Marketing dzielnic i osiedli

Marketing dzielnic i osiedli

Brief for Poland / Inspiracje

Rynek marketingu terytorialnego powiększa się wyraźnie – już nie tylko o kolejne miasta i regiony, ale także o mniejsze jednostki terytorialne, jak dzielnice czy osiedla. Warto ten trend obserwować i zastanowić się nad tym, jak można go wykorzystać.

-

Czasem, gdy przejeżdżamy ulicami obcego miasta czy też innej dzielnicy tego, w którym mieszkamy, przemyka myśl: „Chciałbym tu kiedyś zamieszkać”… albo „Tu się chyba fajnie mieszka”. I najczęściej nie chodzi o miasto jako takie, ale o dzielnicę czy też osiedle, w którym akurat się znajdujemy.

Myślimy tak, ponieważ albo jest tam po prostu ładnie, albo wydaje się nam, że mieszkają tam ciekawi ludzie, być może jest to też miejsce, które staje się lub już stało się kultowe, chociaż wcale nie jest ani piękne, ani funkcjonalne. Coraz częściej jednak myślimy tak, gdyż ktoś opowiedział nam coś ciekawego lub też przeczytaliśmy coś interesującego o miejscu, które wcale nie musi spełniać klasycznych kryteriów bycia podziwianym i pożądanym. Skąd się bierze popularność pewnych miejsc? Co tak naprawdę decyduje o ich atrakcyjności?

Na czym polega fenomen miejsca?
Można wymienić kilka powodów, dla których jest ono bardziej niż inne pożądanym miejscem do życia. Jednym z nich jest swoisty fenomen niektórych dzielnic.

Po pierwsze, są takie, których atrakcyjny wizerunek wynika z wyjątkowego położenia czy ciekawej architektury, charakteru miejsca i jego mieszkańców, np. warszawska Saska Kępa.

Po drugie, atrakcyjność dzielnicy wzrasta dzięki rewitalizacji zarówno odgórnej, jak i oddolnej. Postrzeganie danej okolicy zmienia się na plus np. ze względu na umiejscowienie w niej obiektu, najczęściej o funkcji kulturalnej lub naukowej, który nobilituje np. całą dzielnicę. Warto tu przytoczyć krakowskie Zabłocie i powstałe tam muzeum sztuki współczesnej MOCAK czy też warszawskie Powiśle, które najpierw uatrakcyjniła Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, a później popularne już w całym kraju Centrum Nauki Kopernik.

W przypadku działania oddolnego, nieco rzadziej spotykanego, to lokalna społeczność poprzez swoje aktywności sama zmienia charakter dzielnicy. Przykładem jest krakowski Kazimierz, któremu kilkanaście lat temu artystyczna bohema nadała nową tożsamość, czy też łódzki Księży Młyn, do którego coraz odważniej zaczyna zaglądać kultura. Ten drugi proces trwa zazwyczaj dłużej, ale często przynosi zdumiewające efekty.

Marketing terytorialny w nowym wymiarze
Sposobem na podniesienie atrakcyjności dzielnicy jest sięganie po narzędzia marketingu terytorialnego. To zjawisko na niezbyt jeszcze dużą skalę, ale tym bardziej warto się mu przyjrzeć bliżej. Chodzi o te dzielnice, które świadomie i konsekwentnie kreują swój wizerunek – z jednej strony po to, by mieszkańcy czuli, że ktoś dba o jakość ich życia, z drugiej jednak również w tym celu, by ów wizerunek był coraz bardziej widoczny także poza terenem dzielnicy i przez to promował ją samą.

Pojawiają się więc profesjonalne logo, udane hasła, funkcjonalne strony internetowe czy też aktualizowane na bieżąco profile na portalach społecznościowych. Powoli odchodzą do lamusa tradycyjne obwieszczenia, ogłoszenia informujące o tym, co słychać w dzielnicy. Zdarzają się też wewnętrzne mocno reklamowane inicjatywy, jak np. dzielnicowa wypożyczalnia rowerów, z której mieszkańcy chętnie korzystają.

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.