Treści z social media w prasie, radio i TV

Treści z social media w prasie, radio i TV

Magazyn / Wiedza

W ciągu 12 miesięcy media znacznie zwiększyły częstotliwość korzystania z informacji, historii, filmów, zdjęć i wypowiedzi pozyskanych z sieci społecznościowych. Liczba powołań na newsy z social media wzrosła przez rok z poziomu niecałych 500 do prawie 1000 cytowań miesięcznie. Tylko po co nam treści z social media w prasie, radio i TV?

-

Heavy userzy internetowi z reguły i tak są poza mediami, multiscreenowcy owszem, patrzą w TV ale trendy z sieci i tak znają znacznie szybciej niż zdąży je pokazać telewizja. Z kolei osoby nie korzystające na co dzień intensywnie z sieci to też nie do końca grupa, dla której media „wychodzą naprzeciw oczekiwaniom odbiorców”.

Scenariusz kryzysowy?
Ten stan rzeczy można rozpatrywać w pierwszej kolejności pod kątem rachunku ekonomicznego oraz konieczności wymuszonej przez działania konkurencji. Cięcie kosztów, więcej pracy na jednego dziennikarza, wszechobecność różnorodnych treści itp. Jednym słowem tanio, szybko, łatwo, a do tego atrakcyjnie. Wykorzystywanie zasobów treści społecznościowych zapewnia też bezpieczeństwo i komfort korzystania ze źródeł nieobciążonych konkurencyjnością, jaką jest powoływanie się na informacje zdobyte i opublikowane przez inne medium. Idąc dalej tym tropem – każdy tweet to swoisty super-news.

Szansa czy zagrożenie
Zagrożenia upatrywać można w paradoksalnej sytuacji - zamiast większej różnorodności treści prezentowanej w mediach, możemy spotkać się z jeszcze silniejszym ujednoliceniem prezentowanych tematów. Podążanie za trendami i coraz krótszy cykl życia informacji wymuszony przez mikro-mody tematyczne w internecie powodować może ściślejszą selekcję i filtrowanie treści. W przerysowanej wizji media tradycyjne stałyby się wtedy przeglądem wieści z sieci.

Odrębnym problemem pozostaje na tym tle kwestia wiarygodności materiałów tworzonych przez użytkowników. Optymista podkreśli, że sieć to świetne narzędzie umożliwiające sprawdzenie informacji w wielu miejscach jednocześnie. Pesymista zripostuje, że dziennikarze w wiecznym niedoczasie nie weryfikują zdobytych treści, a internet daje nieskończone możliwości generowania fałszywych doniesień. I zilustruje to licznymi przykładami – od filmiku z ptakiem porywającym dziecko po Twittera Białego Domu przejętego skutecznie przez hakerów.


Szansa czy zagrożenie? Podobnie jak dylemat, czy to era konwergencji stworzyła nowy typ odbiorcy, czy odwrotnie – nowy odbiorca wymusił dla mediów nowy model… To już jednak temat na osobną dyskusję.

::

Zachęcamy do przeczytania całego artykułu w czerwcowym wydaniu "Briefu" (nr 164/2013).

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Przedsiębiorczy Poznań

Brief.pl / Aktualności

Przedsiębiorczy Poznań
Przedsiębiorczy Poznań

Jednym z pięciu priorytetów, zawartych w przyjętej w tym roku przez Radę Miasta Strategii Rozwoju Miasta Poznania 2020+, jest nowoczesna przedsiębiorczość. Oznacza to, że w Poznaniu ma rozwijać się zróżnicowana, nowoczesna i silna gospodarka. Lokalne, niewielkie firmy mają uzyskać wsparcie w działaniach innowacyjnych. Wspierana ma być też współpraca biznesu i nauki, pomoc uzyskać mają lokalne startupy. Miasto ma również działać na rzecz zwiększenia poziomu umiędzynarodowienia poznańskiej przedsiębiorczości. I nie są to puste deklaracje.