Wizerunek Polski nie pomaga rodzimym firmom

Wizerunek Polski nie pomaga rodzimym firmom

Magazyn / Inspiracje

Polskie produkty są postrzegane podobnie do chińskiej, taniej masówki „no name”, nasz kraj często kojarzy się ze Wschodem, z państwem zacofanym gospodarczo, a rząd za słabo dba o budowanie wizerunku Polski, jako kraju, w którym również działają europejscy liderzy - tak uważa Mikołaj Placek, prezes zarządu firmy Oknoplast.

-

Czy pochodzenie firmy z Polski utrudnia, ułatwia prowadzenie biznesu czy może jest to kwestia neutralna?
Na pewno polskie produkty nie są kojarzone ze szwajcarską precyzją albo niemiecką solidnością. Raczej w ogromnej większości, zwłaszcza w Europie, są postrzegane podobnie do chińskiej, taniej masówki „no name”. Ubolewam nad tym, ale z drugiej strony stanowi to dla nas wyzwanie, by udowodnić, że w naszym przypadku jest inaczej.

Skoro możemy zapomnieć o szwajcarskiej precyzji i niemieckiej solidności, to co nam zostaje? Jakie cechy Polaków są przenoszone na produkty wywodzące się z Polski?
Jest taka jedna cecha, która na pierwszy rzut oka może wydawać się cechą negatywną. To nasza ułańska fantazja – ta jednak, ukierunkowana pozytywnie sprawia, że nie ma dla nas rzeczy niemożliwych. Dzięki niej to, co często zachodnim firmom wydaje się niewykonalne, dla nas jest wyzwaniem. Będziemy myśleć i działać tak, by rzecz zrealizować. Ale jest to raczej myślenie ukierunkowane na filozofię biznesowego działania, niż na same produkty.

Jak Polska jest postrzegana przez kontrahentów z innych krajów?
Tym, którzy nigdy nie mieli do czynienia z Polską, nie byli w naszym kraju, Polska kojarzy się ze Wschodem, z krajem zacofanym gospodarczo. Jednakże już sama wizyta często zmienia ten obraz. W ogromnej większości i w przypadku takich branż, jak np. stolarka otworowa, która jest stosunkowo młoda, nasze zakłady są często dużo bardziej nowoczesne, znacznie bardziej efektywne i mają większą wydajność.

Czy państwo pomaga polskim firmom w zdobywaniu zagranicznych rynków?
Ruszyły w ostatnim czasie różne programy wspomagające polskich eksporterów, także w branży okiennej. Jednakże w mojej ocenie za mało jest aktywności rządowych zmieniających wizerunek Polski jako kraju, w którym również działają europejscy liderzy w produkcji poszczególnych dóbr – jak choćby nasza firma czy Fakro w branży okien dachowych.

 

:: ::

Zachęcamy do przeczytania całego wywiadu z Mikołajem Plackiem w czerwcowym wydaniu "Briefu".

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.