Lubuskie stawia na współpracę

Lubuskie stawia na współpracę

Brief for Poland / Ludzie

Lubuskie, najmniejsze pod względem ludności województwo w Polsce, dąży do stworzenia konkurencyjnej i innowacyjnej gospodarki regionalnej. Kluczem do osiągnięcia tego celu ma być m.in. współpraca samorządu, nauki i biznesu. - Wspólne działanie jest wymogiem naszych czasów - uważa Elżbieta Polak, marszałek województwa lubuskiego.

-

Za pośrednictwem platformy Brief for Poland od lat mówimy, jak bardzo pożądana jest współpraca na linii władze miast, regionów, kraju - biznes - nauka. Nazwaliśmy ten model Trójkątem Efektywności Briefu. Dlaczego w Polsce wciąż rzadko dochodzi do takiej współpracy?

Zwiększenie skuteczności współdziałania nauki z biznesem nie jest przedsięwzięciem łatwym i stawia przed nami wiele wyzwań. Ważną kwestią jest zmiana świadomości społecznej i akceptacja dla nowych rozwiązań. Trójkąt, o którym Pani wspomina, nie będzie również działał poprawnie bez wzajemnego zaufania, którego w kontaktach między podmiotami trójkąta czasem brakuje oraz otwartości na współpracę na poziomie globalnym. Dlatego teraz ważne są projekty związane z rozwojem kapitału ludzkiego, które skutkują nie tylko podniesieniem kwalifikacji, ale także poprzez szkolenia wspierają innowacyjność i konkurencyjność. To praca u podstaw.

Realizowany w urzędzie marszałkowskim projekt pod nazwą Lubuskie Centrum Innowacji służy właśnie budowaniu podstaw przyszłego współdziałania – jego celem jest utworzenie sieci współpracy pomiędzy samorządem, nauką a biznesem na rzecz rozwoju gospodarki innowacyjnej.
Centrum koordynuje tworzenie regionalnej sieci partnerstwa z podmiotami innowacji poprzez ekspertyzy badawcze, doradztwo, szkolenia branżowe i wyjazdy studyjne, udział w pracach Europejskiej Sieci Współpracy w zakresie Badań i Innowacji (ERRIN), której członkiem Województwo Lubuskie jest od 2010 r., oraz promocję lubuskich ośrodków innowacji, wspieranie inicjatyw klastrowych, spotkania dla uczniów i nauczycieli.

Mamy nadzieję, że w perspektywie kilku lat wszystkie te działania odniosą skutek w postaci ścisłej i szerokiej współpracy pomiędzy samorządem, sferą nauki i biznesem, współpracy opartej na wzajemnym zaufaniu i zdrowej konkurencji.

Czy w województwie lubuskim są realizowane projekty opierające się właśnie na współpracy tych trzech podmiotów?

Oczywiście i to całkiem sporo. Wspomniane wcześniej projekty opierają się na współpracy w ramach trójkąta „samorząd – biznes - nauka”. Największy projekt innowacyjny - Lubuski Park Przemysłowo-Technologiczny prowadzony jest przez spółkę, której udziałowcami są Samorząd Województwa, dwa samorządy lokalne – miasto i gmina Zielona Góra, Uniwersytet Zielonogórski oraz Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna.

Podobnie jest w przypadku parku Interior i innych wymienionych wcześniej projektów. Niemal każde realizowane przedsięwzięcie, mające na celu wspieranie innowacyjności i transferu technologii angażuje w różnym stopniu wszystkie te podmioty. Staramy się, aby taką współpracę inicjować, a istniejącą – zacieśniać.

Z czego mieszkańcy województwa mogą być najbardziej dumni, a co jest ich największą bolączką?

Jesteśmy regionem mniejszym niż sąsiednie województwa. Jeszcze kilka lat temu wielu krytyków wątpiło, czy możemy być regionem konkurencyjnym. Myślę, że mieszkańcy widzą, jak zmieniają się lubuskie miasta i wsie, poprawia się infrastruktura – głównie dzięki dobremu wykorzystywaniu środków europejskich. Duża w tym zasługa samorządów, przedsiębiorców, organizacji społecznych.

W zakresie wykorzystania środków unijnych województwo jest liderem - według danych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego nasz region zajmuje pierwsze miejsce w Polsce jeżeli chodzi o oddziaływanie funduszy europejskich na regionalny wzrost dynamiki PKB i wzrost zatrudnienia.

A bolączki? Kryzys gospodarczy powoduje to, że mamy ciągle zbyt wysokie bezrobocie. No i służba zdrowia. Podejmujemy wiele działań, aby była bardziej efektywna i w pełni zabezpieczała potrzeby Lubuszan.

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.