wp - grudzien 2016

M-commerce w praktyce 2013 - raport

M-commerce w praktyce 2013 - raport

Magazyn / Wiedza

Szacuje się, że wartość rodzimego rynku m-commerce ma osiągnąć w tym roku 0,5 mld zł. Mimo tak pozytywnych informacji, polskie sklepy internetowe nie są jeszcze gotowe na nadchodzące zmiany.

-

Według najnowszych danych Polska ma wszelkie możliwe atuty, by stać się liderem w zakresie handlu mobilnego w tej części Europy. Już dziś 2 na 3 kupowane telefony są smartfonami, 5 milionów osób korzysta z internetu mobilnego, a na 1 mieszkańca średnio przypada 1,4 karty SIM. Platforma mGenerator.pl przygotowała raport nt. stanu polskiego handlu mobilnego.

W zeszłym roku konsumenci wydali za pomocą urządzeń mobilnych 8 mld dol., a najnowsze prognozy mówią, że w tym roku kwota ta wzrośnie do 12, zaś w 2015 może osiągnąć nawet 22 mld dol. Jednocześnie prognozuje się, że m-commerce będzie najdynamiczniej rozwijającym się kanałem dystrybucji. Europa Zachodnia również przeżywa prawdziwy boom w tym obszarze - co 15 sekund ktoś robi zakupy za pomocą smartfona lub tabletu. W samych Niemczech przemysł odzieżowy zarabia w ten sposób co minutę 70 euro, Francuzi natomiast w tym samym czasie wydają 10 euro na usługi turystyczne.

W oczekiwaniu na rewolucję mobilną w Polsce

Mimo ciągle obecnego spowolnienia gospodarczego, Polacy coraz chętniej korzystają z mobilnego internetu. Według estymacji Gemius do końca 2013 roku, będzie on odpowiadał za 9 proc. całego ruchu w polskim internecie.

Bieżący rok ma przynieść duże zmiany na rynku handlu mobilnego w Polsce. Jeszcze nigdy w naszym kraju nie było lepszych warunków do rozwijania sprzedaży w tym kanale. - 300 mln zł to wartość zakupów przez urządzenia mobilne w 2012 roku w Polsce, włączając w to telefony komórkowe – mówi Tomasz Karolak, country manager w Zanox. Według prognoz suma ta może się zwiększyć w tym roku nawet do 0,5 mld zł. Równie optymistyczne dane przedstawia Michał Rokosz z Foodpanda.pl: - Obecnie już co 10-te zamówienie w naszej firmie realizowane jest przez aplikację mobilną. Jest to znacznie wyższy procent niż w większości krajów, gdzie obecny jest nasz serwis. Dodatkowo użytkownicy zamawiający przez aplikację znacznie częściej ponawiają zamówienia niż użytkownicy zamawiający przez stronę internetową.

Ten trend rozumieją firmy zza oceanu i już teraz przeznaczają 90 procent budżetów reklamowych na dostosowanie swoich serwisów WWW do wymagań urządzeń przenośnych. WPolsce też widać już pierwsze przejawy zmiany nastawienia do rozwiązań mobilnych wśród przedsiębiorców prowadzących internetowe sklepy. Z badań mGenerator.pl wynika, że 41 proc. z nich deklaruje wprowadzenie takich ułatwień dla użytkowników w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Jednak równie liczna grupa badanych deklaruje, że uczyni to dopiero w najbliższych 2 latach. - W dzisiejszych czasach klient uzbrojony w urządzenia mobilne, ze stałym dostępem do internetu oraz wsparciem poprzez usługi geolokalizacyjne, może realizować zakupy w każdym miejscu i czasie. Nie skorzysta więc z oferty sklepów niedostosowanych do smartfonów. Marketerzy i firmy, które o tym zapominają i nie dostosowują się do wymagań rynkowych już teraz tracą: klientów, przychody i możliwe rekomendacje w grupie znajomych - mówi Piotr Krawiec, dyrektor generalny w mGenerator.pl. W chwili obecnej mamy więc sytuację, w której sklepy internetowe nie są przygotowane do obsługi klienta dysponującego już urządzeniami mobilnymi i chcącego w ten sposób kupować w sieci.

Z badań mGenerator.pl wynika, że właściciele polskich e-sklepów zaczynają dopiero interesować się handlem mobilnym. Może zachęci ich do tego fakt, że już teraz 31 proc. Polaków posiada smartfony, a liczba ta stale rośnie. Co prawda, na chwilę obecną inwestycja w mobilną stronę, aplikację czy sklep może wydawać się jedynie atrakcyjnym wyróżnikiem na tle konkurencji. Jednak jak pokazuje przykład rynków zachodnich, w ciągu najbliższych miesięcy stanie się wymogiem.

Jednocześnie 76 proc. polskich sklepów internetowych nie posiada żadnych ułatwień – strony lub aplikacji - dla użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych. 41 proc. badanych planuje je wprowadzić dopiero w ciągu najbliższych 2 lat, a 19 proc. sklepów, nie planuje w ogóle ich wdrażać.

O rosnącej roli zakupów mobilnych w Polsce świadczą wyniki sprzedaży w badanych sklepach. Dla 3 proc. respondentów sprzedaż za pomocą urządzeń mobilnych stanowi już 10-20 proc. ogólnej wartości sprzedaży. Dla 12 proc. ankietowanych sklepów jest to 5-10 proc. ogólnej wartości. W przypadku blisko co trzeciego badanego (29 proc.) wartość ta wynosi do 5 proc.

Dlaczego rozwiązania mobilne są ważne?

Przeważająca ilość badanych (76 proc.) stwierdziła, że wdrożenie ułatwień dla użytkowników smartfonów i tabletów może wpłynąć na zwiększenie zainteresowania ich sklepem. Podobna grupa (73 proc.) uznała, że przekładają się one na zwiększenie zysków.

Badani właściciele i menadżerowie e-sklepów wymienili również inne korzyści, które ich zdaniem przynosi wdrożenie mobilnej strony lub dedykowanej aplikacji. Prawie 71 proc. z nich twierdzi, że zastosowanie tych rozwiązań wpływa na zwiększenie dostępności sklepu, a 65 proc., że jest to odpowiedź na wymagania klientów. Stosunkowo duża grupa (59 proc.) badanych uważa również, że wykorzystanie rozwiązań mobilnych w e-sklepie dowodzi jego innowacyjności.

Płatności mobilne

- Duża część zakupów jest rozpoczynana na urządzeniach mobilnych, jednak finalizowana już z użyciem komputerów stacjonarnych lub laptopów. W polskich e-sklepach brakuje mobilnych płatności, pomimo dostępności na rynku. Ich szybkie wdrożenie powinno być więc jednym z priorytetów, który wpłynie na zwiększenie sprzedaży w tych sklepach – mówi Piotr Krawiec z mGenerator.pl. Problem w tym, że 41 proc. właścicieli nie zamierza wprowadzić szybkich form płatności w najbliższym czasie, mimo że uważają je za potrzebne. Z kolei 10 proc. nie chce tego robić w ogóle. Aktualnie, jedynie co piąty badany sklep oferuje taką możliwość swoim klientom.

:: ::

Badanie przeprowadziła w maju 2013 roku agencja Praktycy.com na zlecenie platformy mGenerator.pl. Dane zostały zebrane od próby N=347 polskich sklepów internetowych. W skład grupy badawczej wchodzili właściciele oraz menadżerowie e-sklepów. W badaniu zastosowano metodę CAWI – komputerowo wspomagany wywiad za pomocą ankiety internetowej. Kwestionariusz badania składał się z 18 pytań jedno i wielokrotnego wyboru.

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.