Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków. Wyniki badania

Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków. Wyniki badania

Brief.pl / Wiedza

Virtualo, lider na rynku ebooków i audiobooków, we współpracy z Instytutem Badawczym ARC Rynek i Opinia przeprowadziło badanie mające na celu poznanie zwyczajów i preferencji polskich użytkowników książek elektronicznych, jak i książek tradycyjnych.

-

Po raz pierwszy w Polsce zrealizowane badanie na próbie ponad 1000 osób dotyczące zwyczajów czytelniczych, pytając o opinie jednocześnie użytkowników książek papierowych, jak i ebooków oraz audiobooków. Respondentami były wyłącznie osoby, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeczytały co najmniej 3 książki w dowolnej formie.

Respondentów zapytano między innymi o: urządzenia, na których czytają i słuchają, formaty z których najczęściej korzystają, sposób pozyskiwania e-książek, okoliczności czytania i słuchania, jak również zalety i bariery w korzystaniu z książek elektronicznych.

Wnioski z badania Virtualo dowodzą, iż korzystanie z ebooków nie oznacza zaprzestania korzystania z książek tradycyjnych. Obie formy czytelnictwa często się uzupełniają, gdyż korzystanie z różnych form książek, jak podkreślali respondenci, zależy od sytuacji.  Ebooki mają przewagę nad książkami w formie drukowanej w sytuacjach przemieszczania się, na przykład codziennego korzystania ze środków transportu publicznego lub dłuższych podróży. Po książki drukowane respondenci sięgają najczęściej w sytuacjach bardziej intymnych na przykład w domu lub na łonie natury.

Jak pokazują wyniki, ważną rolę w rozpoczęciu obcowania z ebookami odgrywa wpływ otoczenia i rekomendacje innych użytkowników e-książek. Aż 36% obecnych użytkowników ebooków wskazało, iż impulsem do spróbowania czytania w nowoczesnej formie była namowa znajomych.

Najczęstszym sposobem pozyskiwania książek elektronicznych jest pobieranie bezpłatnych tytułów z oficjalnych źródeł – deklaracja 2/3 zapytanych respondentów. Według badania Virtualo, 55% użytkowników kupuje ebooki samodzielnie, 40% korzysta z plików pozyskanych przez znajomego. W przypadku audiobooków najpopularniejsze sposoby pozyskiwania tytułów to bezpłatne pobieranie z oficjalnych źródeł (55%), samodzielne kupowanie (43% wskazań), korzystanie z audiobooków kupionych przez inną osobę (32%). Co trzeci respondent (37% czytelników ebooków i 31% słuchających audiobooki) przyznaje się do korzystania z plików pozyskanych z nieoficjalnych źródeł, co pokazuje, iż skala piractwa na rynku książek elektronicznych w Polsce jest wciąż bardzo wysoka. Tracą na tym zarówno autorzy dzieł, jak wydawnictwa i dystrybutorzy.

Raport z badania „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków.” potwierdza, iż rośnie grupa zwolenników nowoczesnych form czytania. Według nich największymi zaletami książek elektronicznych jest brak konieczności noszenia ciężkich, papierowych książek (43%), szybki dostęp do własnej, wirtualnej biblioteki (32%) oraz wygoda korzystania (20%). Wśród osób nastawionych sceptycznie do lektury w formie elektronicznej, głównym powodem niekorzystania z e-książek jest przywiązanie do formy drukowanej. Cechy, których brakuje e-książkom według części respondentów to dotyk papieru (59% wskazań) oraz zapach książki (50% wskazań).

Ebooki i audiobooki, mimo części sceptycznych głosów mają wiele zalet jak deklarują respondenci badania. Zazwyczaj są tańsze niż papierowe książki, a na jednym urządzeniu można zapisać jednocześnie wiele tytułów, są łatwe do nabycia, zapewniają oszczędność miejsca w bagażu i nie są narażone na zniszczenie tak jak książka papierowa.

Znaczący wpływ na chęć korzystania z książek elektronicznych ma również rozwój nowych technologii i rosnąca mobilność Polaków. Użytkownicy nowoczesnej formy czytania, jak pokazało badanie Virtualo, to głównie ludzie młodzi w wieku 15-24 lat ( 32%) oraz 25-34 lat ( 34%), mieszkańcy dużych miast, którzy kilka razy w miesiącu robią zakupy przez Internet i cenią sobie możliwość lektury w każdej wolnej chwili.

*Badanie „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków”, zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie 1107 respondentów na zlecenie Virtualo przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia.

::


Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.