wp - grudzien 2016

Tech-savvy wyróżnikiem dla miast

Tech-savvy wyróżnikiem dla miast

Brief for Poland / Technologie

Czy marki biznesowe niechętnie utożsamiają się z miastem, w którym działają? Jak powinna wyglądać współpraca miasta z biznesem? Na kim warto się wzorować? Przykładem miasta, które podchodzi strategicznie do budowania tożsamości miejsca poprzez biznes jest Poznań, a wzorem w tej dziedzinie może być Nowy Jork.

-

Ostatnio oglądając relację z "Welcome Festivalu" usłyszałem z ust zastępcy prezydenta Warszawy opinię, jakoby marki biznesowe niechętnie utożsamiały się z miastem, w którym działają. To szczerzę powiedziawszy wywołało we mnie spore zdumienie. Chociaż po części jest to prawda. Wiele miast stawia na to, aby przyciągać do siebie inwestycje reklamując siebie jako idealne miejsce do lokowania outsourcingowych centrów. A jak wiadomo taki biznes nie zapuszcza swoich korzeni w lokalnej specyfice. Po kilku, kilkunastu latach przenosi swoją działalność do krajów o niższych kosztach pracy.

Są jednak przykłady strategicznego podejścia w budowaniu tożsamości miasta poprzez biznes. Dobrym tego przykładem jest projekt "Konsorcjum Marki Poznań". Jeszcze innym jest stawianie na technologię. Ale nie w ujęciu budowania techno-parków tylko wspieranie sektora mikro, małych i średnich firm przez specjalne, skrojone pod ich potrzeby programy. Liderem pod tym kątem jest … Nowy Jork.

To o nim bez dwóch zdań można powiedzieć, iż jest "tech-savvy" - nastawiony na zmienianie swojego miejskiego otoczenia i środowiska poprzez różnego rodzaju nowatorskie rozwiązania. A robi to w niekonwencjonalny, ale niezwykle prosty sposób. Miasto Nowy Jork jest obecne (bodajże jako jedyne na świecie) na platformie crowdfundingowej Kickstarter. Wspiera tam miejskie inicjatywy, jak i powstawanie lokalnych firm. W sierpniu ubiegłego roku władze tej amerykańskiej metropolii stworzyły "Small Business Digital Toolkit" - darmowy, online'owy zestaw narzędzi, które mają wspomóc rozwój sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. W to przedsięwzięcie zaangażowano Google, Mashable oraz Tumblr.

Ale władze Nowego Jorku są cały czas aktywne. Mają rekę na pulsie. Jesienią tego roku zainteresowane miasta na świecie będą mogły przyznawać lokalnym podmiotom domeny z rozszerzeniem danego miasta. Jednym z pierwszych miast, które będzie mogło to uczynić będzie Nowy Jork. Władze tej metropolii nie tylko złożyły wniosek do ICANNa (organu odpowiedzialnego za wdrożenie nowych nazw domen), który został pozytywnie rozpatrzony, ale zawczasu stworzyły one również specjalną platformę internetową .NYC, na łamach której nowojorscy przedsiębiorcy mogą dowiedzieć się najważniejszych informacji na temat tego projektu. Zresztą sam Bloomberg - burmistrz Wielkiego Jabłka - przyznał, iż stworzy to nowe możliwości dla sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

Dzięki czujności władz tej amerykańskiej metropolii, ponownie pojawiły się na całym świecie publikacje na jej temat. Na kilka najbliższych dni zagości ona na łamach najważniejszych mediów. Ponadto gołym okiem widać, jak można budować zdrowe i partnerskie relacje na linii władze - biznes. Dzięki technologicznym rozwiązaniom zmienia się na lepsze postrzeganie danego miasta. Czuć w powietrzu, że nowojorskim władzom zależy na prężnym rozwoju MŚP. Jednakże trzeba na jedno uważać. Szafowanie słowami jak "innowacyjność" czy "przedsiębiorczość" w przypadku bardzo słabego przełożenia na rzeczywistość może obrócić się przeciwko danemu miastu.

Dlatego też miasto powinno stawiać na bycie "tech-savvy" tylko w jednym przypadku - gdy jest ono świadome technologii. Rozumie ją, czuję ją i na co dzień jest z nią, i dzięki niej żyje oraz chce się zmieniać wraz z nią. Nastawienie na adaptację oraz odwaga w podejmowaniu i wdrażaniu nowych (np. ułatwiających rozwój biznesu) rozwiązań są o wiele ważniejsze aniżeli same narzędzia. Narzędzi zawsze można się nauczyć.

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.