wp - grudzien 2016

Gdańsk szuka tożsamości

Gdańsk szuka tożsamości

Brief for Poland / Inspiracje

Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, opowiada o tym, dlaczego władzom miasta zależy, aby stolica województwa pomorskiego mogła nosić miano miasta smart, które rozwiązania zostaną wprowadzone w tym celu, oraz wyjaśnia, co to oznacza dla przeciętnego mieszkańca i turysty.

-

Gdańsk chce być smart city. Niedawno podobny pomysł przedstawiły władze Zakopanego. Skąd taka popularność idei w Polsce?

Smart to nowoczesność, zmiana myślenia, innowacyjność, inteligentne rozwiązania, a więc tożsamość miasta. Dzisiaj, aby się rozwijać, należy być konkurencyjnym – a takim można być w czymś konkretnym, w czymś, co nas wyróżni na tle innych miast. I my tych rzeczy poszukujemy. Chcemy być poprzez nie rozpoznawalni. Poszukujemy swojej tożsamości. Posiadając ją, wiemy, których inwestorów chcemy pozyskać, kogo szukamy, jakie powinny być kierunki rozwoju miasta, jakie będziemy stawiać sobie cele strategiczne, jak budować programy operacyjne itd.

Co to znaczy dla przeciętnego mieszkańca i turysty, że Gdańsk będzie smart city?

Turysta czy mieszkaniec w ogóle nie musi widzieć etykiety „smart”, ale smart city to ułatwienia. Weźmy tutaj przykład wspomnianego turysty. Jeszcze na etapie, kiedy nie jest on turystą, a tylko zastanawia się, czy przyjechać do Gdańska, powinien być wyposażony w aplikacje dostosowane do jego potrzeb, które pomogą mu w podjęciu decyzji – aplikacje, które będą funkcjonalne i łatwe w użytkowaniu. Potencjalny turysta może określić charakter swojej wizyty, liczbę dni, które chce spędzić w Gdańsku czy metropolii, standard, w którym chciałby zamieszkać, maksymalną kwotę, którą chciałby wydać itd. Wówczas system powinien zaproponować mu i umożliwić rezerwację noclegu, gwarantując pewien standard, podsunąć konkretne produkty turystyczne, umożliwić wydrukowanie właściwych mapek, zasugerować przeczytanie odpowiedniej informacji, określić przewidywaną pogodę itp. Po przyjeździe do Gdańska turysta powinien móc skorzystać z systemu informacji miejskiej, zakupić odpowiednie bilety, oczywiście w jak najłatwiejszej dla siebie formie, a także dostać informację turystyczną dopasowaną do jego potrzeb.
Z kolei mieszkaniec może liczyć na zoptymalizowany proces załatwiania różnych spraw publicznych, mieć łatwy dostęp do interesującej go wiedzy – czy to kalendarza eventów, czy możliwości pogłębienia wiedzy bądź innej wcześniej określonej informacji.

Cały wywiad można przeczytać w majowym numerze magazynu Brief (nr 163/2013).

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.