Prawa człowieka w fabrykach sprzętu IT

Prawa człowieka w fabrykach sprzętu IT

Brief.pl / CSR

Fundacja CentrumCSR.PL promuje odpowiedzialne społecznie zamówienia publiczne sprzętu IT w Unii Europejskiej.

-

Fundacja CentrumCSR.PL we współpracy z partnerami realizuje projekt „Procure IT Fair: Establishing a Workers’ Rights Consortium modelled organisation for sustainable public purchasing of electronics in Europe”. Jego celem jest utworzenie międzynarodowej organizacji nadzorującej i monitorującej odpowiedzialne społecznie zamówienia publiczne sprzętu IT w Unii Europejskiej. Będzie to pierwsze tego rodzaju przedsięwzięcie w krajach UE.

Celem projektu jest także wytworzenie silnego lobby organizacji zakupujących sprzęt IT na rzecz przestrzegania praw człowieka i podstawowych praw pracowniczych w fabrykach produkujących zamawiany sprzęt.  – Innymi słowy, dążymy do zredukowania braku odpowiedzialności w łańcuchu dostaw oraz monitorowania sytuacji pracowników w konkretnych fabrykach produkujących elektronikę – mówi Katarzyna Szyniszewska – koordynatorka projektu.

Głównym działaniem w ramach projektu jest promocja dobrych praktyk w zakresie odpowiedzialnych zamówień sprzętu komputerowego oraz, w dłuższej perspektywie, wpływ na polepszenie warunków pracy w fabrykach sprzętu komputerowego nie tylko w Chinach, Tajlandii, Indonezji, Meksyku, Wietnamie, Malezji, Indii, Brazylii czy na Filipinach, ale również w Europie Centralnej i Wschodniej.

W wielu fabrykach produkujących sprzęt IT prawa pracownicze nie są bowiem przestrzegane, a pracownicy ze względu na swoją sytuację ekonomiczną zmuszeni są do wielogodzinnej pracy za minimalne wynagrodzenie. Słabość lub wręcz brak związków zawodowych i instytucji broniących praw pracowników w połączeniu z biernością państwa i korupcją sprawiają, że duże koncerny obniżają koszty produkcji wykorzystując zatrudnionych w fabrykach pracowników.

Znane marki produkujące sprzęt IT często nie mają własnych fabryk. Sprzęt oraz podzespoły są  zamawiane u zewnętrznych dostawców. - W ten sposób, bardzo często celowo, omijana jest zasada współodpowiedzialności za produkcje sprzętu. Nawet po wykryciu  nieprawidłowości w fabrykach, często zagrażających zdrowiu i życiu pracowników, nie można nałożyć żadnej kary na koncerny – dodaje Szyniszewska. 

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.