Kazimierz Dolny kontra bałagan reklamowy

Kazimierz Dolny kontra bałagan reklamowy

Brief for Poland / Inspiracje

Miejscowości turystyczne muszą szczególnie dbać o przestrzeń publiczną, która jest nie tylko wizytówką, ale i jednym z powodów, dla których turyści odwiedzają dane miasto lub region. O tym, jak Kazimierz Dolny godzi oczekiwania turystów i mieszkańców w zakresie wyglądu miasta oraz potrzeby biznesu, który nie zawsze działa w zgodzie z zasadami estetyki, opowiada Dorota Szczuka, inspektor ds. promocji i dziedzictwa kulturowego w Urzędzie Miasta w Kazimierzu Dolnym.

-

Jakimi narzędziami dysponuje miasto w walce z brzydotą w przestrzeni publicznej?

W zakresie estetyki przestrzeni publicznej i reklam w miastach nie istnieją w naszym prawodawstwie żadne przepisy powszechne regulujące tę materię. Szczególnie palący jest problem natłoku, bylejakości i nachalności reklamy w przestrzeniach staromiejskich. Podejmowane były próby wprowadzenia specjalnej ustawy rozstrzygającej sprawy reklam w przestrzeni miast, jednak skończyły się fiaskiem. Dlaczego? Po odpowiedź należy chyba udać się do agencji reklamowych czy domów mediowych.

Dzisiejsze polskie prawodawstwo tylko niektórym spośród zabytkowych miast i miasteczek daje możliwość realnego wpływania na estetykę przestrzeni publicznej. Są to nieliczne przypadki miast, a raczej ich zabytkowych części, posiadające status Parku Kulturowego, jak choćby Stare Miasto w Krakowie czy miasta, które w swej roztropności już dawno wprowadziły do planów zagospodarowania przestrzennego odpowiednie zapisy ograniczające niekontrolowane działania i samowole reklamowe i ustalenia pomagające we wdrażaniu lub egzekwowaniu pożądanych standardów wizualnej przestrzeni publicznej.

Co pozostaje innym miastom?

Po pierwsze, aktualizować prawo miejscowe w tym zakresie, jednak są to procesy kosztowne i długotrwałe. Po drugie, przekonywać swoich mieszkańców i przedsiębiorców, że szpetoty i natłoku reklam ludzie mają już dość. Choć mam świadomość, że takie doraźne społeczne działanie to walka z wiatrakami, czasem oddźwięk bywa pozytywny.

Z jakimi problemami, w kwestii utrzymania porządku w przestrzeni miejskiej, musi zmierzyć się Kazimierz Dolny?

W porównaniu z typowo turystycznymi miejscami kraju, takimi jak Pomorze i góry, w Kazimierzu nie jest jeszcze najgorzej, choć i my mamy pewien problem z reklamami oraz podmiotami reklamującymi się. Podejmujemy różnego rodzaju działania, może nawet w pewnym sensie „pionierskie”, ale trudno nam działać skutecznie, gdy po drugiej stronie stoi wizja doraźnej korzyści i partykularny interes miejscowego sprzedawcy, koncernu czy producenta – i gdy nie stoi za nami prawo powszechne. Kazimierz Dolny ma status pomnika historii i obszar całego miasteczka wraz z sąsiednim Mięćmierzem wpisany jest do rejestru zabytków jako układ urbanistyczny. Prawie 160 budynków i zespołów zabudowy objętych jest ochroną prawną i tam reklamy oraz szyldy muszą być uzgadniane z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Jednak pozostałych miejsc taki obowiązek nie dotyczy.

Kazimierz Dolny, ul. Cmentarna

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.