Polscy przedsiębiorcy a innowacyjność

Polscy przedsiębiorcy a innowacyjność

Brief.pl / Wiedza

Międzynarodowe rankingi i lokalne analizy dowodzą, że Polska jest na szarym końcu pod względem innowacyjności.

-

Według 9 na 10 menadżerów na świecie innowacja w firmie stanowi najważniejszy czynnik podnoszący poziom globalnej konkurencyjności – wynika z raportu „GE Global Innovation Barometer”. Jednak, jak pokazują statystyki, polskie przedsiębiorstwa nie działają zgodnie z tą opinią. Fakt ten potwierdza przygotowany przez Komisję Europejską raport Innovation Union Scoreboard z 2013 roku. Kraj nad Wisłą znalazł się na 4. miejscu od końca pod względem innowacyjności i uplasował się za Czechami, Grecją, Węgrami, Litwą, Maltą czy Słowacją.

Brak nowatorskich rozwiązań

Jeszcze gorzej Polska wygląda w statystykach Eurostat z lat 2008-2010. W tej analizie zajęła przedostatnie miejsce pod względem liczby innowacyjnych firm. Jedynie 28 poc. polskich spółek zakwalifikowano do tego grona. Gorszy wynik osiągnęła tylko Bułgaria. Natomiast średnia w krajach Unii to 52 proc. Taki sam obraz dają międzynarodowe rankingi innowacyjnych spółek, w których od kilku lat nie pojawiają się polskie firmy.

Ta sytuacja nie dotyczy tylko dużych przedsiębiorstw. Według badania „Innowacyjność mikroprzedsiębiorstw w Polsce” z 2010 roku tylko 26 proc. z ankietowanych firm prowadziło innowacyjne działania. Jednak nawet te, które wprowadzały nowości nie były nowatorskie na skalę europejską czy światową. Według analizy, dotyczyło to tylko 5,5 proc. mikroprzedsiębiorstw wdrażających innowacje produktowe oraz innowacje organizacyjne (2,5 proc.). Niewiele firm wprowadziło także nowatorskie rozwiązania w skali krajowej. Jednym z najbardziej niepokojących wniosków płynących z badania jest fakt, że mikroprzedsiębiorstwa nie były zainteresowane prowadzeniem działań innowacyjnych w kolejnych latach. Co więcej, małe firmy uważają ten obszar za najmniej ważny czynnik konkurowania na rynku.

Adaptacja pomysłów

Dane GUS podsumowujące 2010 rok pokazują, że polskie firmy inwestujące w udoskonalenia stawiają na innowacje wtórne i adaptacje z innych krajów. Do podobnych wniosków można dojść po analizie zgłoszeń do krajowych inkubatorów przedsiębiorczości. Polacy rzadko zgłaszają ciekawe pomysły i często kopiują rozwiązania z Zachodu. Owa odtwórczość może wynikać z faktu, że w Polsce unika się ryzyka i porażek, a przedsiębiorcy często wybierają bezpieczne branże i sprawdzone koncepcje. Jednak Jeremy Gutsche, twórca TrendHunter.com radzi, aby nie bać się ryzyka: - Niech porażka będzie częścią każdego dnia - pisze Gutsche w swojej książce „Exploiting Chaos”: Poruszanie się w chaosie wymaga głębokiego zrozumienia tego, co można i czego nie można robić. Porażka to część procesu uczenia się. Aby zaakceptować porażkę należy znaleźć pozytywne sposoby na interpretację nieoczekiwanych rezultatów.

Analiza TrendHunter.com potwierdza powyżej przedstawione dane - niewielka liczba artykułów odnosi się do trendów i innowacji pochodzących z Polski, a żaden z opisanych na portalu nie dotyczy biznesu. 

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Brief.pl / Aktualności

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących
Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Szósta edycja największego charytatywnego biegu w kraju – Poland Business Run – startuje 3 września. Uczestnicy pobiegną w tym roku w 7 miastach: Krakowie, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku i Katowicach. Rejestracja drużyn rusza już pod koniec kwietnia. Cel? Pomoc osobom z niepełnosprawnością ruchową w powrocie do normalnego życia.

E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak

Brief.pl / Aktualności

E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak
E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak

W ostatnich latach przeciętne tempo życia wielu Polaków diametralnie się zmieniło. Większość rzeczy robimy w pośpiechu i cierpimy na nieustanny brak czasu. Wraz z rozwojem nowych technologii na popularności zyskały e-zakupy, które pozwalają zaoszczędzić czas. Z badań wynika, że 39 proc. Polaków robi zakupy przez internet w niedzielę z powodu braku czasu w tygodniu. Aż 78 proc. respondentów deklaruje, że nie powinno być żadnych ograniczeń w niedzielnym e-handlu. Rozwiązania z rynku e-commerce odzwierciedlają oczekiwania konsumentów, którzy coraz chętniej kupują przez internet. Co ciekawe konsumenci online nie tylko kupują ubrania czy elektronikę, ale również produkty spożywcze. Co na to ustawodawcy? Czy serwery e-sklepów zostaną wyłączone?