Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków. Wyniki badania

Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków. Wyniki badania

Brief.pl / Wiedza

Virtualo, lider na rynku ebooków i audiobooków, we współpracy z Instytutem Badawczym ARC Rynek i Opinia przeprowadziło badanie mające na celu poznanie zwyczajów i preferencji polskich użytkowników książek elektronicznych, jak i książek tradycyjnych.

-

Po raz pierwszy w Polsce zrealizowane badanie na próbie ponad 1000 osób dotyczące zwyczajów czytelniczych, pytając o opinie jednocześnie użytkowników książek papierowych, jak i ebooków oraz audiobooków. Respondentami były wyłącznie osoby, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeczytały co najmniej 3 książki w dowolnej formie.

Respondentów zapytano między innymi o: urządzenia, na których czytają i słuchają, formaty z których najczęściej korzystają, sposób pozyskiwania e-książek, okoliczności czytania i słuchania, jak również zalety i bariery w korzystaniu z książek elektronicznych.

Wnioski z badania Virtualo dowodzą, iż korzystanie z ebooków nie oznacza zaprzestania korzystania z książek tradycyjnych. Obie formy czytelnictwa często się uzupełniają, gdyż korzystanie z różnych form książek, jak podkreślali respondenci, zależy od sytuacji.  Ebooki mają przewagę nad książkami w formie drukowanej w sytuacjach przemieszczania się, na przykład codziennego korzystania ze środków transportu publicznego lub dłuższych podróży. Po książki drukowane respondenci sięgają najczęściej w sytuacjach bardziej intymnych na przykład w domu lub na łonie natury.

Jak pokazują wyniki, ważną rolę w rozpoczęciu obcowania z ebookami odgrywa wpływ otoczenia i rekomendacje innych użytkowników e-książek. Aż 36% obecnych użytkowników ebooków wskazało, iż impulsem do spróbowania czytania w nowoczesnej formie była namowa znajomych.

Najczęstszym sposobem pozyskiwania książek elektronicznych jest pobieranie bezpłatnych tytułów z oficjalnych źródeł – deklaracja 2/3 zapytanych respondentów. Według badania Virtualo, 55% użytkowników kupuje ebooki samodzielnie, 40% korzysta z plików pozyskanych przez znajomego. W przypadku audiobooków najpopularniejsze sposoby pozyskiwania tytułów to bezpłatne pobieranie z oficjalnych źródeł (55%), samodzielne kupowanie (43% wskazań), korzystanie z audiobooków kupionych przez inną osobę (32%). Co trzeci respondent (37% czytelników ebooków i 31% słuchających audiobooki) przyznaje się do korzystania z plików pozyskanych z nieoficjalnych źródeł, co pokazuje, iż skala piractwa na rynku książek elektronicznych w Polsce jest wciąż bardzo wysoka. Tracą na tym zarówno autorzy dzieł, jak wydawnictwa i dystrybutorzy.

Raport z badania „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków.” potwierdza, iż rośnie grupa zwolenników nowoczesnych form czytania. Według nich największymi zaletami książek elektronicznych jest brak konieczności noszenia ciężkich, papierowych książek (43%), szybki dostęp do własnej, wirtualnej biblioteki (32%) oraz wygoda korzystania (20%). Wśród osób nastawionych sceptycznie do lektury w formie elektronicznej, głównym powodem niekorzystania z e-książek jest przywiązanie do formy drukowanej. Cechy, których brakuje e-książkom według części respondentów to dotyk papieru (59% wskazań) oraz zapach książki (50% wskazań).

Ebooki i audiobooki, mimo części sceptycznych głosów mają wiele zalet jak deklarują respondenci badania. Zazwyczaj są tańsze niż papierowe książki, a na jednym urządzeniu można zapisać jednocześnie wiele tytułów, są łatwe do nabycia, zapewniają oszczędność miejsca w bagażu i nie są narażone na zniszczenie tak jak książka papierowa.

Znaczący wpływ na chęć korzystania z książek elektronicznych ma również rozwój nowych technologii i rosnąca mobilność Polaków. Użytkownicy nowoczesnej formy czytania, jak pokazało badanie Virtualo, to głównie ludzie młodzi w wieku 15-24 lat ( 32%) oraz 25-34 lat ( 34%), mieszkańcy dużych miast, którzy kilka razy w miesiącu robią zakupy przez Internet i cenią sobie możliwość lektury w każdej wolnej chwili.

*Badanie „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków”, zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie 1107 respondentów na zlecenie Virtualo przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia.

::


Zobacz inne polecane artykuły

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Brief.pl / Ludzie

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production
Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Czym jest branded content? Którym markom czy branżom działania branded contentowe przynieść mogą szczególną korzyść? O stosunkowo młodym trendzie, który w najbliższym czasie może zrewolucjonizować komunikację marketingową marek rozmawiamy z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production.

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Brief.pl / Ludzie

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland
Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Czy istnieje dobry moment na odpalenie własnego biznesu? Jak w kontekście wszechobecnych startupów rysuje się przyszłość korporacji? Jaka jest świadomość siły małych i średnich przedsiębiorców w Polsce? W ramach cyklu wywiadów przedstawiającego Kapitułę 7. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie rozmawiamy z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland.