Prawdziwa Gra toczy się w mediach społecznościowych

Prawdziwa Gra toczy się w mediach społecznościowych

Brief.pl / Aktualności

Ponad 3 mln postów, żywe reakcje fanów i fale komentarzy zalewające takie serwisy jak Facebook czy Twitter. Użytkownicy internetu nie przełączają się już pomiędzy dwiema przestrzeniami – rzeczywistość analogowa i wirtualna stapiają się w jedną. Przyjrzyjmy się temu zjawisku na przykładzie obecności w mediach społecznościowych "Gry o Tron" (Game of Thrones).

-

"Gra o Tron" to serial HBO na podstawie powieści George’a R. R. Martina. Historia rywalizacji rodzin szlacheckich krainy Westeros o tron emitowana jest w 17. krajach świata, w tym w Polsce. Fabuła rozgrzewa do czerwoności zarówno umysły widzów, jak i Internetowe łącza. O jakiej skali zjawiska mówimy?

Kilka faktów:

  • 3 mln postów zawierających frazy Gra o tron / Game of Thrones w przeciągu zaledwie 30 dni

  • mężczyźni angażują się w dyskusję dotyczącą serialu częściej niż kobiety

  • mieszkańcy Stanów Zjednoczonych są najbardziej aktywni, Brytyjczycy plasują się tuż za nimi

  • 25 – 34 to przedział wiekowy najbardziej aktywnych użytkowników mediów społecznościowych

  • szczyt zainteresowania serialem nastąpił tuż po emisji dziewiątego odcinka trzeciej serii – fala komentarzy zalała serwisy (Facebook oraz Twitter), a także fora internetowe; najpopularniejszymi bohaterami postów byli członkowie rodu Stark (co jest w pełni zrozumiałe, gdyż ich wątek jest najistotniejszy w tymże odcinku).

Co możemy powiedzieć o samych wpisach?

Choć najpopularniejszy jest nadal Facebook, coraz więcej wpisów pojawia się także na Twitterze. Przodujący
w rankingu @stark wypowiadał się w temacie "Gry o Tron" ponad 1309 razy, a jego tweety dotarły do ponad 61 tysięcy osób. Najpopularniejszym językiem postów jest angielski – utworzono w nim ponad 2 mln komentarzy, większość pochodziła z Kalifornii w Stanach Zjednoczonych, jednakże do TOP 5 najpopularniejszych języków należą także: hiszpański (223 tys. postów), niemiecki (151 tys.), portugalski (110 tys.) czy turecki (56 tys.).

Kto komentuje?

Wiek 85 proc. piszących o serialu osób zawiera się w przedziale 21 – 44. Zarówno w najszerzej reprezentowanej (25 – 34 lata, 44 proc. wpisów), jak i w plasującej się tuż za nią grupie wiekowej (osoby w wieku 35 – 44, 20 proc. wszystkich wpisów) – prym wiodą mężczyźni. Sytuacja zmienia się wśród młodszych użytkowników sieci – choć równouprawnienie panuje wśród młodzieży w wieku 21 – 24 (21 proc. wszystkich wpisów), to kobiecy głos dominuje w komentarzach osób w wieku 18 – 20. Panie są tam najaktywniejsze (utworzyły aż 61 proc.  wpisów w tej grupie!).

Lawinowy wzrost komentarzy odnotowany 3 czerwca nie będzie zaskoczeniem dla fanów serialu. Emitowany w tym czasie dziewiąty odcinek trzeciej serii, zawierający niezwykle brutalne sceny, zelektryzował i zaangażował rzesze fanów powodując istną nawałnicę (komentarzy, nie mieczy) w mediach społecznościowych. 3 czerwca liczba wzmianek o serialu sięgnęła 500 tysięcy, najczęściej zawierały one takie słowa jak: game, thrones, stark, lannister, life, climb, season czy happy.

Przenoszenie do sieci wrażeń i emocji doświadczanych w życiu codziennym – świecie analogowym oraz wykorzystywania w namacalnym świecie treści z internetu (wpisy, memy, filmiki) to już codzienność. Kreowanie nowej rzeczywistości ułatwiają takie narzędzia jak Facebook, Twitter czy fora internetowe, a także aplikacje mobilne. Pytaniem nie jest już, czy monitorować media społecznościowe, gdyż dla wielu z nas jest to oczywistość, ale – jak i za pomocą jakich narzędzi.

Świat przechodzi rewolucję społecznościową na naszych oczach, powoli, obejmuje ona naszą codzienność - to, jak się uczymy, wymieniamy opinie, zasięgamy rad czy w jaki sposób wchodzimy w interakcje z innymi – mówi Jan Michalski, dyrektor departamentu social media w Outbox. Patrząc na przykład Gry o Tron - ilość postów, zainteresowanie i emocje wyrażane w mediach społecznościowych - dziwi fakt, jak wiele firm i marek wciąż twierdzi, że "na razie nie planuje działań związanych z mediami społecznościowymi". Możemy takich działań nie planować, jednak nasza marka, czy firma już tam jest obecna – dodaje.

Dane zebrane za pomocą narzędzia Radian6, które jest elementem Salesforce Marketing Cloud, dostarczyła firma Outbox, dystrybutor tego rozwiązania w Polsce.

Gra o tron inforgrafika

Zobacz inne polecane artykuły

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.