Rządowe strony WWW niedostosowane

Rządowe strony WWW niedostosowane

Brief for Poland / Wiedza

Fundacja Widzialni przebadała 114 serwisów, w tym strony Sejmu, Senatu, Prezydenta, Kancelarii Premiera, Sądu Najwyższego, Trybunału Konstytucyjnego oraz 18 ministerstw i 90 stron instytucji im podległych.

-

Eksperci oraz użytkownicy niewidomi, niedowidzący i głusi oceniali stanu dostępności polskich stron WWW po wejściu w życie rozporządzenia, które nakłada obowiązek dostosowania serwisów publicznych dla osób niepełnosprawnych, starszych i pozostałych narażonych na tzw. wykluczenie cyfrowe.

Analizowano 13 podstawowych elementów WWW, które mają największy wpływ na ich funkcjonowanie i odbiór treści. Najlepiej wypadły serwisy: Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej - mpips.gov.pl - oraz Ministerstwa Finansów - finanse.mf.gov.pl, które otrzymały oceny dostateczne. Pozostałe strony otrzymały oceny niedostateczne. Wynik ten nie odbiega jednak od średniej europejskiej. Co ciekawe, patronat nad badaniem objęło Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz Rzecznika Praw Obywatelskich, których strony oceniono negatywnie.

Główne wnioski:

• Administracja publiczna dostrzega problem dostępności stron WWW. Serwisy poprawiają się w warstwie wizualnej, ale nie idzie to w parze z poprawą jakości kodu HTML. Poprawny semantycznie kod gwarantuje, że osoby niewidome, niedowidzące, niepełnosprawne ruchowo będą mogły bez przeszkód dotrzeć do treści serwisu i ją odczytać.

• Twórcy serwisów publicznych nie do końca wiedzą, które elementy strony WWW są kluczowe dla poprawnego odczytania jej przez osoby niepełnosprawne. W aż 93 proc. przypadków elementy graficzne nie posiadały opisów alternatywnych lub ich zawartość nie przekazywała prawidłowej informacji. W 87 proc. strony WWW nie posiadały nagłówków lub ich wykorzystanie było przypadkowe, a hierarchia niezachowana, co uniemożliwia/ utrudnia wyszukiwanie informacji przez. Równie dużym problemem okazało się właściwe tworzenie formularzy.

• Zwiększają się kompetencje użytkowników, którzy - pomimo trudności - w ponad 70 proc. mogli zidentyfikować wskazane elementy i wykonać zadania.

- O dostępności mówi się coraz więcej. Dostrzegamy dobre intencje: powiększanie czcionek, wersje w kontraście, ale rozwiązania te - jeśli nie zadbamy o podstawy - nie spełnią swojej roli. Dlatego potrzebne są: fachowe publikacje, szkolenia dla twórców i redaktorów stron, nadzór techniczny - zauważa Przemysław Marcinkowski, ekspert Fundacji Widzialni ds. dostępności.

W audycie wzięły udział również osoby niepełnosprawne. Niewidomi, niedowidzący i głusi użytkownicy wykonali serię zadań takich, jak odszukanie informacji przy pomocy wyszukiwarki, odszukanie danych kontaktowych, wysłanie wiadomości za pomocą formularza, odnalezienie opublikowanych w formie załączników dokumentów.

Od maja 2012 roku obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Rady Ministrów zobowiązujące wszystkie instytucje publiczne do dostosowania swoich serwisów internetowych dla potrzeb osób niepełnosprawnych i wszystkich którzy z różnych powodów nie mogą w pełni skorzystać z zasobów internetu. Zgodnie z zapisami rozporządzenia strony WWW powinny być dostosowane do międzynarodowego standardu WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) uznanego w wielu krajach Europy. Fundacja Widzialni przypomina, że pozostało jedynie dwa lata, aby dostosować serwisy internetowe do potrzeb wszystkich użytkowników.

- Jesteśmy na początku drogi . Mamy dobre prawo, które służy nam za wzór przy tworzeniu standardów w UE, ale tak jak w wielu krajach UE problem jest we wcieleniu przepisów w życie. Musimy zmienić podejście do dostępności. To nie może być tylko obowiązek prawny, czy polityka społeczna. W dobie kryzysu, na dostępność trzeba patrzeć przez pryzmat gospodarki. Nie stać nas na to, by eliminować z rynku 80 mln osób niepełnosprawnych w UE. Na dostępności wygrywamy wszyscy, bo zwiększa ona użyteczność serwisów – tłumaczy europoseł Rafał Trzaskowski, w Parlamencie Europejskim pracujący nad dyrektywą o dostępności WWW sektora publicznego, która ma pomóc wdrażać polskie przepisy.

Wyniki opublikowano w „Raporcie Otwarcia 2013 – badanie dostępności stron WWW” dostępnym na www.widzialni.org/container/Raport_Otwarcia_2013.pdf

 

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Brief.pl / Aktualności

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar
Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Zbierają dane o użytkownikach sieci w 187 państwach, a ich autorska platforma DMP – OnAudience.com - przetwarza już ponad 3 mld profili internautów. Pokornie przyznają, że nie monitorują jeszcze aktywności sieciowej mieszkańców San Escobar, ale i tu obiecują rychłą poprawę. Warszawska spółka Cloud Technologies swój biznes zaczynała jako start-up w garażu, dziś po 6 latach działalności ma pozycję polskiego lidera analityki Big Data, posiadającego największą hurtownię danych w Europie. W tym roku spółka planuje opuścić NewConnect na rzecz głównego parkietu GPW.