Multiscreening – marketerze wykorzystaj go!

Multiscreening – marketerze wykorzystaj go!

Brief.pl / Wiedza

Technologie mobilne towarzyszą nam każdego dnia, wspierając komunikację we wszystkich możliwych jej aspektach. Opinie, że 2013 jest rokiem tej technologii pojawiają się przekrojowo, w kontekście większości branż. Od produkcji, przez marketing, aż do zaawansowanych rozwiązań IT.

-

W naturalny sposób wskazywanych i analizowanych jest coraz więcej zjawisk towarzyszących mobile. Jednym z ostatnio szeroko eksplorowanych, szczególnie na rynku amerykańskim i w Europie Zachodniej, jest multiscreening. W Polsce pierwsze badanie na ten temat opublikowano w marcu tego roku. Warto zastanowić się jak zjawisko wpływa na komunikację marketingową, jakie daje szanse i które drzwi otwiera.

Od telewizorów, przez komputery stacjonarne i laptopy, po smartfony – nasze domy wypełnienia coraz więcej ekranów z możliwością połączenia z internetem. Dzięki nim komunikacja z przyjaciółmi, rodziną lub współpracownikami jest bardzo prosta. Przez multiscreening rozumiemy jednoczesne korzystanie z przynajmniej dwóch spośród wymienionych powyżej urządzeń. Zjawiskiem szczególnie powinny zainteresować się osoby zarządzające komunikacją marketingową. W rzeczywistości bowiem, sposób korzystania poszczególnych ekranów jest różny, co ma zasadnicze znaczenie dla przygotowywania strategii komunikacyjnych.

Wzmianki o multiscreeningu w mediach zagranicznych pojawiały się już pięć lat temu. Jednak stosunkowo niedawno został precyzyjniej nazwany i opisany; przeprowadzono również pierwsze badania. Na zachodzie zdecydowanie wcześniej dostrzeżono potencjał w komunikacji crossowej na różnych nośnikach. Świadczy o tym przede wszystkim zmiana w podejściu do projektowania kampanii. Obecnie wiele uwagi poświęca się na dostosowanie działań do różnych urządzeń. W Polsce zainteresowanie tym obszarem systematycznie rośnie, jednak nadal brakuje odpowiednich strategii oraz spójności w przekazie marketingowym, co potwierdza, że marketerzy nie w pełni odkryli możliwości połączenia kanału mobilnego z innym urządzeniami.

Polski multiscreening

Na podstawie badania „Multiscreening w Polsce” przeprowadzonego przez mobiu i IRC wiemy, że 73% użytkowników przełącza się z urządzenia na urządzenia. Polacy nie odbiegają w tym zakresie od Amerykanów (77%) czy Brytyjczyków (75%). Do najliczniejszej grupy polskich multiscreeningowców zaliczają się ludzie młodzi, w wieku 19-30 lat, z większych miast. Co ciekawe statystycznym multiscreeningowcem jest częściej kobieta (60%).

Odsetek osób wykorzystujących różne urządzenia podczas np. oglądania TV jest wysoki. Takie dane bywają niepokojące dla właścicieli niektórych marek, którzy wskazują na zagrożenie dla efektywności prowadzonych działań, wynikające z odwrócenia uwagi konsumentów od głównego komunikatu marketingowego. Jednak bardzo często zapominają, że widzowie nigdy nie poświęcali 100% uwagi reklamom telewizyjnym. Podczas przerw reklamowych zmieniali kanały, wychodzili do kuchni lub dzwonili do znajomych. W przeciwieństwie do wymienionych czynności zachowanie multicsreeningowca daje więcej możliwości wykreowania zaangażowania wśród użytkowników czy wprowadzenia ich w interakcję z marką. Mimo to, wielu marketerów prowadzi na różnych nośnikach niepowiązane ze sobą działania i komunikację.

Zamiast postrzegać multiscreening jako zagrożenie dla marki, osoby odpowiedzialne za promocję powinny wykorzystać jego potencjał. Fakt stosowania wielu ekranów jednocześnie stwarza możliwość dodatkowego dialogu z klientem o usłudze czy produkcie, co finalnie wpływa na skrócenie decyzji zakupowych. Aby osiągnąć taki efekt należy zastanowić się w jaki sposób zmotywować użytkowników do dalszego obcowania z marką poprzez kontynuację lub uzupełnienie treści telewizyjnej na kolejnych urządzeniach.

Głównym wyzwaniem dla rozwoju multiscreeningowych strategii marketingowych jest zdobycie informacji, jakie konkretne urządzenia są wykorzystywane w danym momencie przez konsumentów. Takie dane będą miały znaczenie nie tylko z punktu widzenia planowania mediów, ale także rozwoju, wspomnianej kontynuacji treści marketingowych. Kampanie wykorzystujące zjawisko multiscreeningu pozwalają na realizację komunikacji marketingowej synchronizowanej pomiędzy wieloma urządzeniami. Stanowią również okazję do nawiązania kontaktu z konsumentami w nowy, interaktywny sposób.

Obecnie technologia i mnogość urządzeń daje nam więcej możliwości, aby dotrzeć do potencjalnego obiorcy. W skrócie – możemy trafniej i skuteczniej komunikować się.

 

Katarzyna Janicka - absolwentka Szkoły Głównej Handlowej na kierunku Finanse i bankowość. Z branżą marketingową związana od 2006 roku. Pracowała w Internet  Group, początkowo  w  Ad.Necie, gdzie była odpowiedzialna  za  realizację  kampanii rozliczanych ze efekt, a następnie w OMG Poland na stanowisku Affiliate Directora, gdzie rozwijała swoje umiejętności z zakresu marketingu afiliacyjnego. Następnie objęła stanowisko Dyrektora Departamentu Internetu w CR Media Consulting, nadzorując  realizację  kampanii  zarówno  dla  domów  mediowych  jak  i  klientów bezpośrednich. W Cube Group zajmowała się tworzeniem i nadzorem realizacji strategii marketingowych online dla Klientów. Od 2013 odpowiada za rozwój sieci mobilnej mobiu, specjalizującej się w kompleksowej obsłudze kampanii mobilnych. Mobiu jest marką należąca do Cube Group.

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.