wp - grudzien 2016

Spadek optymizmu Polaków

Spadek optymizmu Polaków

Brief.pl / Aktualności

Czerwcowy Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) Ipsos zanotował niewielki spadek. Jest to jednak nadal jeden z najwyższych poziomów wskaźnika obserwowany w tym roku.

-

Poziom Wskaźnika Optymizmu Konsumentów odnotowany przez Ipsos w czerwcu br. plasuje się na nieco niższym poziomie niż w maju (zmiana o -1,09 pkt. ). Rok do roku zmiana jest bardziej istotna (81,57 pkt. obecnie w stosunku do 87,50 pkt. w czerwcu 2012).

Niewielkie pogorszenie wskaźnika WOK Ipsos jest zbieżne z danymi GUS - wskaźnik syntetyczny koniunktury gospodarczej mierzony prze GUS kształtował się w czerwcu na niższym poziomie niż przed miesiącem i przed rokiem.

W maju b.r. niewielkiemu spadkowi uległy wszystkie składowe WOK. Ocena Klimatu Gospodarczego w stosunku do poprzedniego miesiąca obniżyła się o 2,09 pkt. (uzyskując wynik 66,48 pkt.). Wskaźnik Bieżący, odnoszący się zarówno do oceny obecnej sytuacji krajowej gospodarki, jak i sytuacji materialnej gospodarstw domowych, spadł o 1,34 pkt. osiągając poziom 69,66 pkt.

Więcej Polaków twierdzi, że sprawy Polski zmierzają w złym kierunku: w maju takie obawy sygnalizowało 66 proc. respondentów, natomiast w czerwcu – 70 proc. Zmalała ilość osób optymistycznie postrzegających sytuacje kraju (w maju pozytywne opinie wyrażało 26 proc. z nas a obecnie 21 proc.). Połowa z nas jest zdania, że sytuacja gospodarcza w Polsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy uległa pogorszeniu.

Wzrósł odsetek Polaków uważających, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy bezrobocie będzie rosło. W maju tego zdania było 45 proc. osób, podczas gdy w czerwcu 49 proc.

Niewielkiej zmianie (in minus) uległ wymiar Skłonności do Zakupów, uzyskując wynik 91,63 pkt (różnica w porównaniu do zeszłego miesiąca wyniosła -0,43 pkt.). Wzrósł z kolei nieco odsetek osób twierdzących, że w obecnej sytuacji nie warto odkładać pieniędzy – w maju br. taką opinię wyrażało 31 proc. respondentów, podczas gdy w czerwcu 28 proc.

Wskaźnik Oczekiwań względem przyszłości, w stosunku do poprzedniego miesiąca zmalał o 0,9 pkt. (osiągając poziom 89,62 pkt.).

27 proc. Polaków jest zdania, że obecnie nie ma dobrego okresu na kupowanie dóbr trwałego użytku. W stosunku do maja odsetek ten wzrósł o 4 pkt. proc.

Źródło: Ipsos

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.