Biznes to ludzie i etyka. Rozmowa z radcą prawnym, Piotrem Staroniem

Biznes to ludzie i etyka. Rozmowa z radcą prawnym, Piotrem Staroniem

Brief.pl / Aktualności

Czy uczciwość jest kluczem do sukcesu w biznesie? Jak sprawdzić wiarygodność naszego kontrahenta lub zabezpieczyć się przed oszustwem? O roli relacji z ludźmi oraz etyce w biznesie z Aleksandrą Wójcik z firmy Come Creations Group rozmawiał radca prawny Piotr Staroń.

-

Aleksandra Wójcik: Jak zabezpieczyć się przed oszustwem w biznesie?

Piotr Staroń: O biznesie należy myśleć jako o systemie wzajemnych zależności i naczyń połączonych. Na to, co określiłbym etyką pracy, składa się wiele elementów. Znaczenie ma to, jaką umowę podpisujemy z pracownikiem oraz to czy jej przestrzegamy. Istotne jest, jak podchodzimy do pracownika na co dzień, czy go motywujemy, czy dajemy mu feedback. I o to właśnie chodzi, bo biznes to ludzie i etyka, etyka pracy. Żaden prawnik nie pomoże, jeśli jesteś szefem, który nie szanuje pracowników. Podobnie jeśli jesteś roszczeniowym pracownikiem. Ze wszystkim można iść do prawnika. Przez 20 lat pracy w kancelarii widziałem już naprawdę różne rzeczy. Trzeba jednak pamiętać, że w prawie nie ma magicznych zaklęć.

AW: Czyli kluczem do sukcesu jest uczciwość?

PS: Dokładnie tak. W mojej pracy często zajmuję się sprawami gospodarczymi, podpisywaniem umów z nowymi kontrahentami, prawem pracy, rejestracją znaków towarowych. U podstaw każdego procesu leży pewna nieuczciwość. Może pani zatrudnić doskonałego prawnika, stworzyć nieskazitelną od strony prawnej umowę, ale jeśli nie sprawdzi pani wcześniej, z kim ją zawiera, to i tak może pani zostać oszukana.

AW: Jak zatem sprawdzić wiarygodność naszego kontrahenta?

PS: Możliwości jest wiele, od sprawdzenia KRD, Biura Informacji Kredytowej, zaświadczeń z ZUS-u, aż po wywiad środowiskowy.  Jednak ryzyko jest zawsze, dlatego ważny jest rozwój długofalowych relacji partnerskich, stworzenie sobie grona kooperantów. Jeśli już zbudujemy grupę zaufanych partnerów biznesowych, to zawieranie kolejnych, nawet niepewnych kontraktów, nie będzie już tak niebezpieczne. Ja sobie bezustannie pozwalam na ryzyko wykonywania pracy, nie mając żadnej gwarancji, że otrzymam za nią zapłatę.

AW: Czasami jednak pozytywne relacje przekształcają się w regularną wojnę – wspólnicy rozchodzą się, firmy rozpadają…

PS: Właśnie dlatego podczas tworzenia spółki dużo ważniejsze od spisania umowy założycielskiej jest rozstrzygnięcie już na wstępie, jak postąpimy w chwili bankructwa czy rozwiązania współpracy. Można to porównać do podpisywania intercyzy. Już na wstępie podejmijmy decyzję, czy w patowej sytuacji podzielimy się po połowie, czy odsprzedamy swoje udziały partnerowi. Uważam, że gdyby wspólnicy ustalali takie rzeczy w chwili rozpoczynania działalności, wiele firm nigdy by się nie rozpadło. Niestety przez 20 lat mojej praktyki nigdy nie spotkałem takich klientów. Zwykle do prawnika przychodzi się  dopiero wtedy, gdy spółka zbankrutuje.

AW: Czy jakieś postanowienie w umowie może być szczególnie przydatne, gdy firma się rozpada?

PS: Im dłuższe umowy – mam tu na myśli umowy wszelkiego typu – tym więcej możliwych pułapek. Nie warto tracić czasu na sporządzanie dziesięciostronicowego dokumentu. Lepiej udać się do prawnika. Generalnie obowiązuje zasada: im krócej i konkretniej, tym lepiej. To, co na pewno musimy uregulować w umowie, to pokrycie kosztów, sposób podziału zysków i – jak już wcześniej wspomniałem – zasady podziału majątku spółki na wypadek rozejścia się wspólników.

AW: Jaki jest pana zdaniem przepis na sukces w biznesie?

PS: Należy cały czas się edukować, rozwijać, iść do przodu. Tak naprawdę nikt jednak nie ma takiej wiedzy, żeby nie wpakować się w kłopoty. Milionerzy i wielkie firmy padają, na przykład Polimex, który był gigantem z obrotami rocznymi rzędu 3 miliardów złotych. Miał cały sztab ludzi, prawników. Dlaczego padł? Dlatego, że za dużo tam było mądrości pozornej.

Najważniejsze to skupić się na tym, co napędza nasz biznes. Nie starajmy się wiedzieć wszystkiego, zajmować się prawem, ekonomią i jednocześnie marketingiem. Bądźmy uczciwi, zatrudniajmy rzetelnych pracowników, traktujmy ich należycie. To wszystko, co mogę doradzić.


::


Zobacz inne polecane artykuły

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Brief.pl / Ludzie

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland
Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Czy istnieje dobry moment na odpalenie własnego biznesu? Jak w kontekście wszechobecnych startupów rysuje się przyszłość korporacji? Jaka jest świadomość siły małych i średnich przedsiębiorców w Polsce? W ramach cyklu wywiadów przedstawiającego Kapitułę 7. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie rozmawiamy z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland.