Polscy przedsiębiorcy a innowacyjność

Polscy przedsiębiorcy a innowacyjność

Brief.pl / Wiedza

Międzynarodowe rankingi i lokalne analizy dowodzą, że Polska jest na szarym końcu pod względem innowacyjności.

-

Według 9 na 10 menadżerów na świecie innowacja w firmie stanowi najważniejszy czynnik podnoszący poziom globalnej konkurencyjności – wynika z raportu „GE Global Innovation Barometer”. Jednak, jak pokazują statystyki, polskie przedsiębiorstwa nie działają zgodnie z tą opinią. Fakt ten potwierdza przygotowany przez Komisję Europejską raport Innovation Union Scoreboard z 2013 roku. Kraj nad Wisłą znalazł się na 4. miejscu od końca pod względem innowacyjności i uplasował się za Czechami, Grecją, Węgrami, Litwą, Maltą czy Słowacją.

Brak nowatorskich rozwiązań

Jeszcze gorzej Polska wygląda w statystykach Eurostat z lat 2008-2010. W tej analizie zajęła przedostatnie miejsce pod względem liczby innowacyjnych firm. Jedynie 28 poc. polskich spółek zakwalifikowano do tego grona. Gorszy wynik osiągnęła tylko Bułgaria. Natomiast średnia w krajach Unii to 52 proc. Taki sam obraz dają międzynarodowe rankingi innowacyjnych spółek, w których od kilku lat nie pojawiają się polskie firmy.

Ta sytuacja nie dotyczy tylko dużych przedsiębiorstw. Według badania „Innowacyjność mikroprzedsiębiorstw w Polsce” z 2010 roku tylko 26 proc. z ankietowanych firm prowadziło innowacyjne działania. Jednak nawet te, które wprowadzały nowości nie były nowatorskie na skalę europejską czy światową. Według analizy, dotyczyło to tylko 5,5 proc. mikroprzedsiębiorstw wdrażających innowacje produktowe oraz innowacje organizacyjne (2,5 proc.). Niewiele firm wprowadziło także nowatorskie rozwiązania w skali krajowej. Jednym z najbardziej niepokojących wniosków płynących z badania jest fakt, że mikroprzedsiębiorstwa nie były zainteresowane prowadzeniem działań innowacyjnych w kolejnych latach. Co więcej, małe firmy uważają ten obszar za najmniej ważny czynnik konkurowania na rynku.

Adaptacja pomysłów

Dane GUS podsumowujące 2010 rok pokazują, że polskie firmy inwestujące w udoskonalenia stawiają na innowacje wtórne i adaptacje z innych krajów. Do podobnych wniosków można dojść po analizie zgłoszeń do krajowych inkubatorów przedsiębiorczości. Polacy rzadko zgłaszają ciekawe pomysły i często kopiują rozwiązania z Zachodu. Owa odtwórczość może wynikać z faktu, że w Polsce unika się ryzyka i porażek, a przedsiębiorcy często wybierają bezpieczne branże i sprawdzone koncepcje. Jednak Jeremy Gutsche, twórca TrendHunter.com radzi, aby nie bać się ryzyka: - Niech porażka będzie częścią każdego dnia - pisze Gutsche w swojej książce „Exploiting Chaos”: Poruszanie się w chaosie wymaga głębokiego zrozumienia tego, co można i czego nie można robić. Porażka to część procesu uczenia się. Aby zaakceptować porażkę należy znaleźć pozytywne sposoby na interpretację nieoczekiwanych rezultatów.

Analiza TrendHunter.com potwierdza powyżej przedstawione dane - niewielka liczba artykułów odnosi się do trendów i innowacji pochodzących z Polski, a żaden z opisanych na portalu nie dotyczy biznesu. 

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.