wp - grudzien 2016

"Jak napisał na Facebooku...", czyli społecznościowe źródło informacji

"Jak napisał na Facebooku...", czyli społecznościowe źródło informacji

Magazyn / Wiedza

W ciągu roku podwoiła się w polskich mediach liczba publikacji odwołujących się do treści zaczerpniętych z portali społczenościowych. Mimo ogromnej różnorodności serwisów i platform monopol na cytowania mają Twitter, Facebook i YouTube. Czy to znaczy, że Twitter odbierze pracę rzecznikom prasowym polityków, Facebook zastąpi pracę w terenie, a YouTube stanie się idealną agencją informacyjną w czasach permanentnego cięcia kosztów?

-

W kwietniu 2012 roku Instytut Monitorowania Mediów rozpoczął badanie, którego celem było sprawdzenie w jakim stopniu media tradycyjne, czyli prasa, radio i telewizja, korzystają z informacji, doniesień, wypowiedzi zamieszczonych pierwotnie w mediach społecznościowych. Pod lupę wzięto odwołania do treści m.in. z Twittera, Facebooka i YouTube. Po zebraniu kompletu danych nadszedł czas na podsumowanie: jak tradycyjne media w Polsce wykorzystują treści publikowane przez użytkowników social media?

Coraz więcej treści z sieci
W ciągu 12 miesięcy media znacznie zwiększyły częstotliwość korzystania z informacji, historii, filmów, zdjęć i wypowiedzi pozyskanych z sieci społecznościowych. Liczba powołań na newsy z social media wzrosła przez rok z poziomu niecałych 500 do prawie 1000 cytowań miesięcznie. Próba była stała i obejmowała co miesiąc ponad 900 gazet i czasopism oraz 11 stacji telewizyjnych i 9 rozgłośni radiowych. Gdyby wziąć pod uwagę jeszcze szerszy zakres polskiego rynku mediów elektronicznych, liczby byłyby jeszcze wyższe.

Prasa czerpie z Facebooka, radio używa Twittera
Cytowane są w zasadzie wyłącznie materiały z Twittera, Facebooka i YouTube. Pozostałe objęte analizą, m.in. nk.pl, blip.pl, demotywatory.pl, wykop.pl to po zsumowaniu zaledwie 1 proc. całości. Charakterystyczny jest też podział preferencji korzystania mediów z poszczególnych społecznych źródeł informacji.

W prasie znajdziemy głównie odwołania do Facebooka. Informacje z tego serwisu często są uzupełnieniem przekrojowych artykułów lub pojawiają się w formacie reportaży, human stories i informacji typu soft – od  plotek o celebrytach po ciekawostki z różnych stron świata. Zatem, czy reporter musi jeszcze wychodzić w teren, czy wystarczy mu już w zasadzie sam dostęp do internetu?

Telewizja oczywiście częściej niż prasa i radio czerpie z YouTube, bo to dobre źródło darmowych materiałów wideo, często atrakcyjnych, nie tylko ze względu na sensacyjność, ale i swą unikalność.

Radio zdecydowanie stawia na Twittera - tu przyczyny dopatrywać się można w samym formacie przekazu – częste serwisy informacyjne dają możliwość regularnego i natychmiastowego powoływania się na np. tweetujących coraz chętniej polityków.

:: ::

Zachęcamy do przeczytania całego artykułu w czerwcowym wydaniu "Briefu" (nr 164/2013).

Zobacz inne polecane artykuły

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Magazyn / Ludzie

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność
Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Gdy mowa o najbardziej nowatorskich firmach technologicznych na świecie, na myśl zazwyczaj jako pierwsze przychodzą takie spółki, jak Apple, Google czy Facebook. Microsoft w gronie wymienionych jest zaś traktowany raczej jako starszy brat, który może i kiedyś napędzał rozwój technologii, ale dziś na tyle przyzwyczaił się do stosowanych przez lata rozwiązań, że daleko mu do miana najważniejszego innowatora. Stojący od przeszło dwóch lat na czele założonej przez Billa Gatesa firmy Satya Nadella robi jednak wszystko, by ów wizerunek zmienić... a niedawny zakup LinkedIna to tylko jeden z przykładów jego starań.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.