Media - nowy „babysitter”

Media - nowy „babysitter”

Magazyn / Wiedza

Justyna Bednarek, dyrektor ds. obsługi kanałów w Atmedia, na temat tego, w jaki sposób dzieci korzystają z mediów i jak przekłada się to na działania nadawców i reklamodawców

-

 Jak dzieci konsumują media i jakie mają przyzwyczajenia w tym zakresie?

Dzieci są małymi ekranożercami. W centrum pozostaje telewizja, oglądana od lat przez ok. trzy godziny dziennie, a paletę ekranów uzupełniają kolejno komputer, smartfon i tablet, które wypierają prasę z dziecięcego „menu”. Jednocześnie internet z całą pewnością wyrósł już na drugie - po telewizji - kluczowe medium w życiu polskich juniorów, a kolejne dane dowodzą coraz większej intensywności korzystania – wg danych PBI/Gemius za marzec 2013 r. odsetek dzieci korzystających z sieci codziennie lub prawie codziennie wzrósł do blisko 62 proc. w porównaniu z 58 proc. rok wcześniej.

Telewizja wciąż jednak gra pierwsze skrzypce w komunikacji – to z niej dzieci dowiadują się o markach, to telewizja kreuje ich  idoli, wreszcie – telewizja jest źródłem informacji o serwisach internetowych. Synergia z „drugim ekranem” w przypadku maluchów jest jednak szczególnie silna. We wszystkich przenalizowanych przez nas „dziecięcych” kampaniach telewizyjnych znajduje się odesłanie do internetu – zaproszenie do zajrzenia na stronę z konkursem, propozycja polubienia fanpege’a czy wyszukania informacji o marce. Produkty dziecięce takie, jak gry i zabawki, wyróżniają się tu na tle pozostałych kategorii, które do internetu nie odsyłają aż tak często. To dowód na to, że kontent dziecięcy musi żyć także poza klasyczną TV, ponieważ tam jest poszukiwany przez dzieci i ich rodziców. Od gadżetów, przez imprezy, po Internet - wszędzie tam mali konsumenci spotykają dziś bohaterów dziecięcej wyobraźni, rekrutujących się głównie z telewizji. 

Jak wpływa to na działania nadawców telewizyjnych?

Obecność na wszystkich ekranach to naturalny kierunek rozwoju kanałów dziecięcych. Jak pokazują badania dzieci nie rozróżniają nawet dobrze źródeł, z jakich dociera do nich kontent telewizyjny. Korzystają z wideo w internecie, a poza domem to tablet staje się nieraz nowym „babysitterem”. Dzieci nieraz dużo szybciej niż ich rodzice podłapują wszystkie jego funkcjonalności, w tym – aplikacje VOD, tak więc oglądanie telewizji na tabletach rozkwita. W Polsce ten trend nie jest jeszcze zbadany, ale na pewno będzie widoczny, wraz z rosnącą penetracją tych urządzeń. Naturalnie w ślad za tym nadawcy inwestują w obecność na wszystkich nowych platformach dystrybucji. Na stronach internetowych dbają o funkcjonalności społecznościowe - poszukiwane szczególnie przez dziewczynki jak wynika z naszego badania realizowanego wspólnie z GfK „Dzieci w necie”- obecność gier i  konkursów. Umieszczają też materiały VOD.

Co oznacza to z kolei dla reklamodawców?

Dla reklamodawców to oczywiście okazja, by przedłużyć kontakt z komercyjnym przekazem, dlatego właśnie tak wiele kampanii dziecięcych ma swoją kontynuację w serwisach stacji dziecięcych. Sam rynek telewizji dla juniorów - najbliższy Atmediom, które pracują dla sześciu kanałów dziecięcych - wyróżnia się „dojrzałością” na tle innych segmentów TV tematycznych. To pierwszy segment, który przejął rolę głównego nośnika kampanii skierowanych do swojej grupy celowej. Ogólnopolscy nadawcy od lat sukcesywnie eliminowali programming dziecięcy z ramówek, a młoda widownia migrowała do stacji robionych specjalnie dla nich, z ofertą dziecięcą dostępną przez cały dzień. Zamknięcie „Teleranka” i ostatnio – decyzja o zakończeniu emisji „Wieczorynki” pokazują symboliczną kapitulację głównych anten w walce o małego widza.  

:: ::

Szerzej o mediach dziecięcych piszemy w wakacyjny wydaniu miesięcznika "Brief", który wkrótce będzie dostępny na rynku.

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.