największych internetowych katalogów branżowych – Firmy.net, umożliwiającym kompleksową promocję firm w internecie. Z uwagi na liczbę i strukturę respondentów wyniki badania mają charakter reprezentatywny.

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego

Magazyn / Ludzie

Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego
Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego

Zgodnie z najnowszym raportem „Mobile Economy 2015”, stworzonym przez organizację GSMA, pod koniec 2014 r. ponad 3,6 mld ludzi na świecie miało wykupioną minimum jedną subskrypcję mobilną. To oznacza, że więcej niż połowa populacji ziemskiej właściwie w każdej chwili, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje, i bez żadnego wysiłku może skontaktować się z drugą osobą. Wykonując telefon czy wysyłając wiadomość tekstową za pomocą urządzenia mobilnego, rzadko kiedy zastanawiamy się jednak nad tym, kto sprawił, że czynności te są dziś nie tylko możliwe, ale również tak powszechne, że tracą na swojej wyjątkowości. Martin Cooper, wynalazca telefonu komórkowego, jest dla wielu kolejnym „wielkim nieznanym”.