Płeć ma znaczenie

Płeć ma znaczenie

Brief.pl / Wiedza

W 2028 roku kobiety w USA będą zarabiały więcej niż mężczyźni, ich siła nabywcza za 5 lat wyniesie ok. 28 bilionów dolarów. Kobiety zaczynają przejmować rolę głowy rodziny i nierzadko to one podejmują decyzję o rozporządzaniu domowym budżetem i wydatkami. Jak te trendy wpłyną na pracę marketerów i strategie marek?

-

Czasy, w których decyzję zakupu podejmowali wyłącznie mężczyźni i to pod ich dyktando powstawały nowe usługi i produkty, odeszły do lamusa. Wraz z emancypacją, karierą zawodową i rosnącą siłą nabywczą, rola kobiety się zmieniła. Według szacunków Boston Consulting Group, już w 2028 roku kobiety w USA będą średnio zarabiały więcej niż mężczyźni, a ich siła nabywcza za 5 lat wyniesie ok. 28 bilionów dolarów.

Taka sytuacja nie oznacza jednak, że mężczyźni przestaną się liczyć w procesie podejmowania decyzji. Jednak poznanie różnic w zachowaniach nabywczych kobiet i mężczyzn pozwala na lepsze dopasowanie oferty, właściwy przekaz komunikacyjny i skuteczne budowanie relacji interpersonalnych.

Męskie i kobiece wybory

Płeć ma duży wpływ na decyzje zakupowe dotyczące produktów m.in. z branży motoryzacyjnej, farmaceutycznej, spożywczej czy finansowej. Kobiety i mężczyzn różni motywacja, sposób podejmowania decyzji i źródła, z których czerpią informacje na temat produktu czy usługi.


Według badania serwisu internetowego MarketingKobiet.pl rosnąca siła nabywcza kobiet wskazuje na rozwój marketingu zorientowanego na płeć. Jednak od lat role stereotypowe wciąż pozostają te same. Gdy panie decydują o zakupie artykułów spożywczych (87,7 proc.), czy środków czystości (81,1 proc.), panowie biorą odpowiedzialność za wybór samochodu i sprzętu RTV i AGD (odpowiednio: 84,2 proc. oraz 70,1 proc.).

Ale już w przypadku produktów finansowych granice się zacierają, choć wciąż to mężczyźni głównie podejmują decyzje w tym zakresie. Badania wykazują, że kobiety są dużo bardziej wymagającymi klientkami niż mężczyźni. Jednak w porównaniu z mężczyznami, kobiety poświęcają mniej czasu na zebranie informacji o produkcie, który chcą zakupić. Są również mniej lojalne wobec marki.

Konsumenci mają wciąż  zbyt małą świadomość, że produkt i usługi mogą być do nich lepiej dopasowane. Ta uwaga dotyczy zwłaszcza kobiet. Dotychczas działania marketingowe skierowane były głównie do mężczyzn, co wynikało z faktu, że dawniej byli głównymi żywicielami rodziny. Kobiety, pomimo że mają wysokie oczekiwania rynkowe, to przy niewystarczającej ofercie kierowanej do nich, nie wiedzą, jak mogłaby ona wyglądać, bo rynek jeszcze nie do końca zrozumiał ich potrzeb. Konsumenci oczekują, że działania marketingowe w większym stopniu skierowane będą do kobiet, 62 proc. respondentów uważa, że taki marketing ma przyszłość.


Zmieniające się trendy

Według raportu Inquiry kobiety zaczynają przejmować rolę głowy rodziny i nierzadko to one podejmują decyzję o rozporządzaniu domowym budżetem i wydatkami. Aż 91 proc. kobiet podejmuje kluczowe decyzje dotyczące inwestycji w dom, 60 proc. zmiany samochodu.

Współczesne Polki coraz częściej patrzą przez pryzmat pracy, ale i pasji. Dlatego planując działania marketingowe firmy powinny uwzględnić zmieniający się trend. – Obecnie na tak konkurencyjnym rynku niezwykle istotne jest rozeznanie, jakie są potrzeby konsumentów, uwzględniając w części kategorii szczególny podział na płeć. Dzięki temu nowe produkty będą kierowane do właściwych segmentów. Badania są również wyraźnym sygnałem dla sklepów wielkopowierzchniowych, które dzięki analizom mogą dokonać właściwej organizacji przestrzeni sprzedaży – mówi Paweł Jurowczyk z ABR Sesta.

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.