Aplikacje zdrowotne, czyli laboratorium w smartfonie

Aplikacje zdrowotne, czyli laboratorium w smartfonie

Magazyn / Technologie

Technologia jest dobrym przyjacielem medycyny i nawet w takim małym obszarze jak aplikacje zdrowotne może być ogromnie pomocna. Gromadzenie danych i prowadzenie badań na szeroką skalę może być dziś znacznie szybsze i prostsze niż kiedykolwiek, a wszystko dzięki naszym smartfonom. Zobaczmy, jak Apple chce wpływać na poprawę jakości życia osób chorych oraz w jaki sposób chce wspomagać rozwój badań medycznych. O czym mowa?

-

CareKit

Dostępny dotychczas HealthKit skupiał się w dużej mierze na pomiarach aktywności fizycznej użytkownika i zmian w jego aktualnym stanie zdrowia. CareKit to narzędzie dla osób, dla których dbałość o zdrowie jest szczególnie istotna. Jest to platforma programowa open source służąca do tworzenia aplikacji pozwalających na kontrolę objawów wielu chorób i śledzenie przebiegu ich leczenia. Jak przekonuje Apple, utrzymanie kontroli nad własnym ciałem nie musi oznaczać ciągłych wizyt u specjalistów. Dane zebrane w aplikacjach można w łatwy sposób udostępnić lekarzom. 


ResearchKit


To w skrócie bazy danych medycznych dla naukowców, którzy w oparciu o nie mogą udoskonalać metody leczenia. Na tej platformie powstają aplikacje związane z najróżniejszymi schorzeniami. Każdy użytkownik urządzeń Apple'a może wziąć udział w odpowiadającym mu projekcie. Badania medyczne na dużej próbie są bardzo trudne do zrealizowania, kosztowne i, co więcej, nieregularne. W tym wypadku badani nie są zmuszeni do pojawienia się w konkretnym szpitalu czy placówce badawczej o konkretnej porze, wystarczy, że są posiadaczami iPhone'a. To pozwala na zdobycie bardzo zróżnicowanych danych i, co ważne, na łatwe uaktualnianie wyników.


Z czego będzie składać się CareKit?


1. Care Card – narzędzie porządkujące elementy podjętej metody leczenia, np. kontrola zażywanych leków, odbytych spotkań terapeutycznych. W tym module może się znaleźć aplikacja pomagająca szybciej dojść do siebie po powrocie ze szpitala.
2. Symptom and Measurement Tracker – rejestrowanie symptomów choroby i stanu samopoczucia
3. Insight Dashboard – zbiór danych dotyczących przebiegu leczenia oraz ich analiza pod względem skuteczności. W tym module znajdziemy np. aplikacje sprzyjające walce z przewlekłymi chorobami
4. Connect – narzędzie do szybkiej komunikacji ze specjalistami



Jak ResearchKit działa w praktyce?


Wśród aplikacji stworzonych na platformie ResearchKit znajdują się m.in. takie, które wspomagają badania: cukrzycy, astmy, nawyków sennych, depresji poporodowej czy wstrząśnienia mózgu. Oto trzy przykłady aplikacji, dzięki którym badania nabrały rozpędu:

1. mPower
University of Rochester, Sage Bionetworks
Aplikacja stworzona do diagnostyki i analizy choroby Parkinsona. Pomiar zręczności, równowagi, pamięci i sposobu chodzenia dostarcza informacji nt. czynników zaostrzających i łagodzących chorobę.

2. Autism & Beyond
Duke University, University of Cape Town
Algorytm rozpoznawania twarzy i kamerka smartfona służą do analizy reakcji emocjonalnych na serię nagrań. Badanie dostępne poprzez aplikację umożliwia przyspieszenie diagnozy, a tym samym rozpoczęcie leczenia.

3. EpiWatch
Johns Hopkins University
Ta aplikacja, zaprojektowana z myślą o Apple Watch, służy do rejestracji napadów padaczkowych i analizy korelacji pomiędzy epizodami a częstotliwością przyjmowania leków. Wysyła także specjalny alert do wybranej osoby, gdy atak ma miejsce.

::

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.