Google, Microsoft i Apple najpopularniejsze

Google, Microsoft i Apple najpopularniejsze

Brief.pl / Aktualności

Według najnowszego raportu „Rynek IT w mediach” Google ma niezachwianą pozycję i reputację innowatora oraz pioniera. Zarówno na branżowych portalach internetowych, jak i na forach oraz w social media najwięcej możemy przeczytać właśnie o Google. Na dalszych miejscach znajdują się Microsoft, Apple, HP i Amazon.

-

Analiza Press-Service Monitoring Mediów bierze pod lupę nie tylko wizerunek największych korporacji IT, ale także sprawdza pozycję mobilnych systemów operacyjnych oraz przeglądarek internetowych.
 
Z badania wynika, że na branżowych portalach internetowych najwięcej możemy przeczytać o trzech amerykańskich gigantach. Pod względem ilościowym prowadzi właśnie Google (2,3 tys. tekstów w maju br.), natomiast na dalszych miejscach Microsoft wyprzedził Apple, HP i Amazona. Pierwsza trójka jest zdecydowanie częściej przywoływana w publikacjach niż pozostałe poddane analizie korporacje. Poza pierwszą piątką znalazły się: IBM, Dell i Oracle.



Wykres 1. Liczba informacji na temat korporacji IT w maju 2013 – branżowe portale internetowe

W zestawieniu pod uwagę wzięto organizacje, które ulokowały się w pierwszej setce listy największych amerykańskich firm magazynu "Fortune" (w kategoriach Computers Office Equipment, Computer Software, Internet Services and Retailling oraz Information Technology Services).
 
Google najczęściej pojawiało się nie tylko na portalach, ale także na forach i w social media - czyli tam, gdzie czytelnicy mają bezpośredni wpływ na treść. To właśnie w tej ostatniej kategorii korporacja z Mountain View zyskała największą przewagę nad drugim Apple. Na forach internetowych producent iPhone’ów i iPadów uplasował się dopiero na piątej pozycji – między innymi za Dellem i HP.
 
Na wynik „Wielkiego Brata” duży wpływ miała konferencja Google I/Q 2013, która w połowie maja generowała setki publikacji dziennie. Microsoft w miesiącu tym zrobił ogromny szum wokół nowej konsoli Xbox One, dlatego wyprzedził Apple, któremu nie wystarczyło otwarcie nowego Apple Store w Berlinie, ani wycieki dotyczące iWatcha, który miałby się pojawić na rynku w przyszłym roku.

Negatywne komentarze
Biorąc pod uwagę jedynie branżowe portale internetowe, korporacja z Cupertino spotkała się w maju z największą liczbą głosów krytycznych i zdecydowanie największym odsetkiem takich publikacji (9,3 proc.). Dotyczyły one między innymi rzekomego unikania opodatkowania (co sugerował raport amerykańskiego Senatu), możliwych naruszeń przepisów antymonopolowych Unii Europejskiej, czy podniesienia cen urządzeń w Japonii.

Drugi w tym zestawieniu Microsoft uzyskał zdecydowanie niższy procent niekorzystnych publikacji. Było ich także mniej, biorąc pod uwagę liczby bezwzględne, pomimo tego, że na temat MS w maju pisało się więcej. W tej klasyfikacji Google znalazło się dopiero na siódmym miejscu (3,2 proc.). Najmniej negatywnych materiałów miało Oracle (2,9 proc.).
 
Pozytywne opinie
Apple wyprzedziło jednak Google w zestawieniu biorącym pod uwagę odsetek publikacji pozytywnych, pomimo że ten drugi i tak odnotował ich więcej w liczbach bezwzględnych. Na pierwszym miejscu znalazł się jednak IBM, który uzyskał aż 34,9 proc. treści o takim wydźwięku. Firma była przywoływana jako trzecia najbardziej wartościowa marka na świecie (raport BrandZ Top 100). Pisano o niej również w kontekście złożenia wniosku patentowego w sprawie tzw. nawigacji emocjonalnej oraz podpisania dużego kontraktu z PKP Cargo na dostarczenie systemów do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa.
 
Za IBM-em uplasowały się Hewlett-Packard (29,6 proc.), Microsoft (20,9 proc.) i Apple (18,5 proc.). Dopiero na piątej pozycji znalazł się Google (18 proc.), przed Dellem (17,7 proc.), Oracle (15,9 proc.) i Amazonem (15,6 proc.).

Medialność mobilnych systemów
W badaniu Press-Service Monitoring Mediów porównana została także medialność mobilnych systemów operacyjnych oraz przeglądarek internetowych. Wśród tych pierwszych zdecydowaną przewagę – zarówno na portalach internetowych, forach, jak i w social media – miał Android. Jednak występowanie w mediach nie było proporcjonalne do udziału w rynku poszczególnych systemów (badanie IDC za pierwszy kwartał 2013). Ten rynkowy IDC oszacowało na 75 proc., natomiast w mediach materiały o Androidzie stanowiły 58,8 proc.

Pozostałe systemy mobilne uzyskały większe porcje w torcie medialnym niż w rynkowym. Drugie miejsce zajął iOS (20,8 proc.), który znalazł się przed Windows Phone (13,1 proc.). Czwarty był Blackberry (5,7 proc.), natomiast ostatnie miejsce zajął Symbian (1,7 proc.).
 
Klasyfikacja przeglądarek
W klasyfikacji przeglądarek zwyciężył Google Chrome, który z dużą przewagą wyprzedził Firefoksa i Internet Explorera. Na kolejnych miejscach uplasowała się Opera przed Safari.
 
::

Metodologia badania

W badaniu uwzględniono publikacje na temat:
- korporacji IT z pierwszej setki listy Fortune 500 zaklasyfikowanych do kategorii Computers Office Equipment, Computer Software, Internet Services and Retailling oraz Information Technology Services
- mobilnych systemów operacyjnych o najwyższych udziałach w rynku wg raportu IDC za I kwartał 2013 roku.
- przeglądarek internetowych o najwyższych udziałach w rynku wg badania StatCounter za marzec 2013

Metoda: jakościowa i ilościowa analiza danych.

Analiza jakościowa zastosowana została w przypadku materiałów traktujących na temat badanych korporacji IT, pochodzących z branżowych portali internetowych.

Analiza ilościowa zastosowana została w pozostałych przypadkach.

Materiał badawczy: materiały pochodzące z portali branżowych, 140 forów internetowych oraz wpisy i komentarze z serwisów społecznościowych: Facebook, Twitter, Blip, YouTube i Wykop.
 
Zakres czasowy: maj 2013
Zasięg mediów: ogólnopolskie i regionalne

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.