Mniejsze wydatki na reklamę w 2013

Mniejsze wydatki na reklamę w 2013

Brief.pl / Wiedza

Według prognoz ZenithOptimedia łączne wydatki netto na reklamę w Polsce w 2013 roku będą niższe od ubiegłorocznych o 5,9 proc. Wartość rynku reklamowego wyniesie na koniec roku 6,352 mld złotych. Oznacza to redukcję wcześniejszych estymacji, mówiących o spadku wartości rynku o 5,2 proc.

-

Przygotowując poprzednią prognozę anlitycy ZenithOptimedia przyjęli założenie, że w drugiej połowie roku polska gospodarka nieco przyspieszy. Z kolei pesymistyczny scenariusz zakładał, że jeśli sytuacja gospodarcza się nie poprawi, rynek reklamowy może się skurczyć w tym roku nawet o 8-9 proc. Jest on wciąż aktualny, bowiem dane makroekonomiczne wskazują, że druga połowa roku nie będzie jednak tak dobra jak się spodziewano. W pierwszym kwartale wzrost PKB wyniósł zaledwie 0,5 proc., był to więc piąty z kolei kwartał, w którym dynamika gospodarcza była niższa niż trzy miesiące wcześniej.

Wolniejszy wzrost gospodarczy

Choć ekonomiści wciąż oczekują, że drugie półrocze będzie dla gospodarki lepsze niż pierwsze, kolejne instytucje redukują prognozy wzrostu PKB. Bank Światowy obniżył prognozy wzrostu gospodarczego dla Polski z 1,5 do 1 proc., a OECD szacuje, że PKB Polski wzrośnie zaledwie o 0,9 proc. (wcześniej prognozowano wzrost o 1,6 proc.).

Reakcje reklamodawców

Reklamodawcy reagują na te zmiany zmniejszając inwestycje w media. Spadły wydatki na reklamę firm z branży telekomunikacyjnej i FMCG. Na stabilnym poziomie utrzymują się wydatki branży finansowej i farmaceutycznej. Rosną natomiast inwestycje reklamowe dużych sieci handlowych, szczególnie tych, które przyciągają klientów niskimi cenami.

Korekta prognoz

- Wobec tych zmian także i my zdecydowaliśmy o korekcie prognoz wartości wydatków reklamowych w 2013 roku. - powiedziała Monika Bronowska, CEO ZenithOptimedia Group. Niewielka korekta dotyczy prognoz wydatków na reklamę w telewizji - będą one w tym roku niższe od ubiegłorocznych o 5,9 proc. Na obniżenie wpływów z reklamy w tym medium wpływa zarówno ogólna sytuacja na rynku, jak i przepływ widowni oraz budżetów reklamowych z największych ogólnopolskich stacji (TVP1, TVP2, Polsat i TVN) do stacji odbieranych dzięki naziemnej telewizji cyfrowej.

Większe wydatki na internet, social media, mobile marketing i kino

Analitycy ZenithOptimedia skorygowali także prognozę wydatków na reklamę w internecie - wzrosną one w tym roku o 7,3 proc.  W tym segmencie stale rosną wydatki na reklamę wideo, którą reklamodawcy postrzegają coraz częściej jako przedłużenie kampanii telewizyjnych. Coraz większa liczba użytkowników smarfonów i tabletów sprawia, że rosną także inwestycje w mobile marketing. Zwiększają się również budżety na kampanie w social media, w szczególności na Facebooku, oraz na reklamy w wyszukiwarce Google, choć ich dynamika jest nieco niższa niż w ubiegłych latach. Lekki spadek odnotowuje natomiast display, którego kosztem rosną wydatki na reklamę wideo, mobile, social media i SEM. Wydatki na reklamę kinową wzrosną w 2013 roku o 1,8 proc. Kino to drugie - obok internetu - medium, które odnotuje w tym roku wzrost wydatków reklamowych, choć i on będzie niższy niż prognozowano w kwietniu.

Mniejsze wydatki na prasę, outdoor i radio

Reklamodawcy wciąż zmniejszają wydatki na reklamę w prasie. W magazynach wpływy z reklam będą  w tym roku niższe o 21 proc. Jeszcze więcej stracą dzienniki - wydatki na reklamę w nich zmniejszą się w porównaniu z ubiegłym rokiem aż o 25,2 proc. Obniżenie prognoz dotyczy także outdooru. W 2013 roku wydatki na reklamę zewnętrzną będą niższe od ubiegłorocznych o 9 proc. Największa zmiana dotyczy prognozy wydatków na reklamę radiową - ZenithOptimedia prognozuje, że spadną one o 4,4 proc. (wobec poprzednio prognozowanego spadku wydatków o 0,6 proc.). Stabilną pozycją tego medium zachwiała w dużej mierze redukcja budżetów przez Aflofarm - największego reklamodawcę na rynku radiowym.

Globalne wydatki na reklamę wzrosną o 3,5 proc. Na koniec roku wartość globalnego rynku reklamowego wyniesie 505 mld dolarów.

ZenithOptimedia

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

Brief.pl / Aktualności

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?
Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

W dzisiejszych czasach bardzo popularna jest strategia promocji, wchodząc do sklepu jesteśmy z każdej półki atakowani promocjami cenowymi. Okazuje się jednak, że promocje w dłuższej perspektywie przynoszą pyrrusowe zwycięstwa. W co zatem warto zainwestować, co jest driverem zakupowym, którym kieruje się coraz więcej klientów?

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Brief.pl / Aktualności

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków
Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Rozwój technologiczny, który z roku na rok nabiera tempa, coraz bardziej wpływa na życie każdego z nas. Zgodnie z tegorocznym raportem firmy doradczej Deloitte „TMT Predictions” na progu kolejnej rewolucji stoi telekomunikacja, której napędem będą m.in. sieć piątej generacji (5G), beacony oraz technologie biometryczne. Polska w tych aspektach już dziś nie ustępuje rynkom światowym. Jak wynika z badania Deloitte aż 57 proc. dorosłych użytkowników telefonów komórkowych w Polsce korzysta już z 4G/LTE, a 31 proc. nieposiadających takiej usługi w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy chce z niej skorzystać. Beneficjentem kolejnej fali zmian w telekomunikacji będą też polskie firmy technologiczne, specjalizujące się w świadczeniu obsługi IT-as-a-service i działające na rynku beaconów.