wp - grudzien 2016

Rządowe strony WWW niedostosowane

Rządowe strony WWW niedostosowane

Brief for Poland / Wiedza

Fundacja Widzialni przebadała 114 serwisów, w tym strony Sejmu, Senatu, Prezydenta, Kancelarii Premiera, Sądu Najwyższego, Trybunału Konstytucyjnego oraz 18 ministerstw i 90 stron instytucji im podległych.

-

Eksperci oraz użytkownicy niewidomi, niedowidzący i głusi oceniali stanu dostępności polskich stron WWW po wejściu w życie rozporządzenia, które nakłada obowiązek dostosowania serwisów publicznych dla osób niepełnosprawnych, starszych i pozostałych narażonych na tzw. wykluczenie cyfrowe.

Analizowano 13 podstawowych elementów WWW, które mają największy wpływ na ich funkcjonowanie i odbiór treści. Najlepiej wypadły serwisy: Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej - mpips.gov.pl - oraz Ministerstwa Finansów - finanse.mf.gov.pl, które otrzymały oceny dostateczne. Pozostałe strony otrzymały oceny niedostateczne. Wynik ten nie odbiega jednak od średniej europejskiej. Co ciekawe, patronat nad badaniem objęło Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz Rzecznika Praw Obywatelskich, których strony oceniono negatywnie.

Główne wnioski:

• Administracja publiczna dostrzega problem dostępności stron WWW. Serwisy poprawiają się w warstwie wizualnej, ale nie idzie to w parze z poprawą jakości kodu HTML. Poprawny semantycznie kod gwarantuje, że osoby niewidome, niedowidzące, niepełnosprawne ruchowo będą mogły bez przeszkód dotrzeć do treści serwisu i ją odczytać.

• Twórcy serwisów publicznych nie do końca wiedzą, które elementy strony WWW są kluczowe dla poprawnego odczytania jej przez osoby niepełnosprawne. W aż 93 proc. przypadków elementy graficzne nie posiadały opisów alternatywnych lub ich zawartość nie przekazywała prawidłowej informacji. W 87 proc. strony WWW nie posiadały nagłówków lub ich wykorzystanie było przypadkowe, a hierarchia niezachowana, co uniemożliwia/ utrudnia wyszukiwanie informacji przez. Równie dużym problemem okazało się właściwe tworzenie formularzy.

• Zwiększają się kompetencje użytkowników, którzy - pomimo trudności - w ponad 70 proc. mogli zidentyfikować wskazane elementy i wykonać zadania.

- O dostępności mówi się coraz więcej. Dostrzegamy dobre intencje: powiększanie czcionek, wersje w kontraście, ale rozwiązania te - jeśli nie zadbamy o podstawy - nie spełnią swojej roli. Dlatego potrzebne są: fachowe publikacje, szkolenia dla twórców i redaktorów stron, nadzór techniczny - zauważa Przemysław Marcinkowski, ekspert Fundacji Widzialni ds. dostępności.

W audycie wzięły udział również osoby niepełnosprawne. Niewidomi, niedowidzący i głusi użytkownicy wykonali serię zadań takich, jak odszukanie informacji przy pomocy wyszukiwarki, odszukanie danych kontaktowych, wysłanie wiadomości za pomocą formularza, odnalezienie opublikowanych w formie załączników dokumentów.

Od maja 2012 roku obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Rady Ministrów zobowiązujące wszystkie instytucje publiczne do dostosowania swoich serwisów internetowych dla potrzeb osób niepełnosprawnych i wszystkich którzy z różnych powodów nie mogą w pełni skorzystać z zasobów internetu. Zgodnie z zapisami rozporządzenia strony WWW powinny być dostosowane do międzynarodowego standardu WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) uznanego w wielu krajach Europy. Fundacja Widzialni przypomina, że pozostało jedynie dwa lata, aby dostosować serwisy internetowe do potrzeb wszystkich użytkowników.

- Jesteśmy na początku drogi . Mamy dobre prawo, które służy nam za wzór przy tworzeniu standardów w UE, ale tak jak w wielu krajach UE problem jest we wcieleniu przepisów w życie. Musimy zmienić podejście do dostępności. To nie może być tylko obowiązek prawny, czy polityka społeczna. W dobie kryzysu, na dostępność trzeba patrzeć przez pryzmat gospodarki. Nie stać nas na to, by eliminować z rynku 80 mln osób niepełnosprawnych w UE. Na dostępności wygrywamy wszyscy, bo zwiększa ona użyteczność serwisów – tłumaczy europoseł Rafał Trzaskowski, w Parlamencie Europejskim pracujący nad dyrektywą o dostępności WWW sektora publicznego, która ma pomóc wdrażać polskie przepisy.

Wyniki opublikowano w „Raporcie Otwarcia 2013 – badanie dostępności stron WWW” dostępnym na www.widzialni.org/container/Raport_Otwarcia_2013.pdf

 

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.