Spadek optymizmu Polaków

Spadek optymizmu Polaków

Brief.pl / Aktualności

Czerwcowy Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) Ipsos zanotował niewielki spadek. Jest to jednak nadal jeden z najwyższych poziomów wskaźnika obserwowany w tym roku.

-

Poziom Wskaźnika Optymizmu Konsumentów odnotowany przez Ipsos w czerwcu br. plasuje się na nieco niższym poziomie niż w maju (zmiana o -1,09 pkt. ). Rok do roku zmiana jest bardziej istotna (81,57 pkt. obecnie w stosunku do 87,50 pkt. w czerwcu 2012).

Niewielkie pogorszenie wskaźnika WOK Ipsos jest zbieżne z danymi GUS - wskaźnik syntetyczny koniunktury gospodarczej mierzony prze GUS kształtował się w czerwcu na niższym poziomie niż przed miesiącem i przed rokiem.

W maju b.r. niewielkiemu spadkowi uległy wszystkie składowe WOK. Ocena Klimatu Gospodarczego w stosunku do poprzedniego miesiąca obniżyła się o 2,09 pkt. (uzyskując wynik 66,48 pkt.). Wskaźnik Bieżący, odnoszący się zarówno do oceny obecnej sytuacji krajowej gospodarki, jak i sytuacji materialnej gospodarstw domowych, spadł o 1,34 pkt. osiągając poziom 69,66 pkt.

Więcej Polaków twierdzi, że sprawy Polski zmierzają w złym kierunku: w maju takie obawy sygnalizowało 66 proc. respondentów, natomiast w czerwcu – 70 proc. Zmalała ilość osób optymistycznie postrzegających sytuacje kraju (w maju pozytywne opinie wyrażało 26 proc. z nas a obecnie 21 proc.). Połowa z nas jest zdania, że sytuacja gospodarcza w Polsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy uległa pogorszeniu.

Wzrósł odsetek Polaków uważających, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy bezrobocie będzie rosło. W maju tego zdania było 45 proc. osób, podczas gdy w czerwcu 49 proc.

Niewielkiej zmianie (in minus) uległ wymiar Skłonności do Zakupów, uzyskując wynik 91,63 pkt (różnica w porównaniu do zeszłego miesiąca wyniosła -0,43 pkt.). Wzrósł z kolei nieco odsetek osób twierdzących, że w obecnej sytuacji nie warto odkładać pieniędzy – w maju br. taką opinię wyrażało 31 proc. respondentów, podczas gdy w czerwcu 28 proc.

Wskaźnik Oczekiwań względem przyszłości, w stosunku do poprzedniego miesiąca zmalał o 0,9 pkt. (osiągając poziom 89,62 pkt.).

27 proc. Polaków jest zdania, że obecnie nie ma dobrego okresu na kupowanie dóbr trwałego użytku. W stosunku do maja odsetek ten wzrósł o 4 pkt. proc.

Źródło: Ipsos

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.