"Jak napisał na Facebooku...", czyli społecznościowe źródło informacji

"Jak napisał na Facebooku...", czyli społecznościowe źródło informacji

Magazyn / Wiedza

W ciągu roku podwoiła się w polskich mediach liczba publikacji odwołujących się do treści zaczerpniętych z portali społczenościowych. Mimo ogromnej różnorodności serwisów i platform monopol na cytowania mają Twitter, Facebook i YouTube. Czy to znaczy, że Twitter odbierze pracę rzecznikom prasowym polityków, Facebook zastąpi pracę w terenie, a YouTube stanie się idealną agencją informacyjną w czasach permanentnego cięcia kosztów?

-

W kwietniu 2012 roku Instytut Monitorowania Mediów rozpoczął badanie, którego celem było sprawdzenie w jakim stopniu media tradycyjne, czyli prasa, radio i telewizja, korzystają z informacji, doniesień, wypowiedzi zamieszczonych pierwotnie w mediach społecznościowych. Pod lupę wzięto odwołania do treści m.in. z Twittera, Facebooka i YouTube. Po zebraniu kompletu danych nadszedł czas na podsumowanie: jak tradycyjne media w Polsce wykorzystują treści publikowane przez użytkowników social media?

Coraz więcej treści z sieci
W ciągu 12 miesięcy media znacznie zwiększyły częstotliwość korzystania z informacji, historii, filmów, zdjęć i wypowiedzi pozyskanych z sieci społecznościowych. Liczba powołań na newsy z social media wzrosła przez rok z poziomu niecałych 500 do prawie 1000 cytowań miesięcznie. Próba była stała i obejmowała co miesiąc ponad 900 gazet i czasopism oraz 11 stacji telewizyjnych i 9 rozgłośni radiowych. Gdyby wziąć pod uwagę jeszcze szerszy zakres polskiego rynku mediów elektronicznych, liczby byłyby jeszcze wyższe.

Prasa czerpie z Facebooka, radio używa Twittera
Cytowane są w zasadzie wyłącznie materiały z Twittera, Facebooka i YouTube. Pozostałe objęte analizą, m.in. nk.pl, blip.pl, demotywatory.pl, wykop.pl to po zsumowaniu zaledwie 1 proc. całości. Charakterystyczny jest też podział preferencji korzystania mediów z poszczególnych społecznych źródeł informacji.

W prasie znajdziemy głównie odwołania do Facebooka. Informacje z tego serwisu często są uzupełnieniem przekrojowych artykułów lub pojawiają się w formacie reportaży, human stories i informacji typu soft – od  plotek o celebrytach po ciekawostki z różnych stron świata. Zatem, czy reporter musi jeszcze wychodzić w teren, czy wystarczy mu już w zasadzie sam dostęp do internetu?

Telewizja oczywiście częściej niż prasa i radio czerpie z YouTube, bo to dobre źródło darmowych materiałów wideo, często atrakcyjnych, nie tylko ze względu na sensacyjność, ale i swą unikalność.

Radio zdecydowanie stawia na Twittera - tu przyczyny dopatrywać się można w samym formacie przekazu – częste serwisy informacyjne dają możliwość regularnego i natychmiastowego powoływania się na np. tweetujących coraz chętniej polityków.

:: ::

Zachęcamy do przeczytania całego artykułu w czerwcowym wydaniu "Briefu" (nr 164/2013).

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.