E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak

E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak

Brief.pl / Aktualności

W ostatnich latach przeciętne tempo życia wielu Polaków diametralnie się zmieniło. Większość rzeczy robimy w pośpiechu i cierpimy na nieustanny brak czasu. Wraz z rozwojem nowych technologii na popularności zyskały e-zakupy, które pozwalają zaoszczędzić czas. Z badań wynika, że 39 proc. Polaków robi zakupy przez internet w niedzielę z powodu braku czasu w tygodniu. Aż 78 proc. respondentów deklaruje, że nie powinno być żadnych ograniczeń w niedzielnym e-handlu. Rozwiązania z rynku e-commerce odzwierciedlają oczekiwania konsumentów, którzy coraz chętniej kupują przez internet. Co ciekawe konsumenci online nie tylko kupują ubrania czy elektronikę, ale również produkty spożywcze. Co na to ustawodawcy? Czy serwery e-sklepów zostaną wyłączone?

-

- W burzliwej dyskusji nt. handlu w niedzielę przywoływane są statystyki dotyczące rynków zagranicznych – w 9 na 28 Państw UE obowiązują znaczące ograniczenia, handlu w niedzielę. Najostrzejsze restrykcje są w Niemczech i Austrii. Powinniśmy zadać sobie pytanie jak zakaz handlu w niedzielę wpłynął na  zwyczaje obywateli i rozwój poszczególnych branż w tych krajach i jak to będzie wyglądało u nas – czy rozwinie się rynek e-zakupów spożywczych i czy będzie to szansa dla mikro-przedsiębiorców– komentuje Zbigniew Płuciennik, ekspert szopi.pl.

Eksperci uważają, że zakaz e-handlu w niedzielę będzie problematyczny do wyegzekwowania, ponieważ na jeden dzień w tygodniu dość ciężko będzie wyłączyć cały polski sektor e-commerce. Projekt ustawy  ma również drugie dno, z badań wynika, że 69 proc. respondentów obawia się zwolnienia z pracy, a 67 proc. uważa, że ograniczenia w e-handlu w niedzielę negatywnie odbiją się na polskim sektorze e-commerce. Jak to wygląda np. w Niemczech?

- U naszych zachodnich sąsiadów nastąpił bardzo silny rozkwit sklepów spożywczych. Głównie na stacjach benzynowych i przy stacjach kolejowych – ponieważ jest ich niewiele, obroty w nich w niedzielę rosną kilkukrotnie. Inną konsekwencją, która może pojawić się i w Polsce jest duża popularność zakupów robionych do późna w nocy – również w sobotę. Dyskutowane w Polsce dopuszczenie sprzedaży w niedzielę przez właściciela danego sklepu, powoduje, że najmniejsze z nich będą miały mniejszą konkurencję – ale już dziś liczba takich sklepików jest niewielka – w związku z tym może nastąpi pewne odrodzenie mikro-sklepików? – mówi Zbigniew Płuciennik, ekspert szopi.pl.

 

Sharing economy przyszłością polskiego handlu?

W Polsce już 40 proc. Polaków zna rozwiązania oferowane przez sharing economy, z czego 26 proc. aktywnie z nich korzysta. Ekonomia współdzielenia polega na łączeniu osób za pomocą platform internetowych, umożliwiając im świadczenie usług lub wspólne korzystanie z aktywów, zasobów, czasu, umiejętności lub kapitału. W ten nurt doskonale wpisują się platformy takie jak szopi.pl. Platforma szopi.pl jest obecnie dostępne w Warszawie i Krakowie, a w planach są już kolejne miasta. Za pomocą szopi.pl można zamówić dostawę produktów spożywczych z kilku ogólnopolskich sieci spożywczych oraz szeregu lokalnych sklepów. Pomysłodawcy tego projektu gwarantują, że zamówione zakupy znajdą się pod drzwiami w ciągu godziny.

- Istotną kwestią jest dopuszczalność dostaw towarów do mieszkań konsumentów w niedzielę, która np. w Niemczech jest zabroniona. Dla dóbr trwałych nie ma to większego znaczenia – zamówione przez internet towary są  zwykle dostarczane w ciągu kilku dni i konsumenci  nie odczuwają tego czy niedziela jest tu wyłączona. Natomiast sprawa jest bardzo ważna dla internetowych dostaw artykułów spożywczych. W Polsce e-handel artykułami spożywczymi jest jeszcze na wczesnym etapie rozwoju ale np. w Wielkiej Brytanii udział e-commerce w całym rynku spożywczym jest na poziomie 5 proc. - kilkanaście razy więcej niż w Polsce. Jednak nasz rynek szybko tę lukę nadgania i ma olbrzymi potencjał. W około 80 proc. przypadków zakupy odbywają się na zasadzie dostaw następnego dnia – a więc w piątek składamy zamówienie, aby otrzymać świeże zakupy w sobotę. Natomiast towary zamówione w sobotę otrzymujemy w niedzielę. Powstaje pytanie – jaki model zostanie przyjęty w Polsce? Zakaz dostaw w niedzielę miałby zdecydowanie negatywny wpływ na rozwój sprzedaży artykułów spożywczych przez internet i przede wszystkim jest sprzeczny z oczekiwaniami samych konsumentów – dodaje Zbigniew Płuciennik, ekspert szopi.pl.


::


Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Brief.pl / Aktualności

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących
Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Szósta edycja największego charytatywnego biegu w kraju – Poland Business Run – startuje 3 września. Uczestnicy pobiegną w tym roku w 7 miastach: Krakowie, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku i Katowicach. Rejestracja drużyn rusza już pod koniec kwietnia. Cel? Pomoc osobom z niepełnosprawnością ruchową w powrocie do normalnego życia.

Rynek reklamy dóbr luksusowych znów w górę

Brief.pl / Aktualności

Rynek reklamy dóbr luksusowych znów w górę
Rynek reklamy dóbr luksusowych znów w górę

Według najnowszej prognozy agencji mediowej Zenith w 2017 roku globalne wydatki na reklamę dóbr luksusowych wzrosną o 2,9%. Oznacza to odbicie rynku, który w ubiegłym roku skurczył się o 0,5%. W 2018 prognozowany jest dalszy wzrost – o 3,9%. Jego liderami będą reklamodawcy w USA, Chinach i Japonii – 80% wzrostu wydatków na reklamę dóbr luksusowych będzie pochodzić właśnie z tych rynków.