Kupon na wypoczynek

Kupon na wypoczynek

Brief.pl / Wiedza

O tym, czy Polacy chętnie korzystają z ofert branży turystycznej w modelu zakupów grupowych, rozmawiamy z Piotrem Haładusem, dyrektorem Groupon Travel na rynki Europy Środkowej i Wschodniej.

-

Jak ocenia Pan zainteresowanie ofertą Travel w Państwa serwisie? Jaka jest skala sprzedaży?

Ze względu na regulacje obowiązujące nas jako spółkę giełdową, nie mogę posługiwać się konkretnymi liczbami, jednak otwarcie przyznam, że oferta turystyczna jest ważną częścią biznesu serwisu Groupon. Na tyle poważną, że funkcjonuje jako osobna linia biznesowa pod marką Groupon Gateways - w Polsce jako Groupon Travel - i prowadzona jest przez osobny zespół specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w branży turystycznej.

Czy Polacy różnią się pod względem preferencji kupowania ofert z kategorii travel online, czy też jesteśmy podobni pod tym względem do innych konsumentów?

Wyniki niedawnego badania, przeprowadzonego przez Interaktywnie.com wykazały, że Polacy coraz chętniej wykorzystują internet do planowania wypoczynku. Przede wszystkim szukają w nim informacji – 78 proc. respondentów, ale także coraz częściej zamawiają za jego pośrednictwem usługi turystyczne. Coraz częściej w sieci dokonują też pełnego zakupu usługi, włącznie rezerwacją - 46,5 proc. i płatnością online - 49,6 proc.

W powszechnym wyobrażeniu internet jest domeną najmłodszych pokoleń - uczących się lub dopiero rozpoczynających kariery zawodowej. Tymczasem najbardziej aktywnymi uczestnikami rynku turystyki online są klienci w wieku 25-45 lat. Co ciekawe, bardzo aktywni są też klienci w wieku 45-65 lat i starsi – statystyki pokazują, że lepiej zaadaptowali oni tę formę rezerwowania wycieczek czy miejsc noclegowych niż klienci w wieku poniżej 24 lat.

Analizując bazę naszych klientów wiemy, że docieramy do dużej grupy ludzi młodych, w wieku poniżej 35 lat, jednak ich średnie dochody znacznie przewyższają średnią krajową. Wśród naszych klientów bardzo aktywna jest również grupa osób w wieku średnim i osób dojrzałych, zainteresowanych ofertą SPA i sanatoryjną. Takie oferty często są kupowane jako prezenty dla dziadków lub rodziców, ale chętnie wybierają je dla siebie sami użytkownicy w wieku 50-60+. To bardzo dobrze widać w statystykach, jeśli chodzi o korzystanie z ofert turystycznych i hotelarskich – średnia wieku klientów jest wyższa niż w innych branżach. Widzimy to też na targach turystycznych, gdy przychodzi do nas dużo osób starszych z pytaniami, jak korzystać z naszego serwisu i jak kupić taką ofertę.

Jaki typ ofert jest najchętniej wybierany przez użytkowników Państwa serwisów?

Dzielimy rynek na trzy logiczne części: ofertę hotelarską w Polsce, ofertę zagraniczną – Groupon jest firmą o zasięgu globalnym i mamy swoje biura w kilkudziesięciu krajach, w których również istnieją zespoły zajmujące się turystyką, więc wymieniamy się z nimi ofertami – oraz ofertę turystyki zorganizowanej. Ta ostatnia cieszy się największą popularnością w sezonie wakacyjnym i urlopowym. Polacy chętnie kupują wyjazdy 7- i 14-dniowe, zarówno w krajowych kurortach - nad Bałtykiem, na Mazurach, w Tatrach i Beskidach, jak i zagranicznych - Włochy, Hiszpania, Ukraina, Bałkany, Afryka, Azja.

Przez cały rok niesłabnącym powodzeniem cieszą się pobyty w hotelach i SPA – weekendowe i dłuższe. Odkryliśmy też dla Polaków ofertę ciekawych hoteli butikowych i pensjonatów, wybieranych na bazę wypadową przy okazji kilkudniowych wypadów do miast w Polsce i Europie.

Na naszej stronie najczęściej dostępne są oferty dla dwojga, bo i takie są też najchętniej kupowane, jednak w okresie wakacyjno-urlopowym – zgodnie ze wzrostem popytu –zwiększamy dostępność ofert wyjazdów rodzinnych.

Porozmawiajmy chwilę na temat bezpieczeństwa oferty kupowanej w sieci - jak dbają Państwo o ten aspekt i czy Polacy nie mają obaw przed kupowaniem ofert travel w e-commerce, jakiego rodzaju gwarantów bezpieczeństwa oczekują?

Zeszłoroczny sezon wakacyjny, obfitujący w dramatyczne zdarzenia związane z kłopotami biur podróży, udowodnił, że jesteśmy poważnym partnerem, mającym na uwadze zarówno długoletnią działalność w tym sektorze rynku, jak i zadowolenie oraz najlepsze doświadczenia naszych klientów.

Nasza odpowiedzialna postawa i otwartość zostały docenione przez klientów i przez rynek. Ruch na stronie Groupon Travel nie tylko nie zmalał, ale systematycznie rośnie. W ciągu ostatnich dwóch lat udało się nam zbudować jedną z najbardziej popularnych stron poświęconych turystyce i podróżom w Polsce – serwis odwiedza każdego miesiąca ponad 2 mln osób. Notujemy regularny wzrost obrotów, a obecna średnia wartość kupowanych za naszym pośrednictwem ofert turystycznych wynosi znacznie ponad 500 zł i stale rośnie.

Aby zapewnić klientom jak największe bezpieczeństwo, doskonalimy nasze procedury weryfikacji parterów. Przebiega ona obecnie wielopoziomowo i obejmuje kontrolę zarówno formalną - dokumenty rejestrowe, upoważnienia osób podpisujących umowę, sprawdzenie adresu i danych kontaktowych itp., jak i merytoryczną - ceny, wartość usługi lub produktu, opinie o jakości usług lub produktów, opinie o przedsiębiorcy itp. Przeprowadzamy także mystery shopping - przed, w trakcie i po wyświetleniu oferty - oraz wprowadziliśmy procedurę szybkiego reagowania w przypadku przekroczenia ustalonego progu liczby reklamacji.

Kto zazwyczaj współpracuje z Państwem w obszarze travel – czy są to mniejsze biura, znane marki, bezpośrednio touroperatorzy?

Zależy nam na proponowaniu klientom najlepszych ofert w bezkonkurencyjnych cenach. Im mniej pośredników tym łatwiej nam osiągnąć ten cel, dlatego zdecydowaną większość umów kooperacyjnych zawieramy bezpośrednio z hotelami, pensjonatami, ośrodkami wypoczynkowymi i przewoźnikami. Touroperatorzy i biura podróży stanowią mniejszość, jednak stale staramy się zwiększyć liczbę ofert od takich partnerów.

 

Zobacz inne polecane artykuły

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Brief.pl / Ludzie

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production
Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Czym jest branded content? Którym markom czy branżom działania branded contentowe przynieść mogą szczególną korzyść? O stosunkowo młodym trendzie, który w najbliższym czasie może zrewolucjonizować komunikację marketingową marek rozmawiamy z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production.

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Brief.pl / Ludzie

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland
Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Czy istnieje dobry moment na odpalenie własnego biznesu? Jak w kontekście wszechobecnych startupów rysuje się przyszłość korporacji? Jaka jest świadomość siły małych i średnich przedsiębiorców w Polsce? W ramach cyklu wywiadów przedstawiającego Kapitułę 7. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie rozmawiamy z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland.