Kazimierz Dolny kontra bałagan reklamowy

Kazimierz Dolny kontra bałagan reklamowy

Brief for Poland / Inspiracje

Miejscowości turystyczne muszą szczególnie dbać o przestrzeń publiczną, która jest nie tylko wizytówką, ale i jednym z powodów, dla których turyści odwiedzają dane miasto lub region. O tym, jak Kazimierz Dolny godzi oczekiwania turystów i mieszkańców w zakresie wyglądu miasta oraz potrzeby biznesu, który nie zawsze działa w zgodzie z zasadami estetyki, opowiada Dorota Szczuka, inspektor ds. promocji i dziedzictwa kulturowego w Urzędzie Miasta w Kazimierzu Dolnym.

-

Jakimi narzędziami dysponuje miasto w walce z brzydotą w przestrzeni publicznej?

W zakresie estetyki przestrzeni publicznej i reklam w miastach nie istnieją w naszym prawodawstwie żadne przepisy powszechne regulujące tę materię. Szczególnie palący jest problem natłoku, bylejakości i nachalności reklamy w przestrzeniach staromiejskich. Podejmowane były próby wprowadzenia specjalnej ustawy rozstrzygającej sprawy reklam w przestrzeni miast, jednak skończyły się fiaskiem. Dlaczego? Po odpowiedź należy chyba udać się do agencji reklamowych czy domów mediowych.

Dzisiejsze polskie prawodawstwo tylko niektórym spośród zabytkowych miast i miasteczek daje możliwość realnego wpływania na estetykę przestrzeni publicznej. Są to nieliczne przypadki miast, a raczej ich zabytkowych części, posiadające status Parku Kulturowego, jak choćby Stare Miasto w Krakowie czy miasta, które w swej roztropności już dawno wprowadziły do planów zagospodarowania przestrzennego odpowiednie zapisy ograniczające niekontrolowane działania i samowole reklamowe i ustalenia pomagające we wdrażaniu lub egzekwowaniu pożądanych standardów wizualnej przestrzeni publicznej.

Co pozostaje innym miastom?

Po pierwsze, aktualizować prawo miejscowe w tym zakresie, jednak są to procesy kosztowne i długotrwałe. Po drugie, przekonywać swoich mieszkańców i przedsiębiorców, że szpetoty i natłoku reklam ludzie mają już dość. Choć mam świadomość, że takie doraźne społeczne działanie to walka z wiatrakami, czasem oddźwięk bywa pozytywny.

Z jakimi problemami, w kwestii utrzymania porządku w przestrzeni miejskiej, musi zmierzyć się Kazimierz Dolny?

W porównaniu z typowo turystycznymi miejscami kraju, takimi jak Pomorze i góry, w Kazimierzu nie jest jeszcze najgorzej, choć i my mamy pewien problem z reklamami oraz podmiotami reklamującymi się. Podejmujemy różnego rodzaju działania, może nawet w pewnym sensie „pionierskie”, ale trudno nam działać skutecznie, gdy po drugiej stronie stoi wizja doraźnej korzyści i partykularny interes miejscowego sprzedawcy, koncernu czy producenta – i gdy nie stoi za nami prawo powszechne. Kazimierz Dolny ma status pomnika historii i obszar całego miasteczka wraz z sąsiednim Mięćmierzem wpisany jest do rejestru zabytków jako układ urbanistyczny. Prawie 160 budynków i zespołów zabudowy objętych jest ochroną prawną i tam reklamy oraz szyldy muszą być uzgadniane z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Jednak pozostałych miejsc taki obowiązek nie dotyczy.

Kazimierz Dolny, ul. Cmentarna

Zobacz inne polecane artykuły

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Magazyn / Aktualności

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?
Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Marketing afiliacyjny, jako rodzaj działań marketingowych online, powinna znać każda duża i średnia firma, prowadząca aktywną sprzedaż w sieci. Stwarza on optymalne warunki do promocji produktów i usług, zapewniając jednocześnie dodatkowe korzyści, wynikające ze współpracy z siecią afiliacyjną. Choć zainteresowanie nim stale wzrasta, wciąż nie wszyscy mają świadomość istnienia tego rozwiązania i nie dla wszystkich jest ono zrozumiałe. Czym zatem jest afiliacja i kto powinien z niej skorzystać?