Podsumowanie roku 2016 w MOBILE

Podsumowanie roku 2016 w MOBILE

Magazyn / Aktualności

Obecnie 61% Polaków posiada smartfony, 23% – tablety, a 1% – smart zegarki (wg TNS Polska, maj 2016). 16% Polaków korzysta z bankowości mobilnej. Gdyby tę grupę zawęzić do polskich internautów, to 23% z nich korzysta z bankowości mobilnej. 5% internautów wykorzystuje płatności mobilne. Z kolei internautów kupujących wyłącznie mobilnie jest już 13%. Dynamika wzrostu penetracji smartfonów w Polsce wyraźnie zwolniła, za to pogłębiła się świadomość możliwości urządzeń mobilnych. Masowo korzystamy już z najpopularniejszych serwisów, sklepów i aplikacji mobilnych.

-

Obowiązek rejestracji wszystkich kart SIM Nowelizacja ustawy antyterrorystycznej wymusiła na wszystkich operatorach telefonii komórkowej w Polsce rejestrację kart SIM. Zmiany prawne mają zwiększyć bezpieczeństwo obywateli Polski. 25 lipca można było po raz ostatni kupić niezarejestrowaną kartę SIM. Operatorzy GMS mają natomiast czas by zarejestrować wszystkie aktywne karty SIM do 1 lutego 2017 roku. Po tej dacie niezarejestrowane numery zostaną usunięte. Aby zachęcić klientów prepaidu operatorzy przygotowali specjalne promocje zachęcające ich do podania swoich danych osobowych. Rejestracja kart SIM jest możliwa również w niektórych systemach bankowości elektronicznej, np. w Millennium Banku. image source: MIKI Yoshihito Czytaj więcej: komorkomat.pl.

Już 90% mieszkańców Polski jest w zasięgu sieci LTE Pod koniec zeszłego roku Urząd Komunikacji Elektronicznej zakończył aukcję na częstotliwość 800 MHz i 2,6 GHz. Nie trzeba było długo czekać by operatorzy telekomunikacyjni zaczęli modernizować i poprawiać sieć, prześcigając się w statystykach zasięgu sieci LTE. W maju 2016 roku najwięksi operatorzy GMS przyznali, że obejmują swoim zasięgiem już 90% mieszkańców Polski. Czytaj więcej: gomobi.pl.

Android Pay już dostępny w Polsce Polska jest drugim krajem w Europie, po Wielkiej Brytanii, w którym wprowadzono mobilne płatności Google. Android Pay to cyfrowy portfel, dzięki któremu można płacić zbliżeniowo telefonem. Z aplikacją możemy powiązać standardowe, wydane przez bank karty. Android Pay pozwala korzystać z wielu kart jednocześnie, a w przyszłości ma także obsługiwać karty lojalnościowe. Od listopada 2016 usługa dostępna jest dla wybranych banków w Polsce. W przyszłości mają do niej dołączyć inne banki. Czytaj więcej: bankier.pl image source: Google.

Start telewizji internetowych w Polsce Portale internetowe hucznie i z rozmachem wystartowały z autorskimi formatami realizowanymi specjalne dla internetu i technologii mobilnych. Onet wprowadził “Onet Radio” - porannym program na żywo, nagrywany z profesjonalnego mobilnego studia, który prowadzi Jarosław Kuźniar. Wirtualna Polska z kolei przygotowała program publicystyczny “#dziejesienazywo” i popołudniowy cykl lifestylowy. image source: Wirtualna Polska Czytaj więcej: wiadomosci.onet.pl i wirtualnemedia.pl.

Rusza telewizja PLAY NOW w PLAY PLAY jako jedyny operator komórkowy w cenie abonamentu udostępnia już 2 usługi multimedialne, streaming muzyczny (Tidal), a od drugiej połowy sierpnia 2016 roku także telewizję (PLAY NOW). Od 19 sierpnia 2016 roku nowi klienci PLAY oraz przedłużający umowę mogą oglądać kanały telewizyjne na smartfonie, tablecie, komputerze lub na telewizorze dzięki urządzeniu Google Chromecast, nie martwiąc się o transfer danych. Używanie PLAY NOW nie pomniejsza pakietu danych w abonamencie i nie generuje dodatkowych kosztów. image source: Play Czytaj więcej: naekranie.pl. 

Netflix w końcu dostępny w Polsce Wraz z początkiem roku do Polski, po długim wyczekiwaniu, trafił Netflix - obecnie najpopularniejszy serwis VOD na świecie. Początki nie były łatwe. Polacy od razu zauważyli mocno okrojoną, w porównaniu do amerykańskiej, ofertę serwisu, której cena była taka sama jak za oceanem. Dodatkowo, dopiero od września zagościła u nas polska wersja językowa serwisu z polskimi produkcjami, lektorami i napisami. Serwis jednak systematycznie poszerza polską ofertę, a w listopadzie dodał możliwość ściągania niektórych produkcji i oglądania ich w trybie offline. image source: Netflix Czytaj więcej: antyweb.pl.

Sukces Ubera w Polsce 2016 to rok sukcesów Ubera w Polsce. Co prawda, firma wystartowała u nas 2 lata temu, ale po tym roku działalności może ogłosić sukces. Dla Ubera polski rynek stał się trzecim w Europie pod kątem ilościowym. Dzisiaj Uber w Polsce działa w Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi i na Śląsku. Liczba wykonanych kursów rośnie z miesiąca na miesiąc o 20 proc. Uber dużą szansę na rozwój widzi w grupie Millenialsów, czyli młodych osobach, które w 70 proc. nie wyobrażają sobie życia bez aplikacji mobilnych. Szacuje się, że w Polsce jest 11 mln Millenialsów. Czytaj więcej: spidersweb.pl

Wystartowała platforma indaHash.com IndaHash to międzynarodowa platforma, która ma umożliwić agencjom szybką i zautomatyzowaną współpracę z użytkownikami Instagrama. Autorką projektu jest Barbara Sołtysińska, współzałożycielka LifeTube’a. Za jego rozwój na polskim rynku odpowiada Marta Zarosa, która przez ostatnie 6 lat była związana z MediaCom. Dzięki aplikacji reklamodawcy mogą dotrzeć do wpływowych użytkowników Instagrama, a ci użytkownicy – zarabiać na swoich pasjach. image source: indaHash Czytaj więcej: proto.pl.

Piotr i Paweł wprowadza usługę “Skanuj i kupuj” “Skanuj i kupuj” to nowoczesna usługa wprowadzona przez sieć polskich sklepów Piotr i Paweł. Dzięki niej klienci sklepu mniej czasu spędzają stojąc podczas zakupów w kolejkach. Dzięki nowej aplikacji mobilnej klienci sklepu mogą zeskanować towary, które wkładają do swojego koszyka lub torby, dzięki temu nie muszą przy kasie ich wyciągać. Podchodząc do kasy po prostu płacą za zakupy. Czytaj więcej: innpoland.pl.

Pierwsze mobilne aplikacje bankowe dla dzieci Dedykowaną ofertę dla dzieci w wieku poniżej 13 lat mają: •  PKO Bank Polski (PKO Junior), •  Alior Bank (Konto HAIZ), •  Millenium Bank (Konto 360° Junior), •  Bank BPH (Cool konto). Tylko dwa z nich proponują aplikację mobilną dedykowaną dzieciom. Jako pierwszy na rynku zaproponował taką PKO Bank Polski (maj 2016). Następny był Alior Bank (listopad 2016). W kolejnych latach będziemy świadkami rozwoju w mobile tego segmentu klientów. Czytaj więcej: pkobp.pl image source: PKO Bank Polski.

1 milion aktywacji aplikacji mobilnej IKO (PKO Bank Polski) Rekordowy wynik na rynku bankowych aplikacji mobilnych osiągnął PKO Bank Polski, który w grudniu 2016 roku mógł się pochwalić milionem aktywnych aplikacji mobilnych. To zdecydowanie duże osiągnięcie banku. Aplikacja IKO nie osiada na laurach. Autorzy dbają o dalszy jej rozwój i nowe funkcje, wśród których jest dostępna po raz pierwszy na polskim rynku możliwość dokonywania wpłat gotówki we wpłatomatach, przy użyciu BLIK. image source: PKO Bank Polski Czytaj więcej: media.pkobp.pl.

Nowa hybrydowa bankowość mobilna od ING Bank Śląski ING Bank Śląski w czerwcu wydał własną aplikację mobilną dostępną na Androida, iOS oraz Windows Phone 10. Aplikacja umożliwia między innymi sprawdzanie stanu konta, wykonywanie przelewów walutowych, zakładanie lokat, doładowanie telefonu, analizę wydatków, zastrzeganie dokumentów tożsamości, zarządzanie pełnomocnictwami do konta. Od września wprowadzono także możliwość płacenia i wypłacania gotówki telefonem za pomocą kodów BLIK. Jest to funkcja, o którą podobno najczęściej prosili klienci banku. image source: ING Bank Śląski Czytaj więcej: media.ingbank.pl.

Legitymacja studencka z funkcją karty płatniczej Politechnika Białostocka i Bank Pekao S.A. podpisały umowę o współpracy dotyczącej elektronicznej legitymacji studenckiej z funkcją płatniczą. Legitymacja będzie połączeniem dokumentu dającego możliwość weryfikacji uprawnień studenckich i karty miejskiej z nowoczesną formą płatności bezgotówkowej. Elektroniczna Legitymacja Studencka będzie np. wykorzystywana przez studentów jako karta biblioteczna. Poza tym studenci będą mieli możliwość płacenia przy jej pomocy w internecie, zbliżeniowo na terenie Polski oraz wypłacania pieniędzy z bankomatów Banku. image source: vizja.pl Czytaj więcej: prnews.pl.

Płatności HCE stają się powszechne w polskich bankach Mijający rok upłynął pod znakiem płatności telefonem komórkowym. Rozwiązanie wykorzystujące karty HCE pojawiło się w kilku kolejnych bankach. Dziś telefonem mogą już płacić zbliżeniowo klienci PKO Banku Polskiego, Banku Pekao, Banku Zachodniego WBK, Raiffeisen Banku, eurobanku, Millennium, Getin Banku, Alior Banku i kilkunastu banków spółdzielczych. Na koniec trzeciego kwartału 2016 roku – to najnowsze dostępne dane – banki miały 176 tys. aktywnych kart HCE. Czytaj więcej: cashless.pl i bankier.pl.

Ważna aktualizacja aplikacji mobilnej Onet Nowa wersja aplikacji Onet dla telefonów i urządzeń z systemem iOS oraz Android miała swoją premierę w październiku. Po aktualizacji zyskała ona m.in. unikalną na polskim rynku funkcjonalność odsłuchu artykułów oraz dostęp do serwisu informacyjnego Onet24 w wersji audio. Grupa Onet-RAS Polska, która wyprodukowała aplikację, jest jednocześnie pierwszym wydawcą, który wprowadził w aplikacji mobilnej technologię text-to-speech, pozwalając na odsłuch artykułów na ekranie smartfonów. image source: Onet Czytaj więcej: antyweb.pl i onet.pl.

Nowa aplikacja informacyjna Newsweek wPunkt wPunkt to na platformach iOS i Android aplikacja Newsweeka - inteligentny przewodnik po wydarzeniach nadchodzącego dnia. Aplikację wPunkt zaprojektowano specjalnie dla osób, które nie mają zbyt wiele czasu, a jednocześnie lubią być na bieżąco i nie chcą przegapić ważnych wydarzeń. wPunkt jest inteligentnym przewodnikiem, który codziennie rano pozwoli dowiedzieć się, nie co ciekawego wydarzyło się na świecie poprzedniego dnia, ale co ważnego dopiero dziś się wydarzy. Czytaj więcej: spidersweb.pl image source: Newsweek.

Aplikacja Jakdojade.pl zmienia właściciela Serwis i aplikacja Jakdojade.pl udostępnia rozkłady jazdy środków komunikacji miejskiej i umożliwia planowanie podróży w 26 miastach w Polsce. Serwis wyświetla ponad tysiąc połączeń na minutę. Z wersji aplikacji na platformę Android korzysta 500 tys. użytkowników dziennie i 3 mln osób miesięcznie. Pod koniec grudnia aplikacja zmieniła właściciela 69 proc. udziałów w zarządzającej nią spółce City-Nav przejęła Grupa Onet-RAS Polska. Strony nie ujawniają wysokości transakcji. Czytaj więcej: businessinsider.com.pl.

Grupa Netsprint kupuje sieć reklamy mobilnej Adrino Grupa Netsprint to wiodąca firma w obszarze marketingu technologicznego w Polsce, która buduje niezależną, polską platformę reklamy cyfrowej. Przejęcie przez Netsprint największej polskiej sieci reklamy mobilnej Adrino odbiło się szerokim echem w świecie mobile. Przejęcie pozwoli na dostarczanie klientom lepszych i bardziej precyzyjnych rozwiązań reklamowych, szczególnie w dynamicznie rozwijającym się segmencie mobilnym. Kwoty transakcji nie ujawniono. Czytaj więcej: wirtualnemedia.pl image source: LinkedIn.

Wirtualna rzeczywistość trafiła pod strzechy Rok 2016 to rok w którym o wirtualnej rzeczywistości usłyszał przeciętny Kowalski. Okulary VR pojawiły się w masowej sprzedaży - dostępne są w elektromarketach, a nawet spożywczych sieciach dyskontowych. Co więcej, specjaliści branżowi zaczęli organizować konferencje tematyczne. W Warszawie odbyła się pierwsza edycja European VR Congress. Wirtualna rzeczywistość to już nie dodatek do świata rozwiązań mobilnych, a niezależna i prężnie rozwijająca się dziedzina. Czytaj więcej: vrking.pl.

BLIK rozpoczyna wreszcie masowe działania promocyjne 5 grudnia wystartowała pierwsza ogólnopolska multimedialna kampania reklamowa oraz loteria, wspierająca promocję systemu płatności mobilnych BLIK. Nagrody w loterii wynoszą od 100 do 100 000 zł. Do udziału w loterii kwalifikuje płacenie BLIKiem, jak również przelewy na telefon oraz wypłaty z bankomatów. Czytaj więcej: polskistandardplatnosci.pl image source: Blik.

Ogłoszenie konkursu “Powszechny dostęp do szybkiego internetu” „Powszechny dostęp do szybkiego internetu” w ramach Działania 1.1 „Wyeliminowanie terytorialnych różnic w możliwości dostępu do szerokopasmowego internetu o wysokich przepustowościach” to konkurs ogłoszony pod koniec września przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Przedsiębiorcy, którzy wezmą udział w tym konkursie będą mogli ubiegać się o 3 000 000 000 zł. dofinansowania planowanych inwestycji infrastrukturalnych. Czytaj więcej: mc.gov.pl.

Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada mobilne dokumenty Ministerstwo Cyfryzacji zapowiedziało na 2017 rok uruchomienie pilotażowego programu wprowadzającego mobilny dowód osobisty. Dodatkowo, jeszcze w 2017 roku, za pomocą telefonu komórkowego będzie można posługiwać się prawem jazdy. Następnie w kolejce do digitalizacji znajdą się dowody rejestracyjne pojazdów i dokumenty ubezpieczenia OC. mDokumenty nie będą jeszcze obowiązkowe, obywatele cały czas będą mogli korzystać ze standardowych wersji dokumentów. Czytaj więcej: polskieradio.pl.

Paragon ze sklepu - majlem, SMS-em lub w aplikacji Ministerstwo Rozwoju ogłosiło, że od 1 stycznia 2018 roku każdy paragon za zakupy dokonane w sklepie stacjonarnym będzie można otrzymać pocztą elektroniczną, w wiadomości SMS lub przez aplikację mobilną na smartfonie. Umożliwić to ma porozumienie podpisane przez resort rozwoju z Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji. Niestety, z dokumentu opublikowanego przez resort rozwoju wynika także, że nie ma szans, by w ciągu najbliższych lat zadebiutowało na polskim rynku nowoczesne rozwiązanie, jakim mogłaby być kasa fiskalna w postaci aplikacji mobilnej. Czytaj więcej: mr.gov.pl i cashless.pl.

::

Tagi:

mobile

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.