Tech-savvy wyróżnikiem dla miast

Tech-savvy wyróżnikiem dla miast

Brief for Poland / Technologie

Czy marki biznesowe niechętnie utożsamiają się z miastem, w którym działają? Jak powinna wyglądać współpraca miasta z biznesem? Na kim warto się wzorować? Przykładem miasta, które podchodzi strategicznie do budowania tożsamości miejsca poprzez biznes jest Poznań, a wzorem w tej dziedzinie może być Nowy Jork.

-

Ostatnio oglądając relację z "Welcome Festivalu" usłyszałem z ust zastępcy prezydenta Warszawy opinię, jakoby marki biznesowe niechętnie utożsamiały się z miastem, w którym działają. To szczerzę powiedziawszy wywołało we mnie spore zdumienie. Chociaż po części jest to prawda. Wiele miast stawia na to, aby przyciągać do siebie inwestycje reklamując siebie jako idealne miejsce do lokowania outsourcingowych centrów. A jak wiadomo taki biznes nie zapuszcza swoich korzeni w lokalnej specyfice. Po kilku, kilkunastu latach przenosi swoją działalność do krajów o niższych kosztach pracy.

Są jednak przykłady strategicznego podejścia w budowaniu tożsamości miasta poprzez biznes. Dobrym tego przykładem jest projekt "Konsorcjum Marki Poznań". Jeszcze innym jest stawianie na technologię. Ale nie w ujęciu budowania techno-parków tylko wspieranie sektora mikro, małych i średnich firm przez specjalne, skrojone pod ich potrzeby programy. Liderem pod tym kątem jest … Nowy Jork.

To o nim bez dwóch zdań można powiedzieć, iż jest "tech-savvy" - nastawiony na zmienianie swojego miejskiego otoczenia i środowiska poprzez różnego rodzaju nowatorskie rozwiązania. A robi to w niekonwencjonalny, ale niezwykle prosty sposób. Miasto Nowy Jork jest obecne (bodajże jako jedyne na świecie) na platformie crowdfundingowej Kickstarter. Wspiera tam miejskie inicjatywy, jak i powstawanie lokalnych firm. W sierpniu ubiegłego roku władze tej amerykańskiej metropolii stworzyły "Small Business Digital Toolkit" - darmowy, online'owy zestaw narzędzi, które mają wspomóc rozwój sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. W to przedsięwzięcie zaangażowano Google, Mashable oraz Tumblr.

Ale władze Nowego Jorku są cały czas aktywne. Mają rekę na pulsie. Jesienią tego roku zainteresowane miasta na świecie będą mogły przyznawać lokalnym podmiotom domeny z rozszerzeniem danego miasta. Jednym z pierwszych miast, które będzie mogło to uczynić będzie Nowy Jork. Władze tej metropolii nie tylko złożyły wniosek do ICANNa (organu odpowiedzialnego za wdrożenie nowych nazw domen), który został pozytywnie rozpatrzony, ale zawczasu stworzyły one również specjalną platformę internetową .NYC, na łamach której nowojorscy przedsiębiorcy mogą dowiedzieć się najważniejszych informacji na temat tego projektu. Zresztą sam Bloomberg - burmistrz Wielkiego Jabłka - przyznał, iż stworzy to nowe możliwości dla sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

Dzięki czujności władz tej amerykańskiej metropolii, ponownie pojawiły się na całym świecie publikacje na jej temat. Na kilka najbliższych dni zagości ona na łamach najważniejszych mediów. Ponadto gołym okiem widać, jak można budować zdrowe i partnerskie relacje na linii władze - biznes. Dzięki technologicznym rozwiązaniom zmienia się na lepsze postrzeganie danego miasta. Czuć w powietrzu, że nowojorskim władzom zależy na prężnym rozwoju MŚP. Jednakże trzeba na jedno uważać. Szafowanie słowami jak "innowacyjność" czy "przedsiębiorczość" w przypadku bardzo słabego przełożenia na rzeczywistość może obrócić się przeciwko danemu miastu.

Dlatego też miasto powinno stawiać na bycie "tech-savvy" tylko w jednym przypadku - gdy jest ono świadome technologii. Rozumie ją, czuję ją i na co dzień jest z nią, i dzięki niej żyje oraz chce się zmieniać wraz z nią. Nastawienie na adaptację oraz odwaga w podejmowaniu i wdrażaniu nowych (np. ułatwiających rozwój biznesu) rozwiązań są o wiele ważniejsze aniżeli same narzędzia. Narzędzi zawsze można się nauczyć.

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Przedsiębiorczy Poznań

Brief.pl / Aktualności

Przedsiębiorczy Poznań
Przedsiębiorczy Poznań

Jednym z pięciu priorytetów, zawartych w przyjętej w tym roku przez Radę Miasta Strategii Rozwoju Miasta Poznania 2020+, jest nowoczesna przedsiębiorczość. Oznacza to, że w Poznaniu ma rozwijać się zróżnicowana, nowoczesna i silna gospodarka. Lokalne, niewielkie firmy mają uzyskać wsparcie w działaniach innowacyjnych. Wspierana ma być też współpraca biznesu i nauki, pomoc uzyskać mają lokalne startupy. Miasto ma również działać na rzecz zwiększenia poziomu umiędzynarodowienia poznańskiej przedsiębiorczości. I nie są to puste deklaracje.