Litwa i Serbia liderami reklamy mobilnej. Polska w tyle

Litwa i Serbia liderami reklamy mobilnej. Polska w tyle

Brief.pl / Wiedza

Coraz więcej polskich firm decyduje się na emisję reklam na ekranach smartfonów i tabletów, ale Polska jest wciąż w ogonie krajów regionu – wynika z badania Gemiusa dotyczącego działań reklamowych prowadzonych w Europie Środkowo-Wschodniej.

-

Sprawdzono udział reklamy mobilnej w rynku reklamy online w 2012 roku. Okazało się, że w czwartym kwartale na ekranach urządzeń przenośnych zostało wyświetlonych średnio 3 proc. emisji reklam internetowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Najwięcej reklam na smartfony i tablety, w stosunku do wszystkich kampanii reklamowych online, wyświetlono na Litwie (4,60 proc.), w Serbii (4,50 proc.) i na Węgrzech (3,80 proc.). W Polsce było to 1,60 proc.

– Mimo, że polski rynek reklamy mobilnej wciąż znajduje się poniżej średniej w regionie, mamy powody do zadowolenia – komentuje Michał Włodarczyk, ekspert Gemiusa. – Dwuipółkrotny wzrost udziału emisji reklam na urządzenia przenośne w ogólnej liczbie kampanii internetowych, który nastąpił na przestrzeni roku, pokazuje, że tempo zmian jest ogromne – podkreśla.

Ekspert zwraca uwagę, że urządzenia mobilne są coraz częściej wykorzystywane w reklamie ze względu na unikalne technologie i funkcjonalności, które oferują, tj. GPS/BTS, NFC, dedykowane aplikacje interaktywne, aplikacje rozpoznające dźwięk (np. Shazam) czy obraz (np. QR-code Reader). – A to otwiera zupełnie nowe możliwości targetowania i dostarczania przekazu reklamowego – uważa Włodarczyk.

Jego zdaniem, rosnące zainteresowanie reklamą mobilną jest również odbiciem ogólnorynkowych tendencji w sektorze mobile, które pokazują, że posiadacze urządzeń przenośnych coraz intensywniej korzystają z internetu.

Natomiast prof. Grzegorz Mazurek, opiekun studiów magisterskich z zarządzania e-biznesem w Akademii Leona Koźmińskiego, podsumowuje: – Kroczymy podobną ścieżką co najbardziej zaawansowane kraje kilka lat temu. Reklamę mobilną czekają lata dynamicznego rozwoju, wynikającego zarówno z rosnącej penetracji urządzeń mobilnych, jak i potencjału drzemiącego w tym segmencie rynku wyrażonym na przykład możliwościami geolokalizacji – komentuje.

::

Analizie poddano internetowe kampanie reklamowe monitorowane przez Gemiusa w krajach Europy Środkowo-Wschodniej tj.: Bułgarii, Chorwacji, Czechach, na Litwie, Łotwie, w Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, na Ukrainie oraz na Węgrzech.

Dane pochodzą z raportu AdMonitor, kompleksowego opracowania na temat najpopularniejszych formatów reklamowych, najczęściej reklamujących się w sieci branż oraz trendów w reklamie mobilnej. Raport bazuje na badaniach skuteczności prowadzonych w internecie kampanii reklamowych (gemiusDirectEffect) oraz danych pochodzących z narzędzia służącego do kompleksowego zarządzania powierzchnią reklamową z (AdOcean). Raport obejmujący 12 krajów Europy Środkowo-Wschodniej jest przygotowywany w cyklach półrocznych od 2011 roku.

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.