...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Serwisy newsowe w pełnej mobilizacji?

W Polsce znacząco rośnie zainteresowanie tabletami i smartfonami. Trudno tutaj mówić jedynie o trendzie, kiedy korzystanie z internetu za pośrednictwem rozmaitych urządzeń, systemów operacyjnych czy w różnych sytuacjach - w domu czy w pracy - powoli staje się codziennością Polaków.

Wystarczy spojrzeć na oferty głównych operatorów komórkowych w Polsce, aby zauważyć, że zarówno same urządzenia jak i dostęp do internetu mobilnego za ich pośrednictwem dawno przestały być nieosiągalne dla przeciętnego Kowalskiego. To wszystko w jednoznaczny sposób wpływa na multiplatformowość polskich użytkowników w odbiorze treści online. Eksperci branży mobilnej szacują, że w 2013 r. liczba Polaków posiadających smartfony wzrośnie z ok. 9 do niecałych 14 mln.1

Strategie obecności mobilnej

Jednak czy dostawcy treści nadążają za potrzebami i możliwościami Polaków? Agencja Symetria postanowiła sprawdzić, czy największe polskie serwisy newsowe są gotowe na użytkowników mobilnych. Do eksperymentu wykorzystano tablet i smartfon, przy pomocy których odwiedzano różne serwisy o charakterze newsowym. Test nie ma charakteru badania. Jego celem jest sprawdzenie, na co napotyka przeciętny użytkownik mobilny odwiedzając najpopularniejsze strony.

Generalnie można wyróżnić trzy strategie obecności mobilnej. A jeśli za taktykę uznamy również brak działań w tym zakresie, to możemy właściwie mówić o czterech strategiach. Pierwszy przypadek to ten, w którym właściciele witryny nie tworzą rozwiązania dedykowanego dla urządzeń mobilnych. W tej sytuacji użytkownik odwiedzający daną stronę, np. ze smartfona, zobaczy dokładnie ten sam wygląd serwisu, jak w przypadku odwiedzin z laptopa. Różnice pojawiają się w oczywisty sposób na poziomie nawigowania i łatwości eksploracji zawartości strony.

Inną strategią obecności mobilnej jest stworzenie strony dedykowanej na urządzenia mobilne, która będzie różnić się od wersji desktopowej, ale będzie w pełni dopasowana do wielkości ekranu i możliwości urządzenia, na którym jest wyświetlana.

Kolejna możliwość to stworzenie serwisu responsywnego, który zapewnia elastyczne dostosowanie do wielkości ekranu, na którym strona jest wyświetlana. Przy obecnej dywersyfikacji urządzeń mobilnych, ta strategia pozwala odpowiedzieć na potrzeby wszystkich użytkowników mobilnych, jednak niejednokrotnie pociąga za sobą wyższe koszty (o czym w dalszej części piszą nasi komentatorzy).

Jeszcze inny przypadek to opracowanie aplikacji natywnej – daje ona większe możliwości i pozwala w lepszy sposób wykorzystać funkcję urządzenia. Minusem z perspektywy właściciela serwisu jest niewątpliwie koszt opracowania aplikacji na różne urządzenia (smartfony, tablety) i różne systemy operacyjne (iOS, Android czy Windows Phone).

(1) Dane liczbowe na  podstawie raportów „Marketing mobilny w Polsce 2012/2013” oraz „polski internet 2012 i prognoza na 2013”

Mobilność polskich portali newsowych i komentarze ekspertówMobilność polskich portali newsowych

Monika Mikowska

Portale i serwisy informacyjne (newsowe) to taki typ serwisów, który przede wszystkim powinien zadbać o optymalizację swojej strony internetowej pod urządzenia mobilne.

Zatem akurat dla nich (ze względu na ich specyfikę oraz przyzwyczajenia i potrzeby użytkowników) najlepszą drogą byłoby ich przeprojektowanie w zgodzie z filozofią Responsive Web Design. Niestety tylko (!) jeden serwis, www.polskatimes.pl podążył w tym kierunku. Wszystkie pozostałe (oprócz trzech, które w ogóle są niezoptymalizowane) zdecydowały się na stworzenie dedykowanej strony mobilnej. Wybór ten najprawdopodobniej podyktowany był względami finansowymi, gdyż projekt strony dedykowanej w przypadku takich serwisów jest tańszy niż RWD. Jednak zapomina się o bardzo istotnej kwestii – serwisy responsywne umożliwiają łatwiejsze zarządzanie linkami. Użytkownicy posługują się jednym adresem URL. Nie istnieje problem przekierowań i niezgodności linków pomiędzy nośnikami. Niezależnie od tego, na którym urządzeniu strona będzie wyświetlona, użytkownik będzie widział, korzystał i współdzielił (np. ze swoimi znajomymi) ten sam URL.

Aplikacja mobilna dla portali informacyjnych będzie atrakcyjna z punktu widzenia biznesu, ponieważ, razem ze stroną mobilną, może generować wyższą liczbę odsłon mobilnych, co jest interesujące dla reklamodawców, zainteresowanych powierzchnią do wyświetlania reklam mobilnych. Jednak z punktu widzenia potrzeb ich czytelników – posiadanie aplikacji mobilnej jest już mniej istotne.

Paweł Janecki

Wszystkie podmioty, którym zależy na „aktywnej obecności” na rynku mają już w ofercie mobilne wersje swoich serwisów informacyjnych (WWW i/ lub natywne). WP.PL i Onet.pl również pełną gamę aplikacji na trzy najważniejsze systemy mobilne. Ostatnio także TVP Info udostępniło aplikacje natywne ze streamingiem wideo.

Na polskim rynku z „pisanymi” treściami newsowymi skuteczniej dociera się do usera przez WWW (mobilne czy responsywne). Inaczej ma się rzecz z produktami wideo, które lepiej prezentują się natywnie.

Co do responsywności, ta sprawdza się, moim zdaniem, w jednorodnych produktach lub małych serwisach, gdzie wprowadzenie RWD nie wiąże się z wysokimi nakładami. Portale do nich nie należą. Składają się z wielu witryn, nieraz bardzo różniących się od siebie, bywa też, że opartych na często modyfikowanych CMS-ach. Dla portali szybsze w wytworzeniu i wdrożeniu są dedykowane wersje mobilne serwisów, które niejednokrotnie oparte są na responsywności, ale ograniczonej jedynie do urządzeń mobilnych (feature phone – smartfon – tablet). Wytworzenie od nowa w krótkim czasie kilkudziesięciu serwisów w pełnym RWD, które powstawały i które rozbudowywano w tradycyjnym WWW przez lata, jest trudne do wykonania od strony technicznej, nie ma też podstaw biznesowych. Oczywiście WP.PL zamierza przejść na pełną responsywność ale to wymaga czasu. Ten proces już się zresztą rozpoczął – jeden z większych produktów WWW wkrótce ukaże się w pełnym RWD (desktop/ mobile).

Agnieszka Mozol

Wyniki przeprowadzonego badania pokazują, że polskie portale informacyjne i publicystyczne wciąż jeszcze nie są w pełni przygotowane na smartfonizację społeczeństwa. Z drugiej strony wystąpienie w zestawieniu nieoficjalnych aplikacji wskazuje, jak bardzo głodni mobilnego dostępu są użytkownicy telefonów i tabletów. Cieszy więc fakt, że największe serwisy zdają sobie sprawę z konieczności dostosowania treści do mobilnego użytkownika, o czym świadczy pojawienie się zestawieniu 7 serwisów w tzw. „lekkiej” wersji dedykowanej telefonom komórkowym i urządzeniom mobilnym, oraz znacznej liczby aplikacji natywnych. Największym negatywnym zaskoczeniem podczas analizy był natomiast fakt, że responsywnej czy chociażby mobilnej wersji nie przygotowali twórcy serwisu Wprost, który nie tylko oferuje swoim czytelnikom  możliwość zakupu wirtualnej prenumeraty czasopisma, lecz również ów subskrypcję oferuje w zestawie z tabletem.

Podsumowanie

Upowszechnienie się w Polsce korzystania z serwisów na urządzeniach mobilnych nie należy już traktować w kategoriach prognozy, lecz faktu, który ma miejsce tu i teraz. Wracając do wyników naszej analizy można z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzić, że te portale, które zapewnią dzisiaj dostęp do swoich treści we wszystkich kanałach, mogą pozostawić w tyle konkurentów, którzy nie będą w stanie sprostać wymaganiom dzisiejszych czytelników.

Autorem badania jest agencja Symetria, której projekty oparte na Responsive Web Design zostały wdrożone przez Link4 i Credit Agricole.

Więcej informacji na stronie: http://symetria.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF