Wizerunek Polski nie pomaga rodzimym firmom

Wizerunek Polski nie pomaga rodzimym firmom

Magazyn / Inspiracje

Polskie produkty są postrzegane podobnie do chińskiej, taniej masówki „no name”, nasz kraj często kojarzy się ze Wschodem, z państwem zacofanym gospodarczo, a rząd za słabo dba o budowanie wizerunku Polski, jako kraju, w którym również działają europejscy liderzy - tak uważa Mikołaj Placek, prezes zarządu firmy Oknoplast.

-

Czy pochodzenie firmy z Polski utrudnia, ułatwia prowadzenie biznesu czy może jest to kwestia neutralna?
Na pewno polskie produkty nie są kojarzone ze szwajcarską precyzją albo niemiecką solidnością. Raczej w ogromnej większości, zwłaszcza w Europie, są postrzegane podobnie do chińskiej, taniej masówki „no name”. Ubolewam nad tym, ale z drugiej strony stanowi to dla nas wyzwanie, by udowodnić, że w naszym przypadku jest inaczej.

Skoro możemy zapomnieć o szwajcarskiej precyzji i niemieckiej solidności, to co nam zostaje? Jakie cechy Polaków są przenoszone na produkty wywodzące się z Polski?
Jest taka jedna cecha, która na pierwszy rzut oka może wydawać się cechą negatywną. To nasza ułańska fantazja – ta jednak, ukierunkowana pozytywnie sprawia, że nie ma dla nas rzeczy niemożliwych. Dzięki niej to, co często zachodnim firmom wydaje się niewykonalne, dla nas jest wyzwaniem. Będziemy myśleć i działać tak, by rzecz zrealizować. Ale jest to raczej myślenie ukierunkowane na filozofię biznesowego działania, niż na same produkty.

Jak Polska jest postrzegana przez kontrahentów z innych krajów?
Tym, którzy nigdy nie mieli do czynienia z Polską, nie byli w naszym kraju, Polska kojarzy się ze Wschodem, z krajem zacofanym gospodarczo. Jednakże już sama wizyta często zmienia ten obraz. W ogromnej większości i w przypadku takich branż, jak np. stolarka otworowa, która jest stosunkowo młoda, nasze zakłady są często dużo bardziej nowoczesne, znacznie bardziej efektywne i mają większą wydajność.

Czy państwo pomaga polskim firmom w zdobywaniu zagranicznych rynków?
Ruszyły w ostatnim czasie różne programy wspomagające polskich eksporterów, także w branży okiennej. Jednakże w mojej ocenie za mało jest aktywności rządowych zmieniających wizerunek Polski jako kraju, w którym również działają europejscy liderzy w produkcji poszczególnych dóbr – jak choćby nasza firma czy Fakro w branży okien dachowych.

 

:: ::

Zachęcamy do przeczytania całego wywiadu z Mikołajem Plackiem w czerwcowym wydaniu "Briefu".

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Brief.pl / Aktualności

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar
Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Zbierają dane o użytkownikach sieci w 187 państwach, a ich autorska platforma DMP – OnAudience.com - przetwarza już ponad 3 mld profili internautów. Pokornie przyznają, że nie monitorują jeszcze aktywności sieciowej mieszkańców San Escobar, ale i tu obiecują rychłą poprawę. Warszawska spółka Cloud Technologies swój biznes zaczynała jako start-up w garażu, dziś po 6 latach działalności ma pozycję polskiego lidera analityki Big Data, posiadającego największą hurtownię danych w Europie. W tym roku spółka planuje opuścić NewConnect na rzecz głównego parkietu GPW.