Spadek optymizmu Polaków

Spadek optymizmu Polaków

Brief.pl / Aktualności

Czerwcowy Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) Ipsos zanotował niewielki spadek. Jest to jednak nadal jeden z najwyższych poziomów wskaźnika obserwowany w tym roku.

-

Poziom Wskaźnika Optymizmu Konsumentów odnotowany przez Ipsos w czerwcu br. plasuje się na nieco niższym poziomie niż w maju (zmiana o -1,09 pkt. ). Rok do roku zmiana jest bardziej istotna (81,57 pkt. obecnie w stosunku do 87,50 pkt. w czerwcu 2012).

Niewielkie pogorszenie wskaźnika WOK Ipsos jest zbieżne z danymi GUS - wskaźnik syntetyczny koniunktury gospodarczej mierzony prze GUS kształtował się w czerwcu na niższym poziomie niż przed miesiącem i przed rokiem.

W maju b.r. niewielkiemu spadkowi uległy wszystkie składowe WOK. Ocena Klimatu Gospodarczego w stosunku do poprzedniego miesiąca obniżyła się o 2,09 pkt. (uzyskując wynik 66,48 pkt.). Wskaźnik Bieżący, odnoszący się zarówno do oceny obecnej sytuacji krajowej gospodarki, jak i sytuacji materialnej gospodarstw domowych, spadł o 1,34 pkt. osiągając poziom 69,66 pkt.

Więcej Polaków twierdzi, że sprawy Polski zmierzają w złym kierunku: w maju takie obawy sygnalizowało 66 proc. respondentów, natomiast w czerwcu – 70 proc. Zmalała ilość osób optymistycznie postrzegających sytuacje kraju (w maju pozytywne opinie wyrażało 26 proc. z nas a obecnie 21 proc.). Połowa z nas jest zdania, że sytuacja gospodarcza w Polsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy uległa pogorszeniu.

Wzrósł odsetek Polaków uważających, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy bezrobocie będzie rosło. W maju tego zdania było 45 proc. osób, podczas gdy w czerwcu 49 proc.

Niewielkiej zmianie (in minus) uległ wymiar Skłonności do Zakupów, uzyskując wynik 91,63 pkt (różnica w porównaniu do zeszłego miesiąca wyniosła -0,43 pkt.). Wzrósł z kolei nieco odsetek osób twierdzących, że w obecnej sytuacji nie warto odkładać pieniędzy – w maju br. taką opinię wyrażało 31 proc. respondentów, podczas gdy w czerwcu 28 proc.

Wskaźnik Oczekiwań względem przyszłości, w stosunku do poprzedniego miesiąca zmalał o 0,9 pkt. (osiągając poziom 89,62 pkt.).

27 proc. Polaków jest zdania, że obecnie nie ma dobrego okresu na kupowanie dóbr trwałego użytku. W stosunku do maja odsetek ten wzrósł o 4 pkt. proc.

Źródło: Ipsos

Zobacz inne polecane artykuły

Okazje warte milion(y)

Brief.pl / Aktualności

Okazje warte milion(y)
Okazje warte milion(y)

Ile razy zdarzyło Ci się z żalem odrzucić atrakcyjną promocję, bo była to „oferta dla dwojga”, albo należało „podzielić się nią z przyjaciółmi”? Marcinowi i Adrianowi, dwóm studentom z Gniezna także przytrafiło się to nie raz i dlatego założyli serwis NaSpółę.pl. Młody, funkcjonujący od kilku miesięcy startup docenili inwestorzy, zasilając go okrągłym milionem złotych.

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.