Siła marki kanałów dziecięcych

Siła marki kanałów dziecięcych

Brief.pl / Wiedza

Rozmowa z Martą Szwakopf, dyrektor kanałów dziecięcych MiniMini+ i Teletoon+/Hyper+, na temat m.in. siły marek kanałów dziecięcych i przyzwyczajeń najmłodszych użytkowników mediów.

-

Czy dysponują Państwo informacjami na temat tego, czy pakiet kanałów dziecięcych w ofercie operatora płatnej TV stanowi istotny element przy wyborze dostawcy?

Wyniki badań abonentów NC+ a także informacje napływające od naszych dystrybutorów świadczą o tym, że oferta kanałów dziecięcych stanowi ważne kryterium wyboru płatnej telewizji. W roku 2012 MiniMini+ okazało się najważniejszym kanałem dziecięcym skłaniającym do wyboru platformy (39 proc. wskazań). Blisko 1/5 nowych klientów uznała, że stacja MiniMini+ jest niezbędna w ofercie kanałów tematycznych na poziomie porównywalnym do kanału Discovery.

Podobne wnioski płyną od naszych partnerów – sieci kablowych w całej Polsce. Dzieci spędzają dużo czasu przed telewizorem, aż 76 proc. badanych w wieku 3-16 lat wskazuje oglądanie telewizji jako ulubioną formę spędzania wolnego czasu – wynika z badania „Świat polskich dzieci” przeprowadzonego w ramach projektu badawczego „Trenndies” realizowanego przez Grupę IQS. Dlatego z punktu widzenia rodziców istotne jest, aby oglądały wartościowe programy dostosowane do ich wieku, możliwości percepcyjnych i zainteresowań. Wskaźniki oglądalności pokazują, że kanały dziecięce stanowią coraz mocniejszy segment rynku telewizyjnego. Wśród kanałów dziecięcych MiniMini+ cieszy się najwyższą oglądalnością, zaś w rankingu wszystkich kanałów telewizyjnych, także bezpłatnych kanałów publicznych, w pierwszej połowie czerwca znalazła się na 18. miejscu pod względem udziału w widowni - SHR 0,79 proc.

Czy przyzwyczajenia i preferencje dzieci w Polsce w zakresie korzystania z mediów, w tym TV, różnią się w porównaniu z małymi odbiorcami na innych rynkach?

Z naszych obserwacji wynika, że – biorąc pod uwagę globalną popularność poszczególnych tytułów bajek jak np. „My Little Pony: Przyjaźń to Magia”, „Peppa” czy „Tomek i Przyjaciele” oraz gier i zabawek na nich wzorowanych – te różnice się zacierają. W Polsce dzieci mają dostęp do tych samych treści co ich rówieśnicy za oceanem. Dzieci w wieku szkolnym w podobny sposób konsumują media, tzn. coraz częściej używają co najmniej dwóch urządzeń elektronicznych jednocześnie – podczas oglądania telewizji korzystają ze smartfonów czy tabletów. W ubiegłym roku w badaniu dotyczącym zachowań konsumenckich okazało się, że już 8 proc. dzieci w wieku 11-14 lat posiada własny telefon typu smartfon. Wprawdzie użytkowanie tabletów wśród dzieci nie jest jeszcze powszechne, ale na pewno możemy spodziewać się wzrostu korzystania również z tego typu urządzeń w najbliższych latach.

Jakie znaczenie ma organizowanie wydarzeń "pozatelewizyjnych" - np. w przestrzeni miejskiej, jak pikniki z okazji Dnia dziecka - w kontekście budowania siły marki, jej świadomości i brand experience? Jakie tego typu eventy organizują Państwo pod markami swoich stacji dziecięcych?

Wyjście z marką „poza ekran telewizyjny” jest bardzo ważne. Pozwala budować bliższą więź z widzem, ponadto wpływa na wzrost przywiązania i lojalności odbiorców. Z badań wizerunku kanałów telewizyjnych prowadzonych wspólnie z firmą Ipsos, wynika, że MiniMini+ jest najsilniejszą marką wśród kanałów dziecięcych. Indeks siły marki MiniMini+, czyli tzw. Ipsos Equity index, był w grudniu 2012 o blisko 15 proc. wyższy niż kanału Disney Channel. Co trzeci rodzic dzieci w wieku 2-12 lat dostrzega działalność marki MiniMini+ poza telewizją. Rodzice doceniają stacje MiniMini+ i Teletoon+ za to, że zachęcają dzieci do aktywności poprzez uczestnictwo w różnego tupu wydarzeniach, inicjatywach i konkursach, zwłaszcza, że mają one edukacyjny, kreatywny charakter.

MiniMini+ i Teletoon+ chętnie angażują się w wartościowe projekty skierowane do najmłodszych, dzięki czemu nasi widzowie mogą aktywnie spędzać czas ze swoją ulubioną marką. Organizujemy m.in. warsztaty telewizyjne w szkołach, lekcje gotowania czy zajęcia z designu. Bierzemy udział wydarzeniach plenerowych – w ubiegłym roku towarzyszyliśmy Letniej Trasie Lata z Radiem z inscenizacjami, podczas których maluchy mogły spotkać swoich ulubionych bohaterów znanych z ekranów telewizorów, byliśmy obecni podczas Festiwalu Wszystkich Dzieci w Gdańsku i Bydgoszczy, a także na Festiwalu Kid Design, który objęliśmy patronatem. Chętnie angażujemy się także w inicjatywy społeczne takie, jak Bezpieczne Miejsca Rybki MiniMini. Projekt ten ma na celu uwrażliwienie rodziców na bezpieczeństwo dzieci w przestrzeniach ich dedykowanych oraz stworzenie internetowej platformy wymiany informacji o godnych polecenia placach zabaw oraz miejscach przyjaznych dzieciom.

Zachęcamy naszych widzów do udziału w konkursach rozwijających wyobraźnię – ostatnio zaangażowaliśmy się w projekt organizowany przez Onet oraz wydawnictwo Zielona Sowa „Wielki Konkurs Blogowych Bajek”. Uczestnicy zabawy mają za zadanie napisać edukacyjne opowiadanie – 20 najlepszych prac zostanie wydanych w formie książki i audiobooka.

:: ::

Więcej na temat dzieci jako użytkowników mediów będzie można przeczytać w wakacyjnym wydaniu miesięcznika "Brief" .

 

 

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.