Prawa człowieka w fabrykach sprzętu IT

Prawa człowieka w fabrykach sprzętu IT

Brief.pl / CSR

Fundacja CentrumCSR.PL promuje odpowiedzialne społecznie zamówienia publiczne sprzętu IT w Unii Europejskiej.

-

Fundacja CentrumCSR.PL we współpracy z partnerami realizuje projekt „Procure IT Fair: Establishing a Workers’ Rights Consortium modelled organisation for sustainable public purchasing of electronics in Europe”. Jego celem jest utworzenie międzynarodowej organizacji nadzorującej i monitorującej odpowiedzialne społecznie zamówienia publiczne sprzętu IT w Unii Europejskiej. Będzie to pierwsze tego rodzaju przedsięwzięcie w krajach UE.

Celem projektu jest także wytworzenie silnego lobby organizacji zakupujących sprzęt IT na rzecz przestrzegania praw człowieka i podstawowych praw pracowniczych w fabrykach produkujących zamawiany sprzęt.  – Innymi słowy, dążymy do zredukowania braku odpowiedzialności w łańcuchu dostaw oraz monitorowania sytuacji pracowników w konkretnych fabrykach produkujących elektronikę – mówi Katarzyna Szyniszewska – koordynatorka projektu.

Głównym działaniem w ramach projektu jest promocja dobrych praktyk w zakresie odpowiedzialnych zamówień sprzętu komputerowego oraz, w dłuższej perspektywie, wpływ na polepszenie warunków pracy w fabrykach sprzętu komputerowego nie tylko w Chinach, Tajlandii, Indonezji, Meksyku, Wietnamie, Malezji, Indii, Brazylii czy na Filipinach, ale również w Europie Centralnej i Wschodniej.

W wielu fabrykach produkujących sprzęt IT prawa pracownicze nie są bowiem przestrzegane, a pracownicy ze względu na swoją sytuację ekonomiczną zmuszeni są do wielogodzinnej pracy za minimalne wynagrodzenie. Słabość lub wręcz brak związków zawodowych i instytucji broniących praw pracowników w połączeniu z biernością państwa i korupcją sprawiają, że duże koncerny obniżają koszty produkcji wykorzystując zatrudnionych w fabrykach pracowników.

Znane marki produkujące sprzęt IT często nie mają własnych fabryk. Sprzęt oraz podzespoły są  zamawiane u zewnętrznych dostawców. - W ten sposób, bardzo często celowo, omijana jest zasada współodpowiedzialności za produkcje sprzętu. Nawet po wykryciu  nieprawidłowości w fabrykach, często zagrażających zdrowiu i życiu pracowników, nie można nałożyć żadnej kary na koncerny – dodaje Szyniszewska. 

Zobacz inne polecane artykuły

Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing

Brief.pl / Aktualności

Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing
Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing

Krakowska spółka po raz drugi w ciągu ostatniego roku z sukcesem zakończyła prywatną emisję akcji. W drodze transakcji o wartości 45 mln zł Synerise uzyskał dostęp do kapitału, którego sporą część przeznaczy na badania i rozwój. 29-krotną stopę zwrotu uzyskał Satus Venture, który za kwotę 25 mln zł sprzedał część swoich akcji w spółce.

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Brief.pl / Ludzie

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce
Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Po 3 latach od momentu wejścia na polski rynek Uberowi udało się zgromadzić ponad milion zadowolonych użytkowników. Jak się okazuje, z aplikacji w Polsce najchętniej korzysta pokolenie millenialsów. Teraz firma zdecydowała się umocnić swój marketing - tak, by z aplikacją dotrzeć do szerszego grona odbiorców, w różnym wieku. O nowej strategii marketingowej, zjawisku uberyzacji i premierach kolejnych usług Ubera rozmawiamy z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce.