Gdańsk szuka tożsamości

Gdańsk szuka tożsamości

Brief for Poland / Inspiracje

Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, opowiada o tym, dlaczego władzom miasta zależy, aby stolica województwa pomorskiego mogła nosić miano miasta smart, które rozwiązania zostaną wprowadzone w tym celu, oraz wyjaśnia, co to oznacza dla przeciętnego mieszkańca i turysty.

-

Gdańsk chce być smart city. Niedawno podobny pomysł przedstawiły władze Zakopanego. Skąd taka popularność idei w Polsce?

Smart to nowoczesność, zmiana myślenia, innowacyjność, inteligentne rozwiązania, a więc tożsamość miasta. Dzisiaj, aby się rozwijać, należy być konkurencyjnym – a takim można być w czymś konkretnym, w czymś, co nas wyróżni na tle innych miast. I my tych rzeczy poszukujemy. Chcemy być poprzez nie rozpoznawalni. Poszukujemy swojej tożsamości. Posiadając ją, wiemy, których inwestorów chcemy pozyskać, kogo szukamy, jakie powinny być kierunki rozwoju miasta, jakie będziemy stawiać sobie cele strategiczne, jak budować programy operacyjne itd.

Co to znaczy dla przeciętnego mieszkańca i turysty, że Gdańsk będzie smart city?

Turysta czy mieszkaniec w ogóle nie musi widzieć etykiety „smart”, ale smart city to ułatwienia. Weźmy tutaj przykład wspomnianego turysty. Jeszcze na etapie, kiedy nie jest on turystą, a tylko zastanawia się, czy przyjechać do Gdańska, powinien być wyposażony w aplikacje dostosowane do jego potrzeb, które pomogą mu w podjęciu decyzji – aplikacje, które będą funkcjonalne i łatwe w użytkowaniu. Potencjalny turysta może określić charakter swojej wizyty, liczbę dni, które chce spędzić w Gdańsku czy metropolii, standard, w którym chciałby zamieszkać, maksymalną kwotę, którą chciałby wydać itd. Wówczas system powinien zaproponować mu i umożliwić rezerwację noclegu, gwarantując pewien standard, podsunąć konkretne produkty turystyczne, umożliwić wydrukowanie właściwych mapek, zasugerować przeczytanie odpowiedniej informacji, określić przewidywaną pogodę itp. Po przyjeździe do Gdańska turysta powinien móc skorzystać z systemu informacji miejskiej, zakupić odpowiednie bilety, oczywiście w jak najłatwiejszej dla siebie formie, a także dostać informację turystyczną dopasowaną do jego potrzeb.
Z kolei mieszkaniec może liczyć na zoptymalizowany proces załatwiania różnych spraw publicznych, mieć łatwy dostęp do interesującej go wiedzy – czy to kalendarza eventów, czy możliwości pogłębienia wiedzy bądź innej wcześniej określonej informacji.

Cały wywiad można przeczytać w majowym numerze magazynu Brief (nr 163/2013).

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Przedsiębiorczy Poznań

Brief.pl / Aktualności

Przedsiębiorczy Poznań
Przedsiębiorczy Poznań

Jednym z pięciu priorytetów, zawartych w przyjętej w tym roku przez Radę Miasta Strategii Rozwoju Miasta Poznania 2020+, jest nowoczesna przedsiębiorczość. Oznacza to, że w Poznaniu ma rozwijać się zróżnicowana, nowoczesna i silna gospodarka. Lokalne, niewielkie firmy mają uzyskać wsparcie w działaniach innowacyjnych. Wspierana ma być też współpraca biznesu i nauki, pomoc uzyskać mają lokalne startupy. Miasto ma również działać na rzecz zwiększenia poziomu umiędzynarodowienia poznańskiej przedsiębiorczości. I nie są to puste deklaracje.