Polscy przedsiębiorcy a innowacyjność

Polscy przedsiębiorcy a innowacyjność

Brief.pl / Wiedza

Międzynarodowe rankingi i lokalne analizy dowodzą, że Polska jest na szarym końcu pod względem innowacyjności.

-

Według 9 na 10 menadżerów na świecie innowacja w firmie stanowi najważniejszy czynnik podnoszący poziom globalnej konkurencyjności – wynika z raportu „GE Global Innovation Barometer”. Jednak, jak pokazują statystyki, polskie przedsiębiorstwa nie działają zgodnie z tą opinią. Fakt ten potwierdza przygotowany przez Komisję Europejską raport Innovation Union Scoreboard z 2013 roku. Kraj nad Wisłą znalazł się na 4. miejscu od końca pod względem innowacyjności i uplasował się za Czechami, Grecją, Węgrami, Litwą, Maltą czy Słowacją.

Brak nowatorskich rozwiązań

Jeszcze gorzej Polska wygląda w statystykach Eurostat z lat 2008-2010. W tej analizie zajęła przedostatnie miejsce pod względem liczby innowacyjnych firm. Jedynie 28 poc. polskich spółek zakwalifikowano do tego grona. Gorszy wynik osiągnęła tylko Bułgaria. Natomiast średnia w krajach Unii to 52 proc. Taki sam obraz dają międzynarodowe rankingi innowacyjnych spółek, w których od kilku lat nie pojawiają się polskie firmy.

Ta sytuacja nie dotyczy tylko dużych przedsiębiorstw. Według badania „Innowacyjność mikroprzedsiębiorstw w Polsce” z 2010 roku tylko 26 proc. z ankietowanych firm prowadziło innowacyjne działania. Jednak nawet te, które wprowadzały nowości nie były nowatorskie na skalę europejską czy światową. Według analizy, dotyczyło to tylko 5,5 proc. mikroprzedsiębiorstw wdrażających innowacje produktowe oraz innowacje organizacyjne (2,5 proc.). Niewiele firm wprowadziło także nowatorskie rozwiązania w skali krajowej. Jednym z najbardziej niepokojących wniosków płynących z badania jest fakt, że mikroprzedsiębiorstwa nie były zainteresowane prowadzeniem działań innowacyjnych w kolejnych latach. Co więcej, małe firmy uważają ten obszar za najmniej ważny czynnik konkurowania na rynku.

Adaptacja pomysłów

Dane GUS podsumowujące 2010 rok pokazują, że polskie firmy inwestujące w udoskonalenia stawiają na innowacje wtórne i adaptacje z innych krajów. Do podobnych wniosków można dojść po analizie zgłoszeń do krajowych inkubatorów przedsiębiorczości. Polacy rzadko zgłaszają ciekawe pomysły i często kopiują rozwiązania z Zachodu. Owa odtwórczość może wynikać z faktu, że w Polsce unika się ryzyka i porażek, a przedsiębiorcy często wybierają bezpieczne branże i sprawdzone koncepcje. Jednak Jeremy Gutsche, twórca TrendHunter.com radzi, aby nie bać się ryzyka: - Niech porażka będzie częścią każdego dnia - pisze Gutsche w swojej książce „Exploiting Chaos”: Poruszanie się w chaosie wymaga głębokiego zrozumienia tego, co można i czego nie można robić. Porażka to część procesu uczenia się. Aby zaakceptować porażkę należy znaleźć pozytywne sposoby na interpretację nieoczekiwanych rezultatów.

Analiza TrendHunter.com potwierdza powyżej przedstawione dane - niewielka liczba artykułów odnosi się do trendów i innowacji pochodzących z Polski, a żaden z opisanych na portalu nie dotyczy biznesu. 

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.