Marketing wielokanałowy na Twitterze

Marketing wielokanałowy na Twitterze

Brief.pl / Inspiracje

Pomimo swojej 2-milionowej rzeszy fanów w Polsce, to pod kątem rozwiązań marketingowych ta platforma mikroblogowa, jak na razie, nie przyjęła się. Jednakże warto na nią spojrzeć z innej perspektywy. Otóż od dłuższego czasu Twitter otwiera się w stronę tradycyjnych narzędzi marketingowych rozwijając swoje multichannelowe rozwiązania.

-

Twitter, czyli "drugi ekran"
Z Twitterem są nierozłącznie związane dwa trendy, które ewoluują na pograniczu marketingu i technologii. Pierwszym z nich jest “second screen”. Jest on wynikiem tego, iż coraz częściej konsumenci traktują Twittera jako dodatkowe miejsce, gdzie komentują na bieżąco informacje, wydarzenia, które właśnie oglądają w telewizji. Według danych samego Twittera, “second screen” dotyczy aż 64 proc. użytkowników tej platformy mikroblogowej. Natomiast w opinii firmy Bluefin, 95. proc. amerykańskim programom telewizyjnym towarzyszy dyskusja na łamach Twittera. Silne korelacje Twittera i telewizji potwierdziły marcowe badania Nielsena i firmy SocialGlue. Do tego trzeba dodać, iż prawie 5 milionów tweetów zostało wysłanych podczas tegorocznego finału pucharu UEFA pomiędzy Borussią Dortmund a Bayernem Monachium. A tak dla ciekawości - trend “second screen” na swój sposób rozwija również Microsoft poprzez łączenie działań w telewizji oraz Xbox One - nadchodzącej konsoli do gier.

Twitter nie pełni jednak roli bycia wyłącznie “drugim ekranem”. Przeistacza się w społecznościową TV - hybrydę tradycyjnej telewizji oraz social media. Komunikacja przekształca się z jednostronnej na dwustronną, gdzie najważniejszą kwestią staje się interaktywność - budowanie zaangażowania u odbiorcy. Telewizja przestanie być wyłącznie przekaźnikiem treści na zewnątrz stając się otwartą platformą, na której rozwój i przebieg będą mieli wpływ internauci (np. na zwycięzców danego programu będzie można głosować za pomocą Facebooka). Trend social TV widać po liczbie podpisanych przez właścicieli Twittera partnerstw z “klasycznymi” mediami (BBC America, Fox, ESPN, Discovery). Ponadto w grudniu ubiegłego roku Twitter zawarł wieloletni kontrakt z agencją badawczą Nielsen, którego celem jest stworzenie standardów pomiaru działań w obszarze “social TV”.

Wielokanałowość
Właściciele Twittera są świadomi jego wielokanałowego potencjału, dlatego też testują różne rozwiązania z dotychczasowymi marketingowymi i e-marketingowymi kanałami. Na razie najmocniej to widać w relacjach z telewizją, co nie powinno dziwić. Wiosną tego roku w USA rozpoczęto eksperymenty z rozszerzeniem i podniesieniem jakości kampanii telewizyjnych. Stworzono mechanizm “TV ad targeting”. Telewizyjne kampanie mają swoją kontynuację na łamach Twittera. Wielokanałowy charakter tego mechanizmu polega na tym, iż dochodzi do skoordynowania i zintegrowania obu działań za pomocą specjalnego panelu. Na nim pojawia się czas i teren zasięgu “tradycyjnej” kampanii oraz użytkownicy Twittera mówiący w tym samym czasie o reklamowanej marce.

Przypuśćmy, że właśnie o godz. 18.00 są emitowane reklamy produktu - polisy ubezpieczeniowej w małopolskiej telewizji. W tym samym czasie technologia video fingerprintingu, zawarta w mechanizmach “TV ad targeting”, automatycznie sprawdza, czy te działania marketingowe wywołały reakcję, zaangażowanie wśród użytkowników Twittera z tej części Polski. Jeżeli tak, to sponsorowany tweet tego produktu jest automatycznie kierowany w ich stronę - pojawi się w ich strumieniu wiadomości. Autorzy tego rozwiązania wychodzą z założenia, że tylko aktywni użytkownicy mediów społecznościowych są najbardziej podatni na reklamy. W szczególności jeżeli rozmawiają o nich w tym samym momencie.

Twitter w email marketingu i remarketingu
Mocną stroną Twittera jest to, iż jest kanałem uzupełniającym dotychczasowe rozwiązania. Nie jest więc dla nich konkurencją. To wiele mówi o multichannelowym potencjale marketingowym tej platformy mikroblogowej. Otwierają się nie tylko możliwości w starych mediach, ale również w email marketingu i remarketingu.

W drugim przypadku Twitter prowadzi właśnie badania umożliwiające przeprowadzenie kampanii ze sponsorowanymi tweetami wśród odbiorców danego sklepu internetowego. W jaki sposób zostanie to zrealizowane? Reklamodawca udostępni Twitterowi anonimową listę mailingową swoich klientów, a ten sprawdzi, którzy z nich są użytkownikami tej platformy mikroblogowej - do których można kierować przekaz reklamowy.

Innym rozwiązaniem, testowanym obecnie przez Twittera, jest remarketing (retargeting). Ekipa Elvisa Costello chce wykorzystać zawarte w przeglądarkach internetowych cookies swoich użytkowników. Na ich bazie ma kojarzyć reklamy z potrzebami i preferencjami demonstrowanymi przez nich. Ze względu na nowe regulacje prawne w zakresie prywatności w sieci (narzucone przez Unię Europejską oraz Federalną Komisję Handlu USA) Twitter zezwala swoim użytkownikom wyłączyć opcję cookies i przestać być w potencjalnym celem działań remarketingowych.

Twitter a Google
Ale platforma społecznościowa Costello nie ogranicza się tylko do telewizji, e-mail marketingu oraz remarketingu. Multichannel w wykonaniu Twittera ma także związek z … Google. Pokazują to wyniki badania “Tweets in Action: Auto”. Jego celem było sprawdzenie, czy zachodzi zależność pomiędzy ekspozycją marek samochodowych, a brytyjskimi potencjalnymi klientami - użytkownikami tego serwisu społecznościowego. Okazuje się, że promocja na Twitterze przekłada się na większy ruch na stronie www marki.

Twitter i firma Compete (wspólnie przeprowadziły te badania) wyliczyły, że należy mówić o 74 proc. przyroście w porównaniu z przeciętnymi internautami. Natomiast tweety, czyli 140-znakowe informacje wysyłane przez użytkowników tej platformy mikroblogowej, mają swoje przełożenie na zainteresowanie daną marką w wyszukiwarce. Tym samym ilość zapytań, jak i wejść z Google’a zwiększa się o 54 proc. Co więcej według autorów raportu “Tweets in Action: Auto” dzięki aktywności na Twitterze może zwiększyć się zainteresowanie potencjalnych odbiorców działaniami offline nawet o 83 proc. Chodzi tutaj o chęć odbycia jazdy próbnej (po uprzednim wypełnieniu formularza w sieci) lub też odwiedzenia najbliższego dealera samochodowego.

Synergia kanałów
Twitter stał się istnym polem doświadczalnym dla multichannel marketingu. Te reklamowe eksperymenty dobitnie pokazują, że po pierwsze krajobraz kampanii promocyjno-sprzedażowych staje się coraz bardziej wieloetapowy; każda z faz jest kontynuacją poprzedniej. Po drugie działania zastosowane za pomocą różnych narzędzi są od siebie współzależne i wieloaspektowe. Zamiast mierzyć efektywność poszczególnych kanałów, warto zadbać o synergię między nimi, czego finalnym rezultatem będzie pozyskanie klienta.

Zobacz inne polecane artykuły

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.