Jak zostać project managerem?

Jak zostać project managerem?

Brief.pl / Wiedza

Dzięki przejściu wielu firm i organizacji na model projektowy, coraz więcej znaczenia zyskuje zawód menedżera projektów. Jak zdobyć kompetencje i umiejętności potrzebne do tego, by próbować swoich sił w tej profesji? Czego wymagają rekruterzy od osób aplikujących na stanowisko project managera? Czy warto starać się o certyfikat potwierdzający znajomość metodyki z tego obszaru? Wnioski z analizy ponad 100 ofert pracy dla project managera nasuwają się same…

-

Doświadczenie kluczowe
Podobnie jak w każdym innym zawodzie ponad 90 proc. przebadanych ofert pracy (analizowano wpisy na jednym z głównych portali z ogłoszeniami, w których nazwie stanowiska pojawiło się hasło „project manager”, w okresie koniec czerwca – początek lipca) wymagało doświadczenia na podobnym stanowisku. W przypadku stanowisk niższych, jak np. junior project manager było to najczęściej 2-5 lat, w przypadku ogłoszenia dla wyższe pozycje zarządcze oczekiwania to minimum 5, a czasem nawet 10 lat doświadczenia.

W korporacjach potrzebne języki
Wiele firm już w tytule ogłoszenia informuje o tym, że na dane stanowisko wymaga znajomości języka obcego, innego niż angielski. Największą popularnością cieszy się oczywiście język niemiecki, zaraz obok rosyjskiego i francuskiego. Niekiedy wśród pożądanych, acz nie wymaganych, cech idealnego kandydata pojawia się znajomość mniej popularnych języków, jak duński czy norweski. Warto więc inwestować w siebie poznając zawiłości mowy nie tylko mieszkańców Wysp Brytyjskich bo obecnie nie jest to niemalże żadną przewagą na rynku pracy.

Czy certyfikat jest niezbędny
Zarządzanie projektami, jak niemal każdy zawód specjalistyczny, posiada swoje systemy certyfikacji, która ponad wszelką wątpliwość informuje o kompetencjach, wiedzy i doświadczeniu kandydata na wolne stanowisko pracy. Wiedzą o tym działy HR, które uznają certyfikat za ważny i wielce pożądany. Ponad 33 proc. ofert pracy dla project managerów zaznacza, że posiadanie potwierdzonej wiedzy z zakresu zarządzania projektami będzie dodatkowym atutem. Co więcej, większość spośród tych ofert wskazuje to jako element konieczny w życiorysie kandydata do pracy. W sytuacji, kiedy dobra znajomość języka obcego, wyższe wykształcenie i kilkuletnie doświadczenie nie jest żadnym wyróżnikiem (ale elementem koniecznym) warto pomyśleć o uzyskaniu tak pożądanego w branży certyfikatu.

Jak wybrać najlepszy certyfikat
Jak to często bywa nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Przeanalizowane oferty pracy wskazują trzy główne metodyki certyfikacyjne: IPMA, PMI i Prince2, często nie wskazując który z nich jest najbardziej pożądany. Są jednak istotne różnice, które doświadczeni rekruterzy dostrzegają. Certyfikat Prince2 oznacza jedynie pozytywne ukończenie egzaminu, podczas kiedy dwa pozostałe wymagają recertyfikacji, a także posiadają stopnie, które odpowiadają posiadanemu doświadczeniu.

Szkolenia dobrym pomysłem na start
Dzięki Unii Europejskiej skorzystać można z wielu, niekiedy bezpłatnych, szkoleń przygotowujących do pełnienia funkcji menedżera projektów. Niektóry przygotowują do egzaminów pod wybrane certyfikacje inne natomiast przedstawiają ogólną metodologię zarządzania. Niezależnie od tego, które warsztaty wybierzemy dla siebie możemy być pewni, że pomoże nam to zarówno w rozwoju osobistym jak i w zdobyciu ciekawego i perspektywicznego zawodu.

::

Źródło: IPMA Polska

IPMA Polska to organizacja non-profit obecna na polskim rynku od 1999 roku, zrzeszająca profesjonalistów oraz instytucje działające w obszarze zarządzania projektami.

Zobacz inne polecane artykuły

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Brief.pl / Ludzie

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production
Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Czym jest branded content? Którym markom czy branżom działania branded contentowe przynieść mogą szczególną korzyść? O stosunkowo młodym trendzie, który w najbliższym czasie może zrewolucjonizować komunikację marketingową marek rozmawiamy z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production.