Inteligentne opakowania do zadań specjalnych

Inteligentne opakowania do zadań specjalnych

Brief.pl / Wiedza

Producenci opakowań prześcigają się w wymyślaniu rozwiązań jak najatrakcyjniejszych dla konsumentów. Mają one przyciągnąć uwagę, ale nowoczesne opakowania powinny jednak spełniać znacznie więcej funkcji.

-

Wyzwania nowoczesnych opakowań

Opakowania do zadań specjalnych są projektowane i tworzone z myślą o wygodzie konsumentów oraz należytej ochronie świeżości i trwałości produktów, jakie są w nich zamknięte. Głównym wyzwaniem, któremu muszą sprostać, jest odpowiednia ochrona produktu przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi. Coraz więcej opakowań jest w stanie nie tylko przyciągnąć uwagę klienta i skłonić do wyboru danej marki, lecz także poinformować go, czy na przykład dany produkt jest przechowywany we właściwej dla niego temperaturze. Aktywne i inteligentne opakowania na żywność nie są jedynie futurystyczną wizją.

Nowoczesne systemy opakowań produkowane na bazie innowacyjnej chemii wydłużają termin przydatności żywności do spożycia i pomagają w zachowaniu idealnej świeżości oraz przyjemnego zapachu. Sprzyja to ograniczeniu marnowania się jedzenia, co jest problemem przede wszystkim w krajach wysoko rozwiniętych.

Przykłady aktywnych i inteligentnych opakowań do żywności

Opakowania zapewniające barierę ochronną przed szkodliwymi pozostałościami oleju mineralnego wyprodukowała np. firma BASF. Na uwagę zasługują także wszelkie opakowania aktywne, zawierające substancje chemiczne lub enzymatyczne, które przyczyniają się do przedłużenia trwałości produktu, przy jednoczesnym utrzymaniu jego cech – zapachowych i wizualnych. Wśród nich ważne miejsce zajmują emitery i absorbery. Pierwsza grupa opakowań ma za zadanie wydzielać różne substancje, druga zaś odpowiada za pochłanianie tlenu, nadmiernego poziomu wilgoci, dwutlenku węgla, etylenu czy nieprzyjemnych zapachów, jakie mogą pojawić się przy długotrwałym przechowywaniu produktów w opakowaniach.

Zastosowanie przez producentów opakowań aktywnych pozwala konsumentom na:

  • solidną ochronę produktów przed rozwojem potencjalnie chorobotwórczych bakterii i pleśni;
  • zapobieganie zmianom w kolorystyce przetworów – zwłaszcza mięsnych;
  • zachowanie aromatu przy jednoczesnym wchłanianiu nieprzyjemnych zapachów;
  • hamowanie rozkładu drogocennych witamin w warzywach, owocach i sokach.

Emitery i absorbery to nowoczesne opakowania aktywne, które są czymś więcej niż zwykłym kartonem czy plastikiem. Nie należy się ich obawiać, ponieważ nie wchodzą w interakcje z produktem i nie zmieniają jego właściwości. Ponadto nie wyróżniają się wyglądem – przeciętny konsument może więc nie zauważyć, czy ma do czynienia z nowoczesnym, aktywnym opakowaniem, czy ze zwykłym pudełkiem.

Opakowanie powie, czy produkt nadaje się do spożycia

W użyciu są już opakowania inteligentne, które pełnią także funkcję informacyjną. Przekazywane przez nie informacje dotyczą jakości i bezpieczeństwa produktu, w tym między innymi szczelności opakowania. Dowiemy się również, czy produkt nadaje się do spożycia lub przechowywania go w danych warunkach. Najczęściej takie komunikaty są przekazywane kupującym poprzez zmianę barwy opakowania.

::


Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.