...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

Firmy inwestują w zadowolenie klientów

Gadżety reklamowe to jedna z najskuteczniejszych form reklamy. Dowodzą tego analizy branżowe, dzięki którym można zaobserwować wyraźny wzrost zainteresowania tą formą promocji. Według badania „Postrzegania upominków reklamowych jako nośnika reklamy” PIAP, artykuły promocyjne znajdują się na drugim miejscu najskuteczniejszych i jednocześnie najtańszych nośników informacji o firmie. Ponad 70% ankietowanych zapytanych o to, czy jest to efektywny sposób na wzbudzenie zainteresowania marką, odpowiedziało twierdząco. Ponad 80% przyznało, że wykorzystuje gadżety reklamowe w celu kształtowania wizerunku swojego przedsiębiorstwa. -„Wykorzystanie gadżetów reklamowych w promocji firmy staje się standardem prowadzenia działań marketingowych zarówno w małych jak i dużych przedsiębiorstwach. Z roku na rok odnotowujemy coraz większą ilość zamówień. Polacy idą za przykładem Amerykanów i inwestują w zadowolenie swoich klientów. Nasi przedsiębiorcy zaczynają rozumieć, że nieodłącznym elementem dobrego wizerunku jest dbanie o relacje ze swoimi zleceniodawcami” – mówi Michał Maciejewski, Prezes Zarządu, Reklamowe24.

 

Cechy dobrego gadżetu reklamowego

Trafione produkty reklamowe powinny być dobre jakościowo, atrakcyjne wizualnie i korzystne cenowo dla firm, które w nie inwestują. Właśnie te trzy cechy są najważniejsze dla przedsiębiorców, którzy decydują się na zakup gadżetów reklamowych. Ponad 68% osób biorących udział w badaniu PIAP, na pierwszym miejscu postawiło jakość, 65% wygląd, a 63% cenę gadżetów (były to pytania wielokrotnego wyboru). Te atuty są ważne także z punktu widzenia konsumentów, co potwierdzają badania z 2016 roku przeprowadzone przez Advertising Speciality Institute pt. „A cost analysis of promotional products versus other advertising media” . Dla obywateli Stanów Zjednoczonych oraz kilku największych miast świata, najważniejsza jest  użyteczność produktów reklamowych. Praktyczne zastosowanie gadżetów doceniają zwłaszcza mieszkańcy Meksyku (87%), Kanady (82%) oraz Madrytu (80%). Warto zaznaczyć, że spośród 9 krajów, w których przeprowadzono badanie, w żadnym ten współczynnik nie spadł poniżej 70%.

– Badania potwierdzają to, co od dawna podkreślamy – gadżet reklamowy powinien być przydatny i estetyczny. Najlepsze upominki to te, które są wykorzystywane przez klientów. Sam akt podarowania czegoś wzbudza pozytywne emocje, jednak aby efekt utrzymał się dłużej, a firma była odebrana pozytywnie, trzeba zwrócić uwagę także na przedmiot, który jest wręczany. Co więcej, podarowanie klientowi ładnego produktu, który nie posiada wartości praktycznej nie tylko nie wzbudzi dobrej reakcji, a może wręcz zaszkodzić wizerunkowi przedsiębiorstwa – dodaje Michał Maciejewski.

 

Ulubione prezenty firmowe

W styczniu 2016 roku portal Statista opublikował materiał na temat tego, jakie gadżety promocyjne są najpopularniejsze w Stanach Zjednoczonych. Ankietowani zostali zapytani o to, jakie posiadają produkty reklamowe. Najwięcej odpowiedzi dotyczyło odzieży oraz wyrobów tekstylnych, za nimi znalazły się produkty związane ze zdrowiem i bezpieczeństwem oraz kalendarze – dwie ostatnie kategorie otrzymały ok. 30% procent głosów.  Czy konsumenci rzeczywiście najbardziej lubią dostawać t-shirty, torby i kurtki z logo firm? Według danych zgromadzonych przez Advertising Speciality Institute najlepsze wrażenie na Amerykanach robią torby i czapki reklamowe, zaraz za nimi znajdują się artykuły piśmiennicze, a dopiero później odzież reklamowa. Z kolei polscy przedsiębiorcy najczęściej inwestują w artykuły piśmiennicze (63%), kalendarze (61%) i artykuły biurowe (54%).

Warto zastanowić się nad tym, co dzieje się z gadżetami reklamowymi, które trafiają do klientów. Według Advertising Speciality Institute, konsumenci najczęściej przekazują upominki bliskim i znajomym. Dzięki temu firma uzyskuje większy rozgłos, a przedmioty trafiają do osób, które z nich korzystają. W Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Londynie ponad 60% ankietowanych odpowiedziało, że wręcza otrzymane produkty komuś innemu.

– Podczas wyboru gadżetów trzeba się zastanowić nad ich przeznaczeniem. Praktyczne produkty często są przekazywane bliskim, co poszerza krąg odbiorców reklamy. Ważne jest określenie grupy docelowej, do której trafią gadżety. Jeśli klientami są w większości firmy z branży parentingowej, warto wybrać upominki dla dzieci, jeżeli natomiast chcemy obdarować duże korporacje, lepsze będą gadżety biurowe – podsumowuje Michał Maciejewski.

::

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF